همشهری آنلاین: آمارها نشان می‌دهند که تنها 10 درصد دوستی‌های خیابانی به ازدواج مناسب می‌انجامد که می‌توان گفت اکثر دوام این نوع ازدواج‌ها به دلیل وضع مالی خانواده دختر است

به گزارش ایونا ، یکی از مهم ترین هدف‌های ازدواج، داشتن یک زندگی مستقل است. اصل ازدواج نیز برای استقلال شکل گرفته و تنها راه به دست آوردن یک استقلال درست ازدواج و تشکیل خانواده است.

 دختر جوانی هم که قصد ازدواج دارد به دنبال این است که پسر بتواند زندگی مستقلی برای وی فراهم کند. البته زندگی مستقل تنها با داشتن یک خانه جدا معنا پیدا نمی کند بلکه داشتن فکری مستقل و عدم دخالت و وابستگی به والدین از جمله فاکتورهای اساسی برای داشتن زندگی مستقل هستند.

دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، در این باره به خبرنگار برنا گفت‌: پسر و دختر می‌خواهند با فردی ازدواج کنند که بتوانند وی را با کمال میل در اجتماع و در جمع دوستان و همکاران معرفی کنند و با تشکیل یک زندگی مستقل خود را به عنوان یک خانواده مجزا در جامعه مطرح کنند.

مطمئنا برای دختری که می‌خواهد بر اساس معیارهای منطقی انتخاب کند شغل پسر مهم است‌.

می‌توان گفت اکثر دختران جامعه ما خواهان یک شوهر میلیونر نیستند بلکه پسری را می خواهند که حداقل امکانات را برای شروع یک زندگی مشترک داشته، روی پای خودش ایستاده و انگیزه اداره یک زندگی را داشته باشد و بتواند یک زندگی در سطح زندگی ای که دختر در خانه پدر داشته، برایش فراهم کند.

ازدواج سنتی هنوز به قوت خود باقی است

 بر خلاف جریان مدرنیته، 90 درصد مباحث ازدواج‌ها در کشور ما هنوز به صورت سنتی و با انجام مراسم خواستگاری صورت می‌پذیرند و با اینکه بسیاری از روش‌های زندگی ما به   روش‌های غربی نزدیک شده اما عملا هنورز ازدواج در کشور ما به سبک و سیاق سنتی خود پابرجاست.

خانواده حضور پررنگی دارد و نظرات اعضای خانواه از جمله مادر می‌تواند در تثبیت یا انصراف از انتخاب تاثیر بسزای داشته باشد.

وی می‌افزاید: از آنجا که اننخاب و اقدام توسط خانواده پسر انجام می‌شود بسیاری از معیارهای غلط و اشتباه باعث تاخیر در امر ازدواج شده‌اند.

حساب و کتاب و چرتکه انداختن قبل از ازدواج

 متاسفانه در جامعه امروز ما وضعیت اشتغال و امرار معاش دختر، سطح مادی خانواده وی، تعداد اعضای خانواده دختر، تعداد خواهر و برادر و سن آنها و حتی شهر و منطقه سکونت دختر نیز جلوه پررنگ تری به خود گرفته است.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهند که تنها 10 درصد دوستی‌های خیابانی به ازدواج مناسب می‌انجامد که می‌توان گفت اکثر دوام این نوع ازدواج‌ها به دلیل وضع مالی خانواده دختر است.

چرا که در اکثر این نوع رابطه‌ها دختر با سرمایه عاطفی خود وارد زندگی می‌شود و اگر مشکلات حادی از جمله اعتیاد در میان نباشد، سعی می‌کند که زندگی خود را حفظ کند و پسر با وجود مشکلات عدیده به دلیل حفظ شرایط و حمایت‌های مادی از سوی خانواده دختر ، ادامه زندگی را ترجیح می‌دهد.

باید گفت: تورم و ناتوانی در تامین نیازهای مادی زندگی باعث شده دختری که در بهترین دانشگاهی فارغ التحصیل شده، با داشتن شغل و در آمد مناسب خواستگاران بهتر و بیشتری داشته باشد.

تحقیقات نشان میدهند: اگر خانوادهای بخواهد بین دو دختر مقایسه‌ای نیز انجام دهد دختری با شرایط کاری بهتر را ترجیح می‌دهد که متاسفانه با رشد فکری و تحصیلی حتی در شهرها کوچک نیز شاهد این موضوع هستیم.

تغییر معنای واژه خانه داری

 اقلیما معتقد است: در گذشته مادر برای پسر خود به دنبال دختری بود که کدبانو و خانه دار باشد و بتواند وظایف یک زن خانه دار را به خوبی به انجام برساند ولی امروزه در میان جوانان و بسیاری از خانواده‌ها لفظ خانه دار بودن با همین املا معنای دیگری پیدا کرده و در بحث انتخاب از سوی خانواده پسر، صاحب خانه بودن دختر موضوعی بی اهمیت و پیش پا افتاده نیست بلکه یک ویژگی مثبت دختر به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: به این ترتیب باید گفت که ما در جامعه امروز مفهوم ازدواج و تشکیل خانواده را گم کرده‌ایم و افراد مجبور می‌شوند در شرایطی که آمادگی کامل برای تامین هزینه‌های مادی زندگی را ندارد بر اثر بالا رفتن سن و فشار نیازهای جنسی به ازدواج روی آورده و با چنین معیارهایی تا حدی خیال خود را از این مشکلات راحت کنند.

این کارشناس مددکاری اجتماعی براین باور است که فرهنگ سازی در این مورد تنها زمانی پاسخ می‌دهد که دولت با تولید کار، کاهش تورم و بهبود وضع اقتصادی جامعه، نگرانی خانواده‌ها و جوانان را در این زمینه برطرف کند تا جوانان نیز با خیالی آسوده و با معیارهایی درست به سمت ازدواج بروند.

کد خبر 68122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز