سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

محمدجواد پاینده: یکشنبه شب در ورزشگاه خلیفه بن حمد شهر دوحه بازگشت نوستالژیک کریم باقری مهم‌ترین اتفاق دیدار تدارکاتی ایران و قطر به شمار می‌رفت.

کاپیتان پرسپولیس با گذشت بیش از هفت سال باز هم پیراهن تیم‌ملی ایران را بر تن کرد و این‌بار با عنوان کاپیتان تیم ملی در ترکیب تیم دایی قرار گرفت. باقری 2549 روز پیش از این در 24 آبان 1380 با تلخ‌ترین خاطره پس از پیروزی یک بر صفر مقابل ایرلند در ورزشگاه آزادی و خروج از گردونه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، تیم‌ملی را ترک کرد و در 28 سالگی اعلام کرد دیگر به تیم‌ملی بازنخواهد نگشت. او اما باز هم به اردوی تیم‌ملی دعوت شد ولی بر تصمیم خودش اصرار داشت. کاپیتان پرسپولیس حتی در ابتدای حضور قلعه‌نویی در کادرفنی تیم‌ملی ایران باز هم دعوت شد و باز هم تاکید کرد که از تصمیم قبلی خودش منصرف نخواهد شد.

ورود دایی به تیم‌ملی اما انگیزه‌های تازه‌ای برای باقری ایجاد کرد. او که در سال‌های جوانی در تیم‌ملی ایران، پرسپولیس  و حتی آرمینیا بیله‌فلد همراه همیشگی دایی به شمار می‌رفت در تیم دایی هم نقش کاپیتان را برعهده گرفت و هشتاد و یکمین بازی ملی خودش را پس از هفت سال انجام داد.

در طول این سال‌ها  بازی ‌های ملی بسیاری برای تیم‌ملی ایران انجام شده است و باقری می‌توانست در صورت حضور در  این بازی‌ها رکورد بالاترین تعداد بازی‌ ملی را به نام خودش ثبت کند. باقری یکشنبه شب خاطرات تلخ سال 1997 و شکست مقابل قطر را که با اخراج او از زمین مسابقه همراه بود مرور کرد. او  در این بازی نمایش متوسطی داشت. کاپیتان تیم‌ملی در دقایق ابتدایی هماهنگی لازم را با سایر ملی‌پوشان پیدا نکرده بود اما از اواسط نیمه نخست تاثیر بهتری در جریان بازی داشت و در تقابل با هافبک‌های جوان تیم ملی قطر موفق ظاهر شد.

واکنش‌های متفاوت

بازگشت باقری به تیم‌ملی با  واکنش‌های متفاوتی در جامعه فوتبال همراه بوده است. کاپیتان پرسپولیس در 35 سالگی به تیم ملی ایران بازگشته هرچند در این فصل نمایش فوق‌العاده‌ای داشته و به عنوان هافبک هجومی در ترکیب پرسپولیس یکی از موفق‌ترین عوامل هجومی این تیم بوده است. باقری با به ثمر رساندن 7 گل در این فصل آمادگی فنی و جسمی خودش را به دایی ثابت کرد.

دعوت از کاپیتان با‌تجربه پرسپولیس اما انتقاداتی  را به همراه داشته است. دایی پیش از این بر تحول تیم‌ملی و استفاده از بازیکنان جوان تاکید داشت اما دعوت از باقری نشان داد که تیم او برای آینده فوتبال ایران ساخته نشده و در صورت صعود به رقابت‌های جام‌جهانی باید با تغییرات تازه‌ای در این مسابقات حضور پیدا کند. باقری 35 ساله که در آن زمان 37 ساله خواهد بود احتمالا نمی‌تواند تیم‌ملی را در مرحله نهایی رقابت‌ها همراهی کند و شاید در فرم مطلوب فعلی باقی نماند. دایی اما بر این عقیده است که شرایط سنی بازیکنان برایش اهمیتی ندارد و بهترین‌ها را در هر شرایطی به اردوی تیم‌ملی دعوت خواهد کرد.

جنجال شماره 6

تعلق ویژه جوادنکونام به پیراهن شماره 6 بر هیچکس پوشیده نیست. او مدت‌هاست در تیم‌ملی ایران،  همین شماره را بر تن می‌کرد. نکونام پس از خداحافظی دایی بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی را بر بازو داشت و با پیراهن شماره 6 جایگاه ویژه‌ای در تیم‌ملی به دست آورده بود. بازگشت مهدوی‌کیا افتخار کاپیتانی را از او گرفت و حالا بازگشت شماره 6 همیشگی پیراهن نکونام را تهدید می‌کند.

هافبک ایرانی باشگاه اوساسونا به این موضوع علنا واکنش منفی نشان نمی‌دهد اما تمایلی به پوشیدن شماره‌های دیگر تیم‌ملی ندارد. نکونام البته در مرحله مقدماتی جام‌جهانی کنار باقری بازی می‌کرد و به پوشیدن شماره‌های دیگر تیم‌ملی حساسیتی نشان نمی‌داد اما با گذشت سال‌ها از دست‌رفتن بازوبند و پیراهن شماره 6 برای او خوشایند نخواهد بود. این در حالی است که حتی جایگاه نکونام در ترکیب اصلی تیم ملی هم با ورود باقری تهدید می‌شود.

سرمربی تیم‌ملی ایران که به سبک بازی ستاره پرسپولیس علاقه زیادی دارد پیش از این بر شایستگی باقری برای حضور در تیم‌ملی تاکید داشت اما به دلایلی دعوت از او را به تعویق انداخته بود. دایی می‌گفت زمانی از باقری دعوت می‌کنم که بتوانم او را در ترکیب اصلی تیم‌ملی قرار بدهم. در آن مقطع زمانی تیموریان و نکونام نقش دو هافبک میانی را در سیستم تیم‌ملی بر عهده داشتند.

تیموریان اما در این مدت افت چشمگیری داشته و حالا ممکن است باقری جای او را در ترکیب تیم‌ملی بگیرد. باقری در بازی یکشنبه‌شب به عنوان هافبک نفوذی در سیستم  2-4-4 دایی بازی کرد. زارع و رحمتی در این سیستم به عنوان هافبک دفاعی بازی کردند. شاید نکونام هم در بازگشت به ترکیب تیم‌ملی در همین پست مورد استفاده قرار بگیرد. با این شرایط تیموریان جایگاه خودش را به باقری می‌دهد و شجاعی هم احتمالا در سمت چپ خط میانی قرار می‌گیرد.

مسن‌ترین ستاره‌های تیم‌ملی

 باقری مسن‌ترین بازیکن تیم علی دایی به شمار می‌رود اما تیم ملی پیش از حضور دایی هم شاهد حضور بازیکنان مسنی مثل کاپیتان پرسپولیس بوده است. محمود فکری پیش از این در زمان حضور امیر قلعه‌نویی با 37 سال سن برای تیم‌ملی بازی کرده بود. پیش از او هم در رقابت‌های جام‌جهانی یحیی گل‌محمدی، بختیاری‌زاده و دایی در ترکیب تیم‌ملی بودند که همه آنها در آن زمان سن بیشتری نسبت به سن فعلی کریم باقری داشته‌اند. گل‌محمدی و دایی در 37 سالگی برای تیم‌ملی بازی می‌کردند و بختیاری‌زاده با 35 سال سن در ترکیب تیم ایوانکوویچ حضور داشت. نکته جالب‌توجه این است که گل‌های تیم‌ملی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی را گل محمدی و بختیاری‌زاده به ثمر رساندند.

کد خبر 68036

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز