نخستین نگاه بشر به شرایط یک «ابر زمین» در فاصله ۵۰ سال نوری از ما در هفته‌های آینده از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب انتظار می‌رود و در این میان ناسا آماده می‌شود تا چیزهای کابوس‌واری را ببیند.

سیاره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از میامی هراالد، این سیاره که 55 Cancri e نام دارد، چنان نزدیک به ستاره خورشید مانند خود می‌چرخد ​​که شرایط سطح آن را به‌معنای واقعی کلمه می‌توان مانند جهنم توصیف کرد؛ سیاره‌ای در حالت دائمی سوزان.

ناسا می‌گوید، داده‌ها نشان می‌دهد 55 Cancri e کمتر از ۱.۵ میلیون مایل از ستاره خود فاصله دارد یعنی یک بیست و پنجم فاصله‌ عطارد بسیار داغ از خورشید.

ناسا اخیرا گزارش داد: «با دمای سطحی بسیار بالاتر از نقطه ذوب کانی‌های معمولی سنگ‌ساز، تصور می‌شود سمت روز سیاره پوشیده از اقیانوس‌های گدازه باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «تصور کنید که زمین بسیار بسیار نزدیک‌تر به خورشید باشد. آنقدر نزدیک که یک سال کامل فقط چند ساعت طول بکشد. آنقدر نزدیک که گرانش یک نیمکره را در نور روز و نیمکره دیگر را در تاریکی بی‌پایان محبوس کرده است. آنقدر نزدیک که اقیانوس‌ها می‌جوشند، سنگ‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند و ابرها گدازه می‌بارند.»

ناسا می‌گوید چیزی شبیه به آن در منظومه شمسی ما وجود ندارد.

از جمله چیزهایی که دانشمندان امیدوارند کشف کنند این است که آیا این سیاره به صورت جزر و مدی قفل شده است و یک طرف آن همیشه رو به ستاره است یا به گونه‌ای می‌چرخد ​​که روز و شب را ایجاد کند.

نماهای اولیه از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا نشان می‌دهد که اتفاقی مرموز در 55 Cancri e در حال رخ دادن است، زیرا داغ‌ترین نقطه، بخشی نیست که مستقیما با ستاره آن روبرو است.

ناسا می‌گوید یک نظریه این است که این سیاره دارای جوی پویا است که گرما را به اطراف منتقل می‌کند.

ایده دیگر این است که 55 Cancri e برای ایجاد روز و شب می‌چرخد، اما نتایج کابوس‌آوری دارد.

ناسا می‌گوید: «در این سناریو، سطح در طول روز گرم، ذوب و حتی تبخیر می‌شود و جو بسیار نازکی را تشکیل می‌دهد که تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند آن را تشخیص دهد.»

در غروب، بخار سرد و متراکم می‌شود و قطرات گدازه را تشکیل می‌دهد که دوباره به سطح می‌بارند و با فرا رسیدن شب دوباره جامد می‌شوند.

ناسا می‌گوید انتظار می‌رود تلسکوپ فضایی جیمز وب در «تنها چند هفته» به طور کامل عملیاتی شود و اولین مشاهدات آن تا تابستان پیش‌بینی می‌شود.

دانشمندان می‌گویند این تلسکوپ قادر به تشخیص وجود جو است.

ناسا نیز می‌گوید که سال اول آن به مطالعه 55 Cancri e و سیاره بدون هوای LHS 3844 b اختصاص خواهد یافت تا تکامل سیارات سنگی مانند زمین را درک کنیم.

کد خبر 680198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha