همشهری آنلاین: سیا اعلام کرد اسامه بن لادن بیش از پیش از عوامل القاعده دور افتاده است، اما این شبکه تروریستی خود را در مناطق قبایلی پاکستان بازسازی کرده و تنها تهدید بزرگ امنیتی برای آمریکاست.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، مایکل هایدن در یک سخنرانی اعلام کرد: «امروز هر تهدید تروریستی عمده‌ای که آژانس من از آن آگاهی دارد، به مناطق قبایلی مربوط می‌شود.»

وی ادامه داد، به خاطر سخت‌گیری‌های ارتش پاکستان، القاعده در سال گذشته در مناطق قبایلی زیر فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است که این امر موجب شده عملیات برای آن سخت شود.

هایدن گفت: « در سال گذشته هم شماری از رهبران القاعده که دنبال پناهگاه در مناطق قبایلی بودند، مردند.»

حضور القاعده و شبه‌نظامیان طالبان در این منطقه که در امتداد مرز افغانستان قرار دارد، منبع تنش میان واشنگتن و اسلام‌آباد بوده است. شبه‌نظامیان از این سرزمین دارای پستی و بلندی حملات فرامرزی علیه نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان استفاده می‌کنند.

پاکستانی‌ها از عملیات نظامی محرمانه آمریکا در مناطق قبایلی و حملات هوایی هواپیماهای بی‌سرنشین شکایت دارند. دولت آمریکا به شکل رسمی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

هایدن گفت القاعده در عراق متحمل شکست‌های عمده‌ای شده است اما پیش‌بینی کرد که ته‌مانده این شبکه تروریستی همچنان در این کشور بوده و حضور «خفه» دارد که همچنان امیدوار است تهدیدی برای ثبات دولت بغداد باشد.

او در این خصوص که آیا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هم ریاست سیا را عهده‌دار خواهد بود یا خیر، اظهارنظر نکرد، اما گفته می‌شود رییس جمهور بعدی آمریکا قصد دارد همه روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را عوض کند.

کد خبر 68278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز