کشور ایران در تاریخ ورزشی‌اش فقط سال ۱۳۵۳ میزبان بازی‌های آسیایی بود که نقطه عطفی در عرصه ورزشی کشور محسوب می‌شود. در این رقابت ایران با کسب ۳۶ مدال طلا، ۲۸مدال نقره و ۱۷مدال برنز پس از ژاپن در مکان دوم جدول رده‌بندی جای گرفت، اما جالب است بدانیم کدامیک از ورزشکاران نامی، مشعل بازی‌های آسیایی در ایران را روشن کرد.

باغباشی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی۱۳۵۳ تهران زنده‌یاد «علی باغبانباشی» قهرمان نامدار دو و میدانی کشورمان مسئولیت حمل و روشن کردن مشعل بازی‌ها را برعهده داشت. باغبانباشی، برای اینکه این مأموریت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد تمرینات زیادی را انجام داده بود. علی باغبان‌باشی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۰۳ در طرقبه مشهد متولد شد. او دونده دوهای استقامت و دوی ماراتن و دارای مدال‌های متعدد آسیایی و کشوری در رشته‌های دوی ۳۰۰۰‌متر بامانع، دوی ۵۰۰۰‌متر و دوی ماراتن بود.

مشعل بازی‌های آسیایی در ایران را چه کسی روشن کرد؟ | دویدن با مشعل از شمیران تا ورزشگاه آزادی

علی باغبان‌باشی  در گفت‌وگوهایش از روشن کردن مشعل بازی به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم زندگی‌اش یاد کرده و گفته است: «آن روزها ۵۰ سالم بود و دیگر ورزش قهرمانی را کنار گذاشته بودم. برای من افتخاری بزرگ بود که مشعل بازی‌ها را حمل کردم. آن روز از شمیران تا ورزشگاه آزادی را با مشعل طی کردم و پس از بالا رفتن از ۲۱۵ پله آتشدان بازی‌ها را روشن کردم.» 

 او از دوران نوجوانی و جوانی خودش اینگونه تعریف می‌کند: «منزلمان شهر طرقبه بود و با حرم امام رضا(ع) ۴۶ کیلومتر فاصله داشت. صبح‌ها قبل از اذان صبح بیدار می‌شدم و تا مشهد می‌دویدم و پس از زیارت باز می‌دویدم تا به خانه برسم. این رفت و آمد، حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشید، اما آن موقع هیچ شخصی به استعدادم پی نبرد تا در دوران سربازی این ویژگی نمایان شد.»

کد خبر 680171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IQ ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    2 0
    يعني شما رفت و بر گشت را كه 92 كيلومتر است در 75 دقيقه طي ميكرديد؟ ركورد ماراتون كه 42 كيلومتر هست 2 ساعته. البته ايشون مرحوم شدند ولي زمان بنظر درست نيست.