مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

به احتمال زیاد همه شما تاکنون در اخبار و یا شبکه های اجتماعی اخباری مبتنی بر وجود بیماری جدیدی به نام آبله میمونی شنیده اید. آبله میمونی یک بیماری ویروسی جدید استکه به تازگی شیوع و روند ابتلا به آن افزایش یافته است. ویروس آبله میمونی نخستین بار در سال ۱۹۵۸ کشف شد که بیشتر مبتلایان آن در کشورهایی با جنگل‌های بارانی در قاره آفریقا دیده شدند.

آبله میمونی

آبله میمونی چیست ؟

آبله میمون یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس ایجاد می‌شود؛ این ویروس از جنس  Orthopoxvirus و خانواده Pxvididae است. این بیماری اغلب به صورت خفیف تا متوسط ظاهر می شود و اکثر بیماران بعد از حدود 4 هفته بهبود می یابند اما در برخی موارد می تواند سریعاً به یک بیماری کشنده تبدیل شود.


تاریخچه آبله میمونی:

محققان این بیماری را نخستین ‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی کردند و نخستین مبتلا انسانی به آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو ثبت شد؛ این ویروس از حیوانات وحشی مانند جوندگان یا از طریق افراد آلوده منتقل می‌شود.
علائم آبله میمونی

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده یا با مواد آلوده به ویروس (تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده) و ارتباط جنسی به انسان منتقل می‌شود.

آبله میمونی چیست و چگونه  به ما منتقل می شود؟


 علائم آبله میمونی چیست؟

  • تب
  •  سردرد
  •  دردهای عضلانی
  •  کمر درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • لرز و خستگی

پس از ظهور این علائم در عرض یک تا سه روز تب، بثورات پوستی نیز پدیدار خواهد شد. بثورات پوستی اغلب روی کف دست، صورت، زیر بغل و دستگاه تناسلی ظاهر می گردد و حتی در موارد شدید منجر به نابینایی شخص می گردد.

آبله میمونی چگونه تشخیص داده می شود ؟

بهترین روش برای تشخیص این بیماری پر مخاطره نمونه برداری از تاول ها و بثورات پوستی است. این نوع آزمایش توسط آزمایشگاه و از طریق انجام تست های PCR  انجام می شود و آزمایش های ویروس شناسی برای تشخیص آبله انجام می گردد. این ویروس برخلاف بیماری کرونا تشخیص اختصاصی ندارد زیرا تست های مبتنی بر آنتی ژن و آنتی بادی برای تشخیص این ویروس کارساز نیست. بنابراین نمی توان از آزمایش خون و یا نمونه خون برای شناسایی این بیماری استفاده کرد. شما می توانید برای تشخیص و درمان به مرکز جامع پزشکی آرام مراجعه نمایید.

آبله میمونی چیست و چگونه  به ما منتقل می شود؟

درمان بیماری آبله میمون چگونه است ؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای عفونت ویروس آبله میمونی وجود ندارد. اما می‌توان برای کنترل شیوع آبله میمونی از واکسن آبله و بعضی داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

از آنجایی که ویروس آبله میمونی ارتباط نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به آبله میمونی نیز محافظت کند. خوب است بدانید که واکسن آبله حداقل ۸۵ درصد از آبله میمونی پیشگیری می کند.

آیا آبله میمونی کشنده است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در برخی موارد این بیماری می تواند کشنده باشد اما با توجه به انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا، می‌توان با رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا نشد.
اما در برخی موارد با رشد بیماری، آبله میمونی بر مغز و اعصاب و قلب تاثیر بدی گذاشته و می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری جان خودشان را از دست داده اند.

کد خبر 680447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha