پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
۲ نفر

نه حقوقی در قبال کارشان می‌گیرند و نه سودی به جیب می‌زنند. باافتخار می‌گویند «رفتگران طبیعت» شهر تهران هستند و حامی محیط‌زیست، اما نه جارو به دست هستند و نه لباس نارنجی پوش. این انجمن مردمی در آستانه ۱۰سالگی است و تاکنون ۴۵۹ برنامه پاکسازی در گوشه و کنار این شهر بزرگ انجام داده‌اند.

رفتگران طبیعت

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: محل قرارشان نقاط مختلف شهر است. از بوستان‌های شهر گرفته تا حاشیه رودخانه‌های کن و درکه، جنگل‌ لویزان، سرخه‌حصار و حتی بهشت زهرا(س). اینبار برای چهارصد و شصتمین قرارشان بوستان جنگلی چیتگر یا ریه تنفسی غرب پایتخت را انتخاب کردند تا این جنگل را از دشمنان طبیعت عاری کنند و پاکی را به گردشگران هدیه دهند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید:

انجمن رفتگران تهران یک گروه مردمی است و همه اعضای گروه به‌صورت داوطلبانه و خودجوش در پاکسازی‌ها حضور دارند.

«ناصر نجفی» یکی از اعضای قدیمی گروه «رفتگران طبیعت» است. او درباره فعالیت این گروه مردمی می‌گوید: «افراد بر اساس علاقه خودشان مشارکت می‌کنند اما در مجموع استقبال خوب بوده و در این پاکسازی‌ها از هر قشری از دانشجو، خانه‌دار، کارمند، کارگر و در برخی موارد پزشکان هم حضور دارند.
انسان‌ها به پاکیزگی اهمیت می‌دهند، اما مسئله مهم این است که برخی یاد نگرفته‌اند نظافت را رعایت کنند و به پاکیزکی طبیعت نیز توجه نمی‌کنند، در حقیقت در کشور آموزش نبوده و اگر هم بوده، بسیار ضعیف ارائه شده است. ما اعتقاد داریم رعایت نکردن نظافت، ذاتی نیست بلکه به فرهنگ مردم بر می‌گردد که باید آموزش داده شود، در روند اجرای پاکسازی بارها شاهد بودیم شهروندانی که برای گردش و تفریح مراجعه کرده بودند هم به گروه پیوسته و با اعضا در پاکسازی مشارکت داشتند. بنابراین تولید این میزان حجم زباله و رها کردن آن در طبیعت یکی به ضعف آموزش و دیگری به ضعف عملکرد برخی اداره‌ها  بر می‌گردد.»

 «رفتگران طبیعت» فردا به چیتگر می‌روند

ریه تنفسی غرب پایتخت

رفتگران طبیعت جمعه این هفته از ساعت ۱۰صبح در بوستان جنگلی چیتگر حضور خواهند داشت. نجفی می‌گوید: «جنگل چیتگر ریه تنفسی غرب تهران است و هرگونه آلودگی در آن تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. به همین خاطر جمعه این هفته به همراه اعضای گروه به این مکان می‌آییم و برای پاکسازی آن از زباله اقدام می‌کنیم. در واقع همه آنچه که ما به‌عنوان زباله از آن نام می‌بریم، قابل بازیافت است و دوباره به چرخه طبیعت و زندگی برمی‌گردد. باید بگویم که ما اصلاً زباله نداریم چون مواد پلاستیکی، کاغذ و فلزات قابل بازیافت است و در واقع سرمایه محسوب می‌شوند حتی زباله‌های‌تر نیز قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند بنابراین اگر همه مردم تفکیک زباله را از مبدأ انجام دهند و شهرداری‌ها نیز همکاری کنند دیگر جایی به نام دپوی زباله نخواهیم داشت.»

 «رفتگران طبیعت» فردا به چیتگر می‌روند

جشن ۱۰سالگی

او درباره شکل‌گیری انجمن نیز می‌گوید: «این گروه از سال ۱۳۹۱ به همت جمعی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست تشکیل شد و امسال در آستانه ورود به دهمین سال است که رفتگران طبیعت زمین را از زباله پاک می‌کنند. البته ایجاد چنین گروهی موضوع جدیدی نیست و قبلاً هم در اروپا، امریکا و ایران شکل گرفته بود اما اینکه هر هفته برنامه پاکسازی اجرا شود موضوع جدیدی است. برای دعوت از اعضا معمولاً برنامه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنیم و افراد علاقه‌مند نیز شرکت می‌کنند، البته تعدادی همیشه پای ثابت هستند و همین افراد و آنهایی که در چند نوبت در پاکسازی شرکت می‌کنند در جمع خانوادگی یا دوستانشان معلم محیط‌زیست می‌شوند. در نهایت بعد از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه اعضای گروه زباله‌ها را در کیسه ریخته و در کنار مخازن زباله قرار می‌دهیم تا شهرداری آنها را با سایر زباله‌ها جمع‌آوری کند.»

کد خبر 681941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha