یک اندیشکده برجسته جنگ و تسلیحات امروز (دوشنبه) اعلام کرد که انتظار می‌رود زرادخانه هسته‌ای جهانی در سال‌های آینده برای نخستین مرتبه از زمان جنگ سرد با افزایش روبرو شود.

سلاح هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، تاکید شده است که پس از آغاز عملیات روسیه در اوکراین، خطر استفاده از چنین تسلیحاتی بیشترین میزان در دهه‌های اخیر بوده است.

اندیشکده موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در مجموعه جدیدی از تحقیقات، اعلام کرده است که بحران اوکراین تنش‌ها را در میان ۹ کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در جهان افزایش داده است.

ذخایر جهانی کلاهک‌های هسته‌ای می‌تواند به‌زودی برای اولین بار پس از جنگ سرد افزایش یابد، مگر اینکه اقدامات فوری توسط قدرت‌های هسته‌ای انجام شود.

مؤسسه مستقر در استکهلم که در سال ۱۹۶۶ تأسیس شده، فاش کرده که تعداد سلاح‌های هسته‌ای بین ژانویه ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ اندکی کاهش داشته است.

در این مدت ۳۷۳۲ کلاهک با موشک و هواپیما و حدود ۲۰۰۰ کلاهک دیگر که بیشتر آن متعلق به آمریکا و روسیه بود، مستقر شده است.

ویلفرد وان، مدیر برنامه تسلیحات کشتار جمعی SIPRI، در سالنامه ۲۰۲۲ این اندیشکده نوشت: «همه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای در حال افزایش یا ارتقای زرادخانه‌های خود هستند و بیشتر آنها لفاظی‌های هسته‌ای و نقشی را که سلاح‌های هسته‌ای در راهبردهای نظامی ایفا می‌کند را نمایان‌تر می‌کنند.»

SIPRI با اشاره به این موضوع که زرادخانه در حال گسترش چین با بیش از ۳۰۰ سیلو موشکی جدید توسعه یافته، گفت که روسیه و ایالات متحده بیش از ۹۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

روسیه که ۵۵۰ سلاح هسته‌ای بیشتر از ایالات متحده دارد، بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی جهان را با مجموع ۵۹۷۷ کلاهک در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس عملیات نظامی ویژه در اوکراین، نیروی بازدارنده  هسته‌ای این کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

به گفته پوتین، هر کشوری که در مقابل روسیه قرار بگیرد با پیامدهایی روبرو می‌شود که در تمام تاریخ خود ندیده‌ است.

استفان لوفون، رئیس هیات مدیره SIPRI و نخست‌وزیر پیشین سوئد نیز گفت: «روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان در زمانی که بشریت و کره زمین با مجموعه‌ای از چالش‌های مشترک عمیق و فوری روبرو است؛ بدتر شده و این موضوع تنها با همکاری بین‌المللی قابل حل خواهد بود.»

کد خبر 683074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 0
    چنین اقدامها غلط اندر غلط است !!!!! تفلکی کره خاکی مان تحملش رو به اتمام است بس که مورد بی مهری و قدر نشناسی قرار گرفته خروشش حتمی است.