اسماعیل نجار رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۲ هزار پلاک روی گسل‌های‌ تهران واقع شده‌اند. در خود کرج هم عدد خیلی سنگینی در این زمینه اعلام و حتی در تبریز این هشدار داده شد. به لحاظ اصول ایمنی همه این پلاک‌ها ناایمن هستند.

نجار

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: اسماعیل نجار، رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه متاسفانه با وجود هزینه‌های بسیاری که در حوزه ساخت و ساز می‌شود خیلی از ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شود اصولی ساخته نمی‌شود و حادثه‌ای مانند متروپل آبادان در کمین آنهاست، بیان می‌کند: استاندارد ۲۸۰۰ ایران در حوزه ساخت و ساز باید در اولویت جدی قرار گیرد و تلاش این باشد که از همین امروز در حوزه ساخت و سازهای آینده اصول ایمنی کاملا رعایت شود؛ هم مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شود؛ هم از مهندسین و کارگرهای متخصص و ماهر استفاده شود؛ هم سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها به وظایف خود به دقت عمل کنند و نظارت‌ها دقیق صورت گیرد تا وقتی پایان کار ساختمانی اعطا می‌شود آن ساختمان از هر نظر از طراحی تا اجرا و بهره‌برداری مورد تایید باشد.

امضافروشی و خرید امضا کم نیست

نجار با انتقاد از اینکه متاسفانه در حوزه ساخت وساز اصول ایمنی مورد توجه خیلی‌ها نیست، می‌گوید:بعضی‌ها امضافروشی می‌کنند یا مالک امضا می‌خرد در حالی که اگر حوادثی مانند پلاسکو و متروپل را هم نادیده بگیریم خطر زلزله و سیل بیخ گوش کشور است. در ارتباط با ساخت و سازهای ناایمن در سطح کشور تحقیقی در بحث زلزله در تهران انجام و اعلام شد که ۱۲ هزار پلاک روی گسل‌های‌ تهران واقع شده‌اند. دقت کنید که هر پلاک ممکن است بین ۲۰ تا ۱۰۰ واحد ساختمانی و حتی بیشتر را شامل شود. در خود کرج هم عدد خیلی سنگینی در این زمینه اعلام شد به این دلیل که گسل شمال آنجاست و حتی در تبریز این هشدار داده شد. به لحاظ اصول ایمنی همه این پلاک‌ها ناایمن هستند اما کار فوتی و فوری بعید است که بشود در قبال اینها انجام داد. بنابراین اولین و اساسی‌ترین گام، رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازهای آتی است.

مردم در رأس قرار گیرند

رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ایمنی باید دغدغه همه مردم باشد،در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید:در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده جنوب کرمان و هرمزگان داشتیم نکته‌ای که توجه ما را جلب کرد این بود که محرز شده بود خانه‌هایی که ۴۰-۵۰ متر کف و بر آن‌ها از سطح خیابان‌ بالاتر بودند آب داخل آن خانه‌ها نمی‌رود اما همان زمان خانه‌هایی در حال ساخت بود که کف و بر آنها از سطح خیابان پایین‌تر بود. مردم باید در رأس مطالبه‌گر باشند و اگر بنا دارند ۱۰۰ متر خانه بسازند ۸۰ متر بسازند اما مسائل ایمنی را کاملا رعایت کنند اما متاسفانه خیلی‌ها دنبال این هستند که ۱۰ متر اضافه‌تر بسازند و به جای آهن ۱۸ آهن ۱۴ بیندازند. یعنی دائما از میزان مصالح و مواد کم می‌کنند برای اینکه فقط ۱۰ متر بیشتر بسازند. ضمن اینکه نظام مهندسی و شهرداری‌ها که واقعا مسئولیت دارند و متعهد به انجام وظیفه هستند باید در بحث نظارت دقیق عمل کنند و با ساخت و سازهای ارزان بی‌کیفیت برخورد کنند.

به اقدامات مستمر در بحث ایمنی نیاز است

رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در وهله دوم باید به سمت ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن رفت، می‌گوید: متاسفانه فقط وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد همه در تب و تاب این می‌افتند که مقصر کیست و چرا این اتفاق افتاد! بعد از پلاسکو هم این اتفاق افتاد. برای مثال در ساختمانی که در کنار پلاسکو همه مسئولین جمع شده بودند و آمار کار ارائه می‌شد ما نام یک ساختمان ناایمن را بردیم که از هر لحاظ ناایمن است و خواستار پلمب و تخریب آن شدیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا دوباره حادثه متروپل اتفاق افتاد. باید اقدامات اساسی در این زمینه به صورت مستمر و دائمی پیگیری شود نه در یک مقطع زمانی بعد از وقوع یک فاجعه. باید مطبوعات دائما رصد کنند و مطالبه‌گری کنند. الان هم همه دستگاه‌ها از وزارت راه و شهرسازی تا وزارت کشور و شهرداری‌ها و نظام مهندسی باید ساختمان‌های ناایمن را دقیقا شناسایی کنند و با اولویت‌بندی به دنبال ایمن‌سازی آن بروند نه اینکه باز فقط لیستی آماده شود و هیچ اقدامی نشود.

نباید در قالب ماده ۱۰۰ خلاف کرد

نجار با بیان اینکه ساختمان‌های دولتی وضعیت بدتری دارند، می‌گوید:چرا بیمارستان‌های ما در سرپل ذهاب، ورزقان، اسلام‌آباد و ثلاث باباجانی بعد از رخداد زلزله ساقط شدند و یک بیمار عادی هم آنجا مداوا نشد، مگر مصالح نبوده، مگر هزینه نشده، مگر مدیریتی در کار نبوده. نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در روز قیامت جواب بدهند، چون در این حوزه مسئولیت جدی دارند. در زیراب سیل آمد و ساختمانی بر اساس رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ ساخته شده بود و نهایتا ۳۵۰ میلیون تومان برای شهرداری گرفته بود اما وقتی ساختمان فروریخت خسارت‌های وارده به اندازه‌ای بود که شهرداری باید حدود ۸ میلیارد تومان جریمه می‌داد. نباید این اتفاقات بیفتد. ساختمان باید درست ساخته شود. در حال حاضر نمای ساختمان‌ها از شیشه و سیمان است که هر کدام از اینها در زمان زلزله به منزله یک گیوتین عمل خواهد کرد. زیبایی جای خودش، متراژ بیشتر جای خودش، اما ایمنی باید بر همه چیز اولویت پیدا کند.

کد خبر 680011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha