انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یکی از عجیب‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقات تاریخ ایران و جهان در دوره معاصر بود. این انقلاب در اوج قدرت و اقتدار حکومت پهلوی به رهبری امام خمینی(ره) و پشتیبانی مردم به وقوع پیوست و ساختار نظام سیاسی و فرهنگی کشور را به یکباره تغییر داد.

بهاره خسروی / محله

 به گزارش همشهری امام خمینی (ره) یکی از رهبران دینی نظریه‌پردازی بود که با موج جریان‌سازی که به راه انداخت حرکتی نو و غیرقابل تکرار را در جهان ایجاد کرد. بذر این انقلاب با تکیه بر ریشه‌های دینی و نیروی مردمی در ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در افکار عمومی مردم پاشیده شد تا اینکه در بهمن ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی ثمر داد. همزمان با نزدیک شدن به روز های۱۴ و ۱۵ خرداد ماه ایام رحلت  جانسوز امام خمینی و سالگرد قیام ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ با «محمدمهدی عبدخدایی» از اعضای تشکیلات  فدائیان اسلام  و دبیر کل جمعیت فداییان اسلام در باره ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی  گفت‌وگو کردیم.

روزی که امام با استقبال میلیونی مردم آمد

«محمدمهدی عبدخدایی» می‌گوید: «امام خمینی(ره) رهبر آگاهی بود و خوب می‌دانست مردم ایران همواره تا سرحد مرگ پای اعتقاداتشان می‌ایستند و گوش به فرمان علما برای شروع هر حرکتی هستند؛ همان‌طور که در انقلاب اسلامی هم مردم به فرمان امام خمینی پا به میدان گذاشتند.»

البته، به گفته عبدخدایی، امام از شاگردان حوزوی آیت‌الله‌العظمی بروجردی از مراجع بزرگ شیعه بودند که به طبع از دامن چنین استادی تربیت شاگردان و روحانیونی ظلم‌ستیز که می‌توانستند مقتدرانه پاسخ مخالفان اسلام را بدهند انتظار می‌رود.

امام (ره) مردم را دوست داشت و آنها همیشه همراهش بودند | مراسم تشییع امام(ره) در طول تاریخ بی‌سابقه بود

 امام همان روز اول ورود به ایران پس از 15 سال تبعید در بهشت زهرا(س) در سخنرانی محکم و کوبنده‌شان گفتند:" من دولت تعیین می‌کنم با حمایت شما ملت، من دولت تعیین می‌کنم..." در واقع از همان جا امام(ره) مواضعشان را در مورد «جمهوری اسلامی» اعلام کردند در صورتی که برخی گروه‌های سیاسی چپگرا می‌گفتند که به جای واژه جمهوری اسلامی از واژه جهموری خلق دموکراتیک ایران استفاده شود؛ چرا که در این صورت کشور به دیکتاتوری دیگری تبدیل می‌شود. برایشان مثال آوردم که جمهوری خلق چین یا کره شمالی مگر دیکتاتوری رخ نداده است. وقتی ملتی شرایط آزادی را تجربه کنند و نتیجه آن را ببینند، برای آزادی و حفظ آن حاضر به فداکاری و هر اقدامی هستند.

بدرقه بی نظیر تاریخی 

عبدخدایی با بیان اینکه همان گونه که از ورود امام باشکوه استقبال شد، همان گونه بدرقه شدند، می‌گوید: «شاید این گونه مراسم تشییع در طول تاریخ بی‌سابقه باشد. علت این بود که امام همه مردم را دوست داشت و مردم کوچه و بازار همیشه همراهش بودند. مردم حتی حاضر به فدا کردن جانشان برای ایشان بودند. جایی بنی صدر اعلام کرد که من ۵۳ درصد آرا را دارم و امام ۴۹ درصد را در صورتی که امام همه مردم را پشت سر خودشان داشتند. امام شخصیتی جهانی بود که برای مراسم بدرقه‌اش از کل کشورهای دنیا نزدیک ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به ایران آمدند؛ چرا که امام خمینی نه به عنوان یک مرجع تقلید اهل تشیع، بلکه به عنوان یک نظریه‌پرداز و اندازه پیامبران الوالعزم در تاریخ ایران و دنیا اثرگذار بود.»

امام (ره) مردم را دوست داشت و آنها همیشه همراهش بودند | مراسم تشییع امام(ره) در طول تاریخ بی‌سابقه بود

نظریه‌پرداز جریان‌ساز

یکی از مهم‌ترین ویژگی امام خمینی نظریه‌پردازی و جریان‌سازی ایشان در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بود. این ویژگی به عقیده عبدخدایی، او را از سایر رهبران و نظریه‌پردازان تاریخ متمایز می‌کند: «در تاریخ  به جز پنج پیامبر اولوالعزم، دانشمندان، فلاسفه و جامعه‌شناسان زیادی داریم که نظریه‌پرداز بودند. برای مثال از «ژان ژاک روسو» به‌عنوان پدر انقلاب فرانسه یاد می‌کنند در صورتی که زمان وقوع انقلاب فرانسه او در قید حیات نبود. یا نظریه‌پردازان دیگری مانند «ولتر» یا «کارل ماکس‌» با نظریاتشان تحولی ایجاد کردند به طوری که چین و روسیه به سمت کمونیسم رفتند - هر چند این نظریه هم با شکست مواجه شد. امام خمینی با نظریه‌اش جریان و تحولی را هم در جامعه‌اش ایجاد کرد. چرا که امام یک فیلسوف، متفکر و مرجع تقلید بود و با نظریه‌اش مارکسیسیم و لیبرالیسم را منزوی کرد و انقلابی را به وجود آورد که تاثیرات زیادی بر کشورهای اسلامی داشت. به جرئت می‌توان گفت که این جریان‌سازی فکری او آخرین نظریه‌پردازی که بشریت به خودش دیده است.»

امام (ره) مردم را دوست داشت و آنها همیشه همراهش بودند | مراسم تشییع امام(ره) در طول تاریخ بی‌سابقه بود

کد خبر 680853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha