جو بایدن،‌ رییس‌جمهوری آمریکا در یک برنامه جمع‌آوی اعانه در لس‌آنجلس بار دیگر هشدارهای پیشین خود به ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش درخصوص حمله روسیه به اوکراین را یادآور ساخت.

زلنسکی بایدن و پوتین در یک قاب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فرانس۲۴، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که این روزها سرگرم میزبانی نشست سران قاره‌ آمریکا در لس‌آنجلس بوده است، در یک برنامه مهمانی به منظور جمع‌آوری اعانه گفت که ولودیمیر زلنسکی نمی‌خواست به هشدارهای ایالات متحده درخصوص حمله نظامی روسیه به اوکراین  گوش دهد. او همچنین اعتراف کرد که می‌داند خیلی‌ها آن موقع هشدارها و گفته‌های بایدن را اغراق‌آمیز می‌دانستند.

پیش از آغاز جنگ اوکراین، زلنسکی همواره با انتقاد از هشدارهای آمریکا و جو بایدن، رییس‌جمهوری این کشور نسبت به قریب‌الوقوع بودن پیشروی نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین، انتقاد می‌کرد و حتی در چندین مورد از آمریکا درخواست کرد که اگر اطلاعات بیشتری که ادعای مذکور را ثابت می‌کند را در دست دارد، در اختیار اوکراین هم قرار بدهد.

بایدن حتی در اواخر بهمن ماه سال گذشته پیش از آغاز جنگ، از شرکت زلنسکی در نشست امنیت مونیخ گلایه کرد و زلنسکی هم در آن موقع به انتقادات شدید از غرب پرداخت. زلنسکی در آن نشست گفته بود که به جای اینکه مدام بگویید امروز یا فردا روسیه حمله می‌کند، از هم‌اکنون کاری کنید. او تصریح کرده بود: «پس از فروپاشی اقتصاد و اشغال شدن بخش‌هایی از کشور ما به تحریم‌های شما نیازی نداریم.»

در عین حال باز هم زلنسکی در آن نشست بر احتمال پیوستن اوکراین به ناتو اصرار کرد. او گفته بود: «ناتو هیچ ضمانت کتبی مبتنی بر اینکه هرگز اوکراین را به اتحاد غربی راه نمی‌دهد، نخواهد داد.» زلسنکی تصریح کرد که هرگز از درخواست عضویت در ناتو عقب نخواهد نشست؛ اما غرب را به‌خاطر اینکه تمایلی ندارد تا به علاقه اوکراین توجه نشان دهد، مورد انتقاد قرار داد.

با در نظر گرفتن اقدامات و مواضع رییس‌جمهوری جوان اوکراین، چون سفر خارجی باوجود هشدارها و همچنین اصرار بر پیوستن اوکراین به ناتو در یک شرایط پرتنش با همسایه شرقی، می‌توان نتیجه گرفت که او به احتمال قوی هشدارهای قریب‌الوقوع بودن جنگ را جدی نگرفته بوده است.

کد خبر 682511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha