مقامات جزایر سلیمان گفته‌اند که برای محافظت از امنیت داخلی باید با چین قرارداد امنیتی داشته باشند.

کولین بک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، کولین بک، وزیر  امور خارجه جزایر سلیمان برای نخستین بار بعد از فاش شدن قرارداد امنیتی کشورش با چین، در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت‌وگو کرده است.

پیش‌نویس قرارداد مذکور که در ماه مارس فاش شده بود، ظاهرا به دولتمردان جزایر سلیمان این اجازه را می‌دهد تا از چین درصورت اضطرار، ارسال نیروهای «پلیس مسلح، پرسنل نظامی و سایر مجریان قانون» را به دلایل متنوعی از جمله «حفظ نظم اجتماعی» گرفته تا «حفاظت از جان و اموال مردم» به جزیره را درخواست کنند. مخالفان حکومت اما نگرانند و می‌گویند حاکمان می‌توانند با استفاده از پلیس و پرسنل نظامی مسلح چین مخالفان را سرکوب و در قدرت حفظ شوند. به نظر بسیاری بیکاری مزمن و همچنین ناامیدی از سیاست‌ها و مدیریت نخست‌وزیر، مناسه سوگاواره، دلیل شورش‌های سال گذشته در هونیارا، پایتخت کشور  بود که طی آن ۳ نفر کشته شده بودند.

در مقابل کولین بک، ادعا می‌کند که این قرارداد برای رسیدگی به نیازهای توسعه‌ای کشور و همنیطور مقابله با تهدیدات امنیت داخلی، طراحی شده است.

کولین بک به چالش عدم هماهنگی و همراهی توان و رشد اقتصادی کشور با نرخ رشد سریع جمعیت جوان  اشاره داشته و گفت: «وقتی به آسیب‌پذیری امنیتی کشور نگاه می‌کنیم، می‌دانید که ما جمعیت جوان داریم، سالانه حدود ۱۸۰۰۰ جوان جویای کار هستند.»

کولین بک در پاسخ به نگرانی‌های داخلی ادعا کرده که استفاده از بندهای مذکور تحت آخرین شرایط ممکن مورد نظر است و ما نباید هرگز به سمت شرایطی برای به کارگیری آن بندها پیش برویم. او همچنین در پاسخ به نگرانی‌های خارجی اذعان کرده که توافق مذکور به معنای استقرار یک پایگاه نظامی دائمی چین در جزیره نخواهد بود.

کولین بک در این مصاحبه ضمن دفاع از حق آزادی کشورش برای انتخاب متحدان خارجی گفته که این قرارداد امنیتی برای کمک به امنیت داخلی و مقابله با تغییرات آب و هوایی مهم است.

کد خبر 683278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha