همشهری آنلاین: گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) درباره وضعیت جمعیت جهان در سال 2008 می‌گوید جمعیت ایران در سال 2050 میلادی به 100.2میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش [فایل پی دی اف]، جمعیت کل ایران در سال 2008 میلادی،72.2  میلیون نفر و همچنین میانگین نرخ تولد کشور در سال 2005 تا 2010 میلادی،1.4 درصد باشد.

بر پایه این گزارش، 69 درصد جمعیت ایران در سال 2008 میلادی را جمعیت شهری تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، نرخ رشد جمعیت شهری در سال‌های 2005 تا2010 میلادی، 2.1میلیون نفر عنوان شده است.

این گزارش می‌افزاید: در سال 2008 میلادی میزان جمعیت ایران تقسیم بر هر هکتار زمین زراعی و حاصلخیز، 0.9 است. همچنین نرخ کل زاد و ولد 2.02 میلیون نفر در همین سال خواهد بود. همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ذکور 35 نفر است که این رقم در مورد جنس مونث به 34 نفر می‌رسد

از سوی دیگر، تولد با توجه به مراقبت‌های حرفه‌ای بهداشتی در سال 2008، 97 درصد عنوان شده است.

در این گزارش با اشاره به هزینه سرانه دانش‌آموزان دبستانی از تولید ناخالص ملی که9.7درصد، آمده است: هزینه سرانه بهداشت عمومی از تولید ناخالص ملی4.4درصد و کمک‌های مردمی از کشورهای خارجی،3.503 هزار دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

سرانه مصرف انرژی از دیگر موارد عنوان شده در این گزارش است که2.352 و دسترسی به منابع آب شرب آشامیدنی 94 و سرانه تولید ناخلص ملی9.800 هزار دلار ذکر شده است.

 براساس گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 2008 که توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) تهیه شده است، راهبردها و تدابیر مربوط به توسعه که با رویکرد فرهنگی برنامه‌ریزی شده باشند، می‌توانند آداب و رسوم مضری را که بر علیه زنان وجود دارد، کاهش داده و حقوق بشر را که شامل تساوی حقوق جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان می‌شود، ترویج کنند.

در این گزارش با عنوان« رسیدن به زمینه‌ای مشترک: فرهنگ، جنسیت و حقوق بشر» که امروز در جها ن ارئه شده، آمده است: فرهنگ، جزئی اصلی از توسعه موفق در کشورهای فقیر به شمار می‌رود و باید در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های توسعه گنجانده شود.

این گزارش که با شصتمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر همزمان است، بر این مفهوم تکیه دارد که چارچوب حقوق بشر درسطح بین‌الملل، دارای اعتباری جهانی است. حقوق بشر ارزش‌هایی را در بر دارد که در تمامی فرهنگ‌ها مشترک است و علاوه بر تک تک افراد، از گروه‌ها نیز حمایت می‌کند.

همچنین این گزارش، بر شیوه‌هایی با رویکرد فرهنگی جهت دستیابی به توسعه و ترویج حقوق بشر به طور کلی و حقوق زنان به طور خاص تأکید دارد.

 ثریا احمد عبید ـ مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد ـ می‌گوید "حقوق بشر وظیفه تمام انسان‌هاست و شیوه‌هایی با رویکرد فرهنگی و درک این مفهوم، باید مشغله هر کسی باشد."

شیوه‌های با رویکرد فرهنگی نیازمند جریان فرهنگی است و آشنایی با چگونگی کارکرد، عملکرد فرهنگ‌ها و این که چگونه باید با آن‌ها کار کرد را شامل می‌شود.

بنابر پیشنهاد این گزارش، مشارکت‌ها، به عنوان مثال میان صندوق جمعیت و سازمان‌ها، نهادها و رهبران اجتماعی، می‌تواند خط مشی‌های مفید و موثری را جهت توسعه حقوق بشر و پایان دادن به سوءاستفاده و تجاوز به آن مانند قطع یا ناقص کردن اعضای تناسلی زنان به وجود آورد.

شیوه‌های با رویکرد فرهنگی در جستجوی راه حل‌های خلاقی هستند که در میان فرهنگ‌ها بوجودآمده و با آن‌ها کار کرده است.

عبید خاطرنشان کرد: جوامع ناگزیرند که به ارزش‌ها و آداب و رسوم فرهنگی خود نگاهی انداخته و مشخص کنند که آیا این آداب مانع تحقق حقوق بشر یا پیشرفت آن شده است. سپس قادر خواهند بود، عوامل منفی را تغییر داده و عوامل مثبت را تقویت کنند.

این گزارش می‌افزاید: وضعیت جمعیت جهان هشدار می‌دهد که حساسیت نسبت به مسائل فرهنگی و پرداختن به آن، به معنی قبول آداب و رسوم مضر سنتی یا راهی مجاز برای سوءاستفاده از حقوق بشر نیست، بلکه تا حد زیادی از این مفاهیم دور است.

آداب و رسومی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، در تمامی فرهنگ‌ها یافت می‌شوند. پذیرفتن حقایق فرهنگی می‌تواند مؤثرترین راه‌ها برای مبارزه با عادات مضر فرهنگی و تقویت و تحکیم عادات مفید را آشکار کنند.

این گزارش نشان می‌دهد: علی رغم اعلامیه‌ها و تأکیدهای فراوان در حمایت از حقوق زنان، نابرابری جنسیتی همچنان به صورت گسترده و عمیقی در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد.

مناسبات اجباری قدرت، زمینه آداب و رسومی نظیر ازدواج کودکان که یک علت عمده زخم زایمان و مرگ در اثر زایمان است و قطع یا نقص آلت تناسلی زنان را فراهم می آورد. با این که قوانین مخالف چنین رفتارهایی هستند، این رسوم و سایر آداب مضر در بسیاری از کشورها همچنان ادامه دارد.

ممکن است که زنان با این باور که آن رسوم از فرزندان یا خود آن‌ها محافظت می‌کند، از این رسوم حمایت کنند.

بنابراین گزارش، شیوه صندوق جمعیت ملل متحد مشوق تغییر و تحول از درون است. این صندوق با دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد گوناگون محلی به واسطه یک "ذره‌بین فرهنگ" کار می‌کند.

عبید می‌گوید: "در درون هر فرهنگی،‌ کسانی هستند که با آداب و رسوم مضر فرهنگی مخالفند. تجربه ما نشان می‌دهد که می‌توانیم برای ایجاد تحول فرهنگی به منظور حمایت از حقوق بشر، با این افراد همکاری نزدیک داشته باشیم."

این گزارش، بر اهمیت به کارگیری شیوه‌ای که نسبت به مسائل فرهنگی حساس باشد، نه تنها در مورد توسعه بلکه، در زمینه فعالیت‌های بشر دوستانه، تأکید می‌کند.

این گزارش همچنین تأکید می‌کند: کمک‌های بشردوستانه باید در زمان تعارضات و جنگ‌ها، از هرگونه پیشرفتی که زنان در زمینه برابری جنسیتی از جمله سلامت، بهداشت و حقوق باروری به دست آورده‌اند، حمایت کنند.

توصیف زنان به عنوان قربانیان و مردان به عنوان متجاوزان، باعث می‌شود حقایق فرهنگی و مسئولیت‌های گوناگونی را که زنان در زمان جنگ به دوش می‌کشند نظیر گردانندگان زندگی، نان آوران، محافظان و مبارزان، نادیده گرفته شود.

بر پایه این گزارش، شیوه‌های با رویکرد فرهنگی جهت دستیابی به اهداف توسعه هزاره، از جمله هدف شماره پنج، بهبود بهداشت باروری، ضروری هستند.

عبید معتقد است: " سالم بودن در طول چرخه زندگی، پیش از بارداری، طی بارداری و پس از آن، یک حق انسانی است."

این گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد: تجزیه و تحلیل سلایق و انتخاب‌های مردم، در شرایط داخلی و زمینه‌های فرهنگی آن‌ها، پیش شرطی برای سیاست‌ها و خط مشی‌های بهتر توسعه است.

عبید عنوان می‌کند: " فرهنگ‌ها تغییر می‌کنند، به سوی بهتر یا بدتر شدن، در شرایط خوب و بد. این گزارش درباره ترویج حقوق بشر در هرگونه شرایطی است."

وی خاطر نشان کرد:" فرهنگ دیواری نیست که باید فرو بریزد. پنجره‌ای است برای این که از خلال آن بنگریم و دری است که باید برای پیشرفت بیشتر حقوق بشر بگشاییم."

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA)، نماینده بین‌المللی توسعه است که حقوق هر زن، مرد و کودک را برای برخورداری از یک زندگی سالم و دارای فرصت‌های برابر، توسعه می‌دهد.

این صندوق در زمینه استفاده از اطلاعات جمعیتی جهت سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به کاهش فقر و اطمینان از این که هر بارداری خودخواسته؛ هر تولد امن و بی خطر؛ هر جوان رها از اچ آی وی ایدز است و با هر دختر و زنی با احترام رفتار می‌شود، از کشورها حمایت می‌کند.

کد خبر 68286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز