ابوالفضل ظهره‌وند درباره تأثیر قطعنامه اخیر شورای‎ حکام آژانس بر گفت‎ وگوهای هسته‎ ای گفت: آنگونه که اکنون مشخص شده، غربی‌ها قصدی برای مذاکره ندارند. پیش ‎از این در وین اعلام شد که مباحث فنی و کارشناسی به پایان رسیده و به تصمیم‌های سیاسی غرب برای احیای برجام نیاز است، اما آمریکایی‌ها قصد ندارند در این معامله پرداختی داشته باشند.

ابوالفضل ظهره وند

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:  تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام آژانس بین ‎المللی انرژی‎ اتمی، که آمریکا و تروئیکای اروپایی بانیان آن بودند، بار دیگر نشان داد طرف ‎های غربی حاضر در گفت ‎وگوهای احیای برجام از اراده کافی برای دستیابی به «توافق مثبت» برخوردار نیستند و صرفا به‎ دنبال امتیازگیری هرچه بیشتر از جمهوری‎اسلامی ایران هستند.

در چنین شرایطی واکنش «قاطع» و «متناسب» ایران به تحرکات جهت‎دار آژانس نشان داد جمهوری‎ اسلامی نه‎تنها با چنین اقدام ‎هایی از مسیر بحق خود عقب‎نشینی نمی‌کند، بلکه با لغو نظارت ‎های فراپادمانی، گام ‎های خود را مطابق با اقدام ‎های آژانس بین ‎المللی انرژی ‎اتمی تنظیم خواهد کرد.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای‎ حکام آژانس، به همشهری گفت: پیش‎نویس قطعنامه اخیر که ازسوی آمریکا و ۳کشور اروپایی تهیه شده بود و به ‎صورت «رأی‎ گیری» و نه «اجماع»، در شورای‎ حکام به‎ تصویب رسید را صرفا می‌توان هشداری از سوی غربی ‎ها به ایران در مسیر امتیازگیری هرچه بیشتر ارزیابی کرد.

ابوالفضل ظهره ‎وند با بیان اینکه آمریکایی ‎ها و تروئیکای اروپایی آخرین تلاش‌های خود را برای امتیازگیری از جمهوری‎ اسلامی به‎ کار می ‎بندند، افزود: پیش ‎از این آنها به ‎صورت ضمنی تهدید می‎کردند که پرونده ایران را در مسیر ارجاع به شورای ‎امنیت سازمان‎ ملل قرار می‎ دهند، اما اکنون شاهدیم که چنین چیزی محقق نشد و تلاش‌های ضدایرانی آنان در روزهای اخیر دستاورد روشنی برایشان به‎ همراه نداشت.

وی ادامه داد: آمریکا و تروئیکای اروپایی در جاده یک‎ طرفه‎ ای که در برجام به‎ وجود آوردند، با بن‎ بست مواجه شدند. حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه رأی منفی دادند که تقریبا می‌توان گفت اقدام بی ‎سابقه ‎ای است که ۲عضو دائم شورای‎ امنیت به قطعنامه شورای‎ حکام رأی منفی بدهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در شورای ‎حکام رویه به ‎طور معمول این بوده‎ است که قطع نامه‌ها به ‎صورت اجماعی به تصویب می‎رسند، گفت: در سوابق شورای ‎حکام موارد کمی وجود دارد که قطعنامه ‎ای با رأی ‎گیری به ‎تصویب رسیده باشد و معمولا مصوبات اجماعی است. به یاد دارم که یک‌بار دیگر هم در اوایل دهه۹۰ شمسی و درباره ایران، در شورای‎ حکام کار به رأی‎گیری رسید.

 ظهره‎ وند تأکید کرد: علاوه ‎بر رأی‎ های منفی چین و روسیه، که به عنوان ۲عضو دائم شورای ‎امنیت اهمیت زیادی دارد، رأی ‎های ممتنع هند، پاکستان و لیبی نیز نشان می‎دهد در شورای ‎حکام اجماعی علیه کشورمان به‎ وجود نیامد. بنابراین تحرکات طرف های غربی در این زمینه به‎ جایی نرسید و برایشان دستاوردی به ‎همراه نداشت.

وی با بیان اینکه طرف‎ های غربی از قبل هم می‎دانستند که با رأی منفی روسیه و چین و حتی وتوی این دو کشور در شورای‎ امنیت در رابطه با ایران مواجه می‎شوند، گفت: با توجه به این موضوع، معتقدم تحرکات اخیر غربی‎ ها صرفا تلاشی است برای جلو رفتن در جاده یک‎ طرفه ای که در دولت روحانی ایجاد شده بود؛ موضوعی که با واکنش خوب و قاطع ایران مواجه شد و اقدام متناسب ایران در قطع همکاری‎ های فراپادمانی نشان داد برجام دیگر جاده یک‎ طرفه به ‎نفع غرب نیست.

سفیر سابق ایران در ایتالیا ادامه داد: غربی‌ها به ‎دنبال این هستند که بدون پرداخت مابه ‎ازای اقدامات برجامی ایران، صرفا از منابع توافق هسته ‎ای با کشورمان بهره‎ مند شوند و از زیربار اجرای تعهدات متقابل خود شانه خالی کنند. گفته‌های اخیر وزیر امور خارجه سابق آمریکا مثال خوبی برای این موضوع است؛ جان کری چندی قبل در مصاحبه‎ ای اعلام کرد که آمریکا در سایه برجام، طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، حدود یک‌تریلیون دلار نفت ارزان خریده‎ است.

غربی‌ها قصدی برای مذاکره ندارند

‌ ظهره‎ وند درباره تأثیر قطعنامه اخیر شورای‎ حکام آژانس بر گفت‎ وگوهای هسته‎ ای جمهوری‎اسلامی ایران و ۱+۴ نیز گفت: آنگونه که اکنون مشخص شده، غربی ‎ها قصدی برای مذاکره ندارند. پیش ‎از این در وین اعلام شد که مباحث فنی و کارشناسی به پایان رسیده و به تصمیم ‎های سیاسی غرب برای احیای برجام نیاز است، اما آمریکایی‎ ها قصد ندارند در این معامله پرداختی داشته باشند.

وی افزود: آنها قصد ندارند به تعهدات خود در مقابل چشم‌پوشی ایران از بخشی از ظرفیت‎های هسته‎ای‎اش، عمل کنند. در همین قطعنامه اخیر هم می ‎بینیم که از موضع بالا، صرفا به ‎دنبال امتیازگیری از ایران هستند و به تعهدات بر زمین‎مانده خود اشاره‎ای نمی‎کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: اکنون مسئولان کشورمان یکدست و یکصدا در مقابل زیاده‎ خواهی‎ های طرف‎ های غربی ایستاده ‎اند و دیگر زیربار رویکرد تسلیم‎ سازی کشور نمی ‎روند. غربی ‎ها با اطلاع دقیق از اینکه تولید سلاح هسته‎ ای جایی در دکترین دفاعی- امنیتی و حتی ایدئولوژیک ما ندارد، صرفا به ‎دنبال بهانه ‎جویی هستند.

ظهره‎ وند اضافه ‎کرد: اکنون بر همگان ثابت شده‎ است که مسئله غربی ‎ها، برنامه هسته ‎ای ما نیست. آنها می‎ خواستند با برنامه هسته ‎ای کشورمان آغاز کنند تا برسند به مرحله اسقاط همه ظرفیت‌های راهبردی کشور.

کد خبر 682413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha