گروه بین‌الملل: کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان در حالی از دیروز در نیویورک آغاز به کار کرده است که حضور سران رژیم صهیونیستی در آن، با اعتراض‌هایی مواجه شده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این کنفرانس شخصیت‌های سیاسی از کشورهای مختلف جهان از جمله جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا، ملک‌عبدالله پادشاه عربستان، شیمون پرز رئیس‌جمهوری اسرائیل و تزیپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی حضور دارند.

این کنفرانس در پی دعوت پادشاه عربستان و استقبال محافل غربی برگزار شده است. این کنفرانس 3روزه است و فردا پایان می‌یابد.

ملک عبدالله در حالی مبتکر این کنفرانس عنوان شده است که اقلیت‌های مذهبی عربستان به‌شدت تحت فشار محافل امنیتی این کشور هستند.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانه برگزاری این کنفرانس در دیداری با ملک عبدالله، پادشاه عربستان گفته است که در این کنفرانس مقامات سیاسی بسیاری از کشورهای گوناگون و نمایندگانی از ادیان مختلف شرکت کرده‌اند که می‌توان گام مؤثری برای گفت‌وگوی ادیان و همچنین صلح در جهان و منطقه خاورمیانه برداشت.

بان‌کی‌مون در حالی مدعی شرکت نمایندگان ادیان در این کنفرانس شده که ترکیب غالب شرکت‌کنندگان این اجلاس را افرادی سیاسی و نه اندیشمندان دینی تشکیل داده‌اند. از سویی، حضور افرادی چون پرز و لیونی به نمایندگی از یهودیان دنیا عجیب بود.

اگر چه نزدیکی ادیان مختلف به‌عنوان هدف اصلی این کنفرانس عنوان شده است اما به‌نظر می‌رسد ادامه گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه از سویی و عادی‌سازی‌ روابط رژیم صهیونیستی و اعراب – با وجود مخالفت آشکار افکار عمومی عرب- دلیل اصلی برگزاری این کنفرانس باشد.

صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر تلاش فراوانی  برای عادی‌سازی‌ روابط خود با دولت‌های عربی انجام داده‌اند. در این کنفرانس نیز این روند ادامه یافته است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت دیروز در گزارشی نوشت: سه‌شنبه شب در نیویورک ضیافت شام بی‌نظیری بدون حضور عکاسان خبری برگزار شد که در این ضیافت منحصر به‌فرد، پادشاه عربستان سعودی، شیمون پرز را تا پای میز شام همراهی کرد.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم درباره این ضیافت شام به خبرنگاران گفته است که این ضیافت، کاملاً منحصر به فرد بود زیرا پرز به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسرائیل در کنار پادشاهان و سران جهان عرب نشست و آنها در کنار هم و با یکدیگر غذا خوردند.

وی افزود: پادشاه سعودی کنار پرز به سوی میز شام رفت؛ اما به سمت میزی دورتر آمد که من بر سر آن نشسته بودم؛ اما با این حال هر دو در یک اتاق و یک مکان نشستند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ملک‌عبدالله تاکنون از نشستن بر سر میز شام با یک مقام صهیونیست به این صورت خودداری می‌کرد اما مراسم دیروز بسیار مهم بود.

روزنامه القدس‌العربی نیز به نقل از یک گزارش اسرائیلی، با اشاره به برگزاری این همایش به ابتکار عربستان سعودی نوشت: سخنرانی پرز در این همایش بلافاصله پس از سخنرانی ملک‌عبدالله ایراد می‌شود.

یدیعوت آحارونوت هم در یادداشتی تاکید کرده است: این کنفرانس، تاریخ جدیدی را در تاریخ رژیم صهیونیستی ثبت خواهد کرد. این روزنامه افزود: نمایندگان عربستان در این کنفرانس، آنگونه که پیش از این عمل می‌کردند، هنگام سخنرانی پرز این همایش را ترک نکردند و این در حالی است که مقامات سعودی پیش از این، همواره هنگام سخنرانی هریک از مسئولان اسرائیل، همایش‌های بین‌المللی را ترک می‌کردند.

اما با این حال عربستان اعلام کرد:  هیچ‌گونه نشستی بین ملک عبدالله و شیمون‌پرز در نیویورک انجام نشده است.

دبیر مطبوعاتی وزیر خارجه عربستان با اشاره به ضیافت شامی که بان‌کی‌مون برای رؤسای هیأت‌ها تدارک دیده است، گفت: این ضیافت به‌صورت عام برای رؤسای تمام هیات‌ها فراهم شده و به این معنی نیست که نشستی دوجانبه میان پادشاه عربستان و رئیس اسرائیل در آن برگزار شده باشد.

اعتراض به اقدام پادشاه عربستان

جنبش‌های فلسطینی روز گذشته ضمن انتقاد از برگزارکنندگان نشست گفت‌وگوی ادیان، این نشست را نشست عادی‌سازی‌ روابط سیاسی با تل‌آویو و توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده دانستند که هدف آن به رسمیت بخشیدن هویت رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره گفت: هدف رژیم صهیونیستی از شرکت در اجلاس گفت‌وگوی ادیان، مقدمه چینی برای عادی‌سازی‌ روابط با کشورهای عربی است.

نواف موسوی، مسئول روابط بین‌الملل حزب‌الله لبنان هم با انتقاد از طرح عربستان برای تشکیل کنفرانس گفت‌وگوی ادیان در آمریکا، آن را طرحی برای تحلیل عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی دانست.

علامه محمد حسین فضل‌الله، از علمای برجسته لبنان هم گفت: دعوت از شیمون پرز، رئیس جنایتکار رژیم صهیونیستی به این اجلاس مایه تعجب است چرا که کشتارهای وی از جمله کشتار قانا بر کسی پوشیده نیست و دعوت از او، به منزله موافقت ضمنی سازمان ملل، با کشتارهای انجام شده و به معنای دعوت از وی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر است.

کد خبر 68236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز