محمود عباس زاده مشکینی معتقد است که برجام در این دولت موضوعی فرعی است و خیلی حساسیت در مورد آن نداریم. و حتی می‌توانیم بدون برجام کشور را اداره کنیم، چرا که ما از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم. صدور قطعنامه علیه ایران نیز باعث می‌شود اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بین برود. پس بهتر از دبیر کل آژانس به دور از سیاست‌زدگی کار حرفه‌ای خود را دنبال کند.

محمود عباس‌زاده مشکینی

همشهری‌آنلاین - فتانه احدی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با رژیم صهیونیستی آن هم در آستانه نشست در مورد مسائل ایران را شبه‌آور و سوال‌برانگیز خواند. او  معتقد است که آژانس با اعتبار خود بازی می‌کند. و همه این اقدامات و وقت‌کشی‌ها غیر از امتیاز گیری دلیل دیگری ندارد. 

گفت وگوی همشهری‌آنلاین با محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بخوانید.

با توجه به احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، به نظر شما در صورت تند بود قطعنامه واکنش ایران چه خواهد بود؟ 
مباحث مربوط بحث برجام و مذاکرات در جمهوری اسلامی ایران در این دولت به موضوع فرعی کشور تبدیل شده است. خیلی حساسیت نداریم، چون تجربه کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که کشور را بدون توجه به این مباحث اداره کنیم. خوشبختانه تجربیات خوبی کسب کرده و از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و معتقدیم غربی‌ها بیشتر به توافق نیاز دارند تا ما. از سوی دیگر هم آژانس بین‌المللی انرژی نیز نباید، اعتبار خود را فدای سیاست‌زدگی و به تعبیری مسامحه غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها کند. چون همه سرمایه‌های انرژی اتمی اعتبارش است.

طبیعتا ما در رابطه با آژانس همه پروتکل‌ها را رعایت کرده‌ایم. هیچ کشور عضو به اندازه ما متعهد به اجرای استانداردهای آژانس نبوده و ما حتی از کمک آژانس هم استفاده نکردیم. یعنی ما را محروم کردند. همیشه توصیه ما به مدیران کل این بوده که از سیاست‌زدگی دوری کنند و کار فنی خود را انجام دهند که اعتبار آژانس همین است. قطعا این مسئله وجه خوبی ندارد قبل از مطرح شدن مسائل مربوط به ایران مدیر کل آژانس با رژیم صهیونیستی دیدار کند.

رژیم صهیونستی نه عضو NTP است و کشوری که طول و عرضش به اندازه یک استان کشور نیست، بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. این استانداردهای دو گانه و برخوردهای دوگانه، به طور طبیعی اعتبار آژانس را زیر سوال می برد. همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر اساس پروتکل‌ها بوده و هیچ کدام از کشورهای عضو NPT به میزان ایران همکاری‌های لازم را نداشته است. اگر آژانس بخواهد در روند برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان سیاسی‌کاری کند در روند مذاکرات وین اختلال ایجاد می‌کند.

غربی‌ها می‌خواهند از طریق آژانس فشار مضاعفی بر ایران وارد کنند تا در مذاکرات هسته‌ای امتیازات بیشتری دریافت کنند. این درحالی است که ایران در شرایطی نیست که در مذاکرات به غربی‌ها امتیاز بدهد امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه مذاکرات هسته ای برگ‌های برنده زیادی در دست دارد.

 در مجموع  نوع واکنش ایران به چه مواردی بستگی دارد؟ 
رفتار ما بستگی دارد به اینکه آژانس تا چه حد رفتار حرفه‌ای از خود نشان دهد و در پی سیاست‌زدگی سقوط کند. آژانس نباید با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران با اعتبار خود بازی کند خود غربی‌ها هم می‌دانند که صدور اینگونه قطعنامه‌ها علیه ایران لزومی ندارد.
اگر آژانس رفتاری قانونی داشته باشد ما هیج مشکلی نداریم اما اگر به سوی سیاست‌زدگی پیش رود، و به سویی رود که غربی‌ها با سواستفاده از آژانس استفاده ابزاری کنند، طبیعتا در این صورت، برخوردی در برابر مولفه‌های‌آنها خواهیم خواهد بود.

صدور چنین قطعنامه ای صرفا حاصل تلاش ۳ کشور اروپایی است یا پای اسرائیل هم در میان است؟
ما فعلا نمی‌توانیم قضاوت کنیم، اما برخی از این رفتارها مسئله برانگیز است، وقتی دبیرکل آژانس انرژی اتمی در چنین شرایطی به کشور غیر عضو سفر می‌کند، آن هم کشوری که، طول و عرضش به اندازه یک استان جمهوری اسلامی هم نیست و حتی نام کشور هم نمی‌توان بر آن نهاد وسرزمینی اشغالی است، بنابراین ‌می‌توان به این دیدار شک کرد و برای ما سوال برانگیز خواهد شد. سفر به سرزمینی مشکوک و دارای کلاهک هسته‌ای آیا چیزی جز لابی صهیونیستی است؟ هر چند باز سعی می‌کنیم قضاوت ها را به این سوی نبریم. و باز امیدواریم دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی کار حرفه‌ای خود را انجام دهد.

با وضعیت فعلی تحلیل شما از آینده مذاکرات وین چست ؟
امروز در مذاکرات دست برتر در اختیار ایران است البته این را هم باید متذکر شد که اگرچه مردم در سختی هستند اما از تحریم‌ها نیز عبور کرده‌ایم و کشور را بدون توجه به تحریم‌ها اداره می‌کنیم. توپ در میدان آمریکایی‌ها و غربی‌هاست، فقط چند مورد مانده بود تا مذاکرات. اما غربی‌ها هر بار به دنبال بهانه‌ای هستند تا مذاکرات را به تعویق بیاندازند. جمهوری اسلامی قطعا به دنبال این است که تکلیف را روشن کند، تحریم حفظ نشود و تجربه تلخ برجام، بار دیگر تکرار نشود. برای همین نیز به تضمین عینی نیاز دارد و باید توافق، توافق استخوان‌داری باشد.
غربی‌ها با تحریک آمریکاییها، رفتار درستی از خود نشان نمی‌دهند. آنها با این وقت‌کشی به دنبال گرفتن امتیازات بیشتری از ایران هستند.

شما در سخنان خود از عبور کردن تحریم‌ها گفتید. در این باره بیشتر توضیح دهید و با توجه به تحریم های جدید آمریکا فشارها علیه مردم کشورمان بیشتر نخواهد شد؟
 عبور از تحریم یعنی اینکه ما شیوه اداره کشور را در حین تحریم را یاد گرفته‌ایم. این طبیعی است که آمریکا بار دیگر در مورد تحریم‌های جدید و متنوع سخن به میان آورد. هر روز تحریم‌های جدید و فشارهای جدید بر ما وارد می‌شود، ما نیز یاد می‌گیریم که چگونه از آنها گذر کنیم. ما در این راه تجربه منحصر به فردی پیدا کرده‌ایم. بنابراین خود را برای هرگونه تحریمی آماده کرده‌ایم. 

با انبوهی از تجربه جنگ و دفاع و ساختن و اداره کشور و ایجاد عدالت، تجربه اداره کشور در حین تحریم به پیش می‌رویم. در همین شرایط نیز اجرای بزرگترین طرح تحول اقتصادی را تجربه می‌کنیم. این کشور اگر ثبات و امید به آینده نداشته باشد، هیچ وقت کارهای بزرگی نمی‌کند. اکنون اغلب پروژه‌های کشور فعال است. کشور اداره می‌شود و هیچ مناسباتی در منطقه بدون حضور ایران شکل نمی‌گیرد.

ایران محور ثبات منطقه است. ما کشوری  هستیم که فقط با همسایه‌گان خود در ارتباط باشیم با  ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون جمعیت در ارتباطیم. و نیاز آنها را تامین کنیم و با آنها مراودات اقتصادی داشته باشیم، مشکلات اقتصادی حل می‌شود. در ۶ ماه  گذشته حجم مراودات اقتصادی ما با کشورهای همسایه ۳ برابر شده است و چشم‌انداز بسیار روشنی برای کشور وجود دارد. 

کد خبر 681826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha