شرکت هوافضایی می‌من (Mayman) اولین نمونه موتور سیکلت هوایی آماده پرواز خود را عرضه کرد.

متور سیکلت هوایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، شرکت جت‌پک اویشن (JetPack Aviation) مدتی است که تمرکز خودش را از ساخت جت‌پک‌ها به ساخت وسیله حمل و نقل هوایی سریع (AUV) معطوف کرده است، حالا ثمره این تلاش‌ها را با عرضه اولین نمونه آماده پرواز به نام پی۲ اسپیدر (P2 Speeder) به بار نشسته می‌بیند.

اسپیدر تحت برند هوافضای جت‌پک اویشن  می‌من (Mayman) ساخته شده است. این شرکت ابتدا برای توسعه اسپیدرهای میکرو-وی‌تی‌ال  (micro VTOL Speeders) متناسب با طیف وسیعی از کاربردها تاسیس شده بود.

پی۲ اسپیدر (P۲ Speeder) در اندازه و شکلی مشابه یک موتورسیکلت، سومین نمونه اولیه در مقیاس کاملی است که این شرکت در مسیر رسیدن به یک هواپیمای نهایی سریع و چابک تولید کرده است. این هواپیما موتورسیکلتی‌شکل با هشت موتور جت قدرت می‌گیرد. نکته شگفت‌انگیز آن کربن‌صفربودن موتورجت‌ها یا استفاده از سوخت هوانوردی پایدار (SAF) است.

بدنه این هواپیمای موتورسیکلتی از فیبر کربن زاویه‌دار براق چشم‌نواز ساخته شده است. موقعیت خلبان ارگونومیکی طراحی شده تا توان عملکرد آیرودینامیکی ایجاد و راندمان پرواز به حداکثر خود برسد.

ایمنی امر مهم و شماره یک هر وسیله نقلیه نیز در این موتور سیکلت هوایی به‌وسیله یک سیستم کامپیوتری اختصاصی آنبورد تضمین می‌شود. سیستم به محض بروز مشکل در موتور، نیروی رانش موتور را متعادل می‌کند.

استفاده از آن هم بسیار ساده است، قرار گرفتن در هوا به سادگی پریدن و زدن دکمه شروع، خواهد بود.

نمونه اولیه عرضه شده اسپیدر از نوع خلبانی بوده و طراحی آن ماژولار است. در طراحی ماژولار یک ترکیب، قطعات به‌گونه‌ای کنارهم ترکیب می‌شوند که می‌توان با جابه‌جایی آنها از ترکیب مورد نظر چندین کاربرد را به‌دست آورد. به عنوان نمونه اسپیدر می‌تواند برای پرواز مستقل یا از خلبان راه دوری، پیکربندی شود. در حال حاضر این نمونه اولیه عرضه‌شده به عنوان یک هواپیمای شخصی کوچک VTOL برای کاربردهای پلیسی، امداد و نجات و نظامی هدف‌گذاری شده است. پیکربندی‌ها به منظور مستقل یا خلبان از راه دور کردن آن می‌تواند به طور گسترده کاربردهای بالقوه این هواپیمای موتور سیکلتی را گسترش دهد.

اسپیدر

یک کاربرد جالب اسپیدر، اطفاء حریق در مکان‌های خاص مانند زمین‌های ناهموار یا روی نقاط بلند با پخش یا پرتاب مواد بازدارنده آتش است. همچنین می‌توان از اسپیدر برای امداد به بیماران اورژانسی به منظور انتقال سریع به بیمارستان سود جست.

شرکت می‌من می‌گوید: «ما به دنبال برنامه‌هایی فراتر از پروازهای VTOL هستیم و به نوآوری و ترکیب فناوری‌های جدید از جمله موتورهای توربین هیدروژنی، ‌جت‌فن‌های الکتریکی و پیشرانه توربوفن، حسگرهای پیچیده و حتی پرواز بالقوه مافوق صوت هستیم.»

شرکت می‌گوید در حال همکاری با اداره هوانوردی آمریکا (FAA) برای دریافت گواهینامه اسپیدر است و همچنین سرگرم گفت‌وگوهایی حرفه‌ای با مشتریان بالقوه در زمینه دفاع ملی، محموله‌های حیاتی، آتش‌نشانی جنگل‌ها و امدادرسانی به هنگام بلایاست.

آزمایش‌های اولیه پرواز با کنترل از راه دور از جدیدترین نمونه‌های اولیه‌ دیگر، قرار است در سه ماهه سوم سال جاری انجام شود و آزمایش‌های خلبانی دیگری نیز برای  اواخر سال میلادی جاری برنامه‌ریزی شده‌اند.

کد خبر 681636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha