وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق کردیم زمینه‌های سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر چابهار را بیش از گذشته فعال کنیم.

حسین امیر عبداللهیان - وزیر امور خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان در نشست «گام های امیدبخش فرصت های توسعه تجارت میان ایران و هند» که عصر روز جمعه با حضور اعضای اتاق بازرگانی حیدرآباد هند گفت: امروز اقتصاد دو کشور یک فرصت را در مقابل ما قرار داده است.

وی‌تاکید کرد: تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا پایان خواهد یافت و دوامی نخواهد داشت. ما با ایستادگی و هوشمندی این تحریم ها را در گام اول کم اثر کردیم، طوری که در هر حوزه که بیشترین تحریم شامل حال ما شد، بیشترین پیشرفت را به دست آوردیم. در حوزه دفاعی بیشترین تحریم ها بود اما ما قوی ترین و برترین دستاوردها را در اختیار داریم. تحریم های دیگری که از سوی آمریکا اعمال شد بر جلوگیری از توسعه علم و فناوری متمرکز بود اما در تمامی زمینه ها ایران امروز جزو بهترین هاست.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت جدید ایران مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را کامل و شتابان پیش ببرد. ما در گام پیش رو تحریم های آمریکا را بی تردید بی اثر خواهیم کرد چون هیچ جایگاهی در حقوق بین‌الملل ندارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: حیدر آباد در مناسبات تاریخی و تمدنی هند و ایران جایگاه ویژه ای دارد. امروز همه در اینجا یک هدف مشترک داریم؛ ما گرد هم آمده‌ایم تا تحرک و شتاب ببخشیم بر تجارت بین هند و ایران. ما می توانیم تجارت دو کشور را به اوج شکوفایی خودش برگردانیم. روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح است و این یعنی اراده رهبران سیاسی بستر مناسبی برای توسعه روابط ایجاد کرده است. تجار ‌و بازرگانان در ایران به ظرفیت موجود در هند آگاهی کامل ‌دارند و تاکید می کنم بستر های فراوان در این رابطه وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: یکی از زیر ساخت ها منطقه بندر چابهار است که دولت و بخش خصوصی هند از مهمترین سرمایه گذاران آن هستند. ما توافق کردیم که زمینه های سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر چابهار را بیش از گذشته فعال کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: البته الان هند از ظرفیت بندر چابهار استفاده می کند اما ظرفیت این منطقه می‌تواند مسیرهای ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب را فراهم کند. ما توافق خوبی در این رابطه با هند روی میز داریم.

وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد: با توجه به جدیت نخست وزیر هند در توسعه همکاری های تجاری با ایران، معاون اقتصادی بنده اقای صفری هفته بعد به هند سفر می کنند و از بخش های صنعتی، فرهنگی، گردشگری و غیره همراه ایشان هستند و این سفر در ادامه سفر من به هند است.

وی تاکید کرد: سفارت ایران و کنسولگری‌های ایران در هند آماده ارایه همه گونه تسهیلات به تجار و بازرگانان هند هستند. همچنین ما یک اولویت ویژه با حیدرآباد به دلیل فرهنگی‌ و تاریخی قائل هستیم. فایل ویژه ای را برای تعامل میان برخی استان های ایران با حیدرآباد در نظر داریم، توسعه گردشگری از دیگر فایل هایی است که ما در ارتباط با هند دنبال می کنیم. با توجه به ظرفیت های آی تی به ویژه در حیدرآباد این بخش از همکاری ها نیز مورد توجه ماست.

امیرعبداللهیان گفت: تجار ‌برای توسعه فعالیت خود به زیرساخت و مکانیزم های بانکی و مالی اسان نیاز دارند و در این رابطه ما با مقامات هند درباره چگونگی به کارگیری مکانیزم های مالی با صحبت کردیم. همچنین معاون من و تیمی از بانک مرکزی که هفته آینده به هند می‌آیند درباره چگونگی تسهیل امور مالی و پولی مذاکره می کنند.

وی اظهار کرد: در حوزه انرژی و پتروشیمی، کشاورزی و خشکبار ‌و میوه و همچنین فولاد، کود شیمیایی و تجهیزات پزشکی، تولیدات دانش بنیان و بخش های دیگر صنعتی کشور فرصت ها وظرفیت های خوبی وجود دارد. در همه این زمینه ها ما از اقتصاد مکمل برخورداریم.

وی همچنین در سخنانش از اعضای اتاق بازرگانی هند برای سفر به ایران دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی ایران در وزارت امور خارجه را به مباحث اقتصادی تخصیص دادیم و برای پذیرش هیات های اقتصادی آمادگی داریم.

کد خبر 682364
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha