جزیره‌های گرمسیری بر اساس پژوهش مشترک دو نهاد آلمانی، بیش از سایر نقاط کره زمین از جانب بلایای طبیعی تهدید می‌شوند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که امن‌ترین کشور در این رابطه یک کشور حاشیه خلیج فارس است.

تغييرات آب و  هوايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، در سال‌های اخیر خشکسالی، زلزله، سیل، طوفان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و حادثه‌های طبیعی مشابه، به امر رایجی تبدیل شده‌ و در صدر اخبار جهانی، یکی جایگزین دیگری می‌شود.

انجمنی که از ۹ سازمان امدادی فعال در آلمان تشکیل شده است، با کمک "موسسه حقوق بین‌الملل صلح" وابسته به دانشگاه رور در شهر بوخوم آلمان (IFHV) پژوهشی درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی بر مناطق گوناگون انجام داده‌ که نتایج آن قابل توجه است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات آب‌ و هوایی، جزایر مناطق گرمسیری مانند وانواتو، تونگا، دومنیکا، مجمع‌الجزایر سلیمان و فیجی را بیش از سایر نقاط جهان با بحران محیط‌ زیستی مواجه کرده است.

علت اصلی این پدیده افزایش سطح دریا در نتیجه گرم‌شدن کره زمین عنوان شده است.

  • قطر در رده پایانی فهرست

پژوهشگران نهادهای نام‌برده، خطرها و آسیب‌پذیری اجتماعی ناشی از سانحه‌های طبیعی در ۱۸۱  کشور را محاسبه کرده‌ و نتایج تحقیقات خود را به صورت جزوه‌ای با عنوان "شاخص خطر جهانی ۲۰۲۰" منتشر کرده‌اند.

بر اساس داده‌های این جزوه، مناطق پرخطر عمدتا در اقیانوسیه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای مرکزی و آفریقای غربی و مرکزی قرار دارند.

در فهرستی که بر اساس یافته‌های پژوهشگران تهیه شده، قطر در آخرین رده جا گرفته است.

آلمان جزو کشورهایی است که در برابر حوادث طبیعی کم‌تر آسیب می‌ببیند و در رده ۱۶۲ این فهرست قرار دارد.

کلا کشورهای اروپایی رده‌های پایانی این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

  • خطر کرونا

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ وضعیت حدود ۸۰ میلیون پناهجو را بدتر کرده است.

آنها هشدار داده‌اند که در صورت بروز یک "حادثه طبیعی شدید"، این افراد و هنچنین کارگران مهاجر بیش از دیگران آسیب‌پذیر هستند.

به همین دلیل پتر موکه، مدیرعامل این انجمن ضمن بیان این که چنین رویدادی می‌تواند یک "فاجعه انسانی" به‌بار بیاورد، خطاب به مسئولان تاکید کرده است: «شرایط زندگی پناهندگان و آوارگان باید هر چه زودتر بهبود یابد تا از بروز بحران‌های تازه و فاجعه‌های احتمالی ناشی از پاندمی کرونا جلوگیری شود.»

کد خبر 549744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha