مردم قزاقستان به طرح پیشنهادی اصلاح قانون اساسی قاسم ژومارت توکایف، رییس‌جمهوری قزاقستان به عنوان یک قرارداد اجتماعی رای مثبت دادند.

خوشحالی از رای مثبت مردم به اصلاح قانون اساسی، قزاقستان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز،  قاسم ژومارت توکایف، رییس جمهوری قزاقستان اصلاحات پیشنهادی خود را به عنوان مبنایی برای یک قرارداد اجتماعی جدید در این کشور نفت خیز طرح کرده و موافقت مردم را نیز به‌دست آورده است.

به نقل از رزرو بوک نفت، قزاقستان که زمانی تحت قلمرو شوروی سابق بود، با داشتن ۲.۱۵ درصد ذخایر نفتی اثبات‌شده جهان (یازدهمین کشور) و جمعیتی بالغ بر ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر (شصت و دومین کشور) در آسیای مرکزی از متحدان مهم امروز روسیه به شمار می‌رود.

تحلیلگران می‌گویند که این موفقیت رییس‌جمهور توکایف می‌تواند تمرینی برای تلاش او به جهت کسب دومین دوره ریاست جمهوری قلمداد شود.

کمیسیون انتخابات مرکزی اعلام کرده که ۷۷.۱۸ درصد آرا همه‌پرسی روز یکشنبه به اصلاحیه‌های مورد نظر رای دادند. مطابق با اصلاحیه‌های جدید تصمیم‌گیری غیرمتمرکز شده و نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهوری اسبق را از وضعیت «رهبر ملی» خود محروم می‌کند. میزان مشارکت در این همه‌پرسی ۶۸.۰۶ درصد بود.

توکایف پس از سرکوب کودتا در میان ناآرامی‌های  ژانویه (زمستان سال گذشته) و پس از عزل حامی سابق خود، نظربایف و نزدیکانش از سمت های مهم دولتی، بسته اصلاحات را پیشنهاد کرد.

در پی ناآرامی‌ها زمستان سال گذشته که ناشی از اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی و شروع اعتراضات به افزایش بهای گاز در آلماتی و بندر اوکتاو بود، روسیه نیروهای نظامی خود را تحت عنوان نیروهای صلحبان درچارچوب توافق همکاری امنیتی سازمان پیمان امنیت جمعی و به درخواست دولت مرکزی قزاقستان تحت ریاست توکایف گسیل کرد.

کد خبر 681343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha