اوایل سال گذشته بود که بیلبوردهای تبلیغاتی یک شاسی بلند پیشرفته و جدید در نقاط مختلف تهران نمایان شد و حدس و گمان ها در مورد ورود محصولی متفاوت و منحصربه فرد به بازار ایران قوت گرفت.

image-20220528091245-1.jpeg

اما پیش از رونمایی از این خودرو، شاهد رونمایی از برند جدیدی به نام فونیکس بودیم که نشان از عزم شرکت مدیران خورو برای عرضه دسته متنوعی از محصولات رده بالا و لوکس به بازار ایران داشت، نه فقط یک محصول خاص. به هر روی، Tiggo ۸ Pro برگ برنده فونیکس برای ورود به بازار شاسی بلندهای لوکس است، بازاری که همیشه تشنه محصولات جدید و البته با کیفیت است.

آشنایی با تیگو ۸ پرو

فونیکس تیگو ۸ پرو روی پلتفرم T۱X ساخته شده و با ابعاد ۱۷۴۵*۱۸۶۰*۴۷۲۲ میلی متر در طول، عرض و ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلی متر، در سگمنت شاسی بلندهای متوسط قرار دارد. این خودرو، گنجایش هفت سرنشین در سه ردیف را دارد و با خواباندن صندلی های ردیف سوم، ظرفیت فضای بار به حدود هزار و ۲۰۰ لیتر خواهد رسید.

پیشرفت شایسته تحسین در طراحی

بدون اغراق، تیگو ۸ پرو زیباست. در نمای جلو، چراغ های LED هوشمند و جلو پنجره ماتریسی بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کنند و نمایی لوکس به جلوی این خودرو بخشیده اند. چراغ های جلو از نوع AFS هستند و با توجه به چرخش فرمان، مسیر نور دهی آن ها تغییر می کند.

در نمای جانبی نیز بیش از هر چیز، طول حدود پنج متری خودرو به چشم می آید که به خوبی نشان می دهد با یک خودروی بزرگ و شاسی بلند طرف هستیم. رینگ های ۱۹ اینچی با ترکیب کروم و رنگ مشکی، خودنمایی می کنند.

تیگو ۸ پرو، هوشمندترین و لوکس ترین شاسی بلند مونتاژی ایران

طراحی داخلی زیبا و هوشمندانه

طراحی کابین تیگو هشت نیز همانند طراحی ظاهری آن، زیباست و نمی توان ایرادی از آن گرفت. در کابین تیگو ۸ پرو، بیش از هر چیز، صفحه نمایشگر حدودا ۲۵ اینچی نظر مخاطب را جلب می کند. بخشی از این صفحه نمایش، اطلاعات مربوط به پشت آمپر اعم از کیلومتر شمار، دور موتور سنج، دمای موتور، میزان سوخت باقی مانده، مسافت پیموده شده و حالت رانندگی را نمایش می دهد. بخش دیگر نیز وظیفه نمایش تصاویر دریافتی از دوربین ها و سیستم مالتی مدیا را عهده دار است‌. یک صفحه نمایش مجزا نیز برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و سردکن و گرم کن صندلی ها تعبیه شده است. در کابین تیگو ۸ پرو تا حد امکان همه چیز لمسی است و از دکمه کمتر استفاده شده است.

سیستم تهویه مطبوع تیگو ۸ پرو از نوع دو کاناله است‌. مضاف بر تعبیه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، امکان تنظیم سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم نیز وجود دارد. صندلی های تیگو ۸ پرو نیز از راحتی مناسبی برخوردار هستند و سرنشینان را به خوبی در بر می گیرند. امکان تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و تنظیم موقعیت گودی کمر در چهار حالت وجود دارد.

به طور کلی در خصوص طراحی بیرونی و درونی باید گفت تیگو ۸ پرو تمامی ویژگی های یک خودروی لوکس را داشته و از پختگی کامل برخوردار است.

تجهیزات

تیگو ۸ پرو به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است. از این تجهیزات می توان به شش کیسه هوا، آینه‌های جانبی بازشونده و تاشونده به‌صورت خودکار در هنگام روشن و خاموش کردن خودرو، سقف پانوراما، فرمان دی‌کات، بازشدن برقی دربِ باک بنزین، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرپایینی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم هشدار نقاط کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سنسور باران، چراغ‌های تمام LED، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر N۹۵ ضد ورود ویروس به کابین، باز شدن برقی صندوق ‌عقب با حسگر سوییچ، شارژر وایرلس و کول ‌باکس اشاره کرد.

قلب تپنده فونیکس تیگو هشت

فونیکس تیگو ۸ پرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. نکته قابل توجه این است که گشتاور تولیدی از دور دو هزار دور بر دقیقه قابل دسترسی است. همین باعث می شود که فونیکس تیگو ۸ پرو همواره آماده حمله باشد! نیروی موتور به واسطه اتصال به جعبه دنده هفت سرعته خودکار دو کلاچه به محور جلو منتقل می شود.

قلب تپنده فونیکس تیگو ۸ پرو

فونیکس تیگو ۸ پرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. جعبه دنده نیز از نوع اتوماتیک دو کلاچه است و قابلیت ایجاد هفت دنده را در حالت تیپ ترونیک دارد. هماهنگی پیشرانه و گیربکس بسیار رضایتبخش بوده و باعث می شود تا تیگو ۸ پرو در کمتر از ده ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پیش تر در تست های صورت گرفته در پیست آزادی تهران، تیگو ۸ پرو در درگ با هیوندای سانتافه پیروز میدان بوده و در درگ با رنو کولئوس نیز سربلند بیرون آمده بود.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در کنار سیستم های کنترل پایداری، سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در پیچ ها دارد. حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، با بیش یا کم فرمانی خاصی مواجه نمی شویم. سیستم فرمان از نوع برقی است و عملکرد مناسبی دارد. در معابر شهری و همچنین هنگام مواجه با چاله ها و دست اندازها، عملکرد سیستم تعلیق معقول است و کوبش خاصی مشاهده نشد. بسیاری از ضربات وارده توسط سیستم تعلیق و اجزای آن دفع شد.

تست در شلوغی یک شهر بزرگ

با توجه به تجهیز تیگو ۸ پرو به سیستم های  ADAS یا Advanced Driver Asistant System تست فنی و سیستم های ایمنی این عضو از خانواده تیگو اهمیت بسیاری دارد، زیرا در اینجا با مجموعه ای از دستیارهای دوست داشتنی طرف هستیم که هر کدام با توجه به وظیفه ی خود، سعی در حفظ آسایش و رفاه راننده دارند.

سیستم های همیار راننده یا ADAS در خودرو تیگو ۸ پرو متعدد و کارامد هستند، اما در ادامه تنها به چند مورد آنها که به ویژه در رانندگی در خیابان های شلوغ کاربرد دارند اشاره می کنیم:

تیگو ۸ پرو، هوشمندترین و لوکس ترین شاسی بلند مونتاژی ایران

مدیریت حرکت یا TJA، پرکاربردترین در ترافیک ها

با فعال سازی این دستیار دوست داشتنی، در ترافیک ها نیازی به استفاده دائمی از پدال گاز و ترمز نیست. تیگو ۸ پرو در بازه سرعت از صفر تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت، امکان افزایش و کاهش سرعت و همچنین توقف کامل را با فعال سازی TJA دارد. البته همه این پارامترها متناسب با سرعت خودروی جلویی تنظیم می شود و امکان برخورد با آن عملا وجود ندارد. با فعال سازی TJA در ترافیک های شهر شلوغی مثل تهران، راننده عملا از خستگی و استرس مفرط ناشی از ترافیک در امان خواهد بود. در تست های صورت گرفته، بارها این دستیار در موقعیت های مختلف (در بازه مجاز صفر تا ۶۰ کیلومتر) مورد بررسی قرار گرفته است. واکنش پذیری فونیکس تیگو ۸ پرو نسبت به خودرو جلو مناسب ارزیابی شده و خطایی مشاهده نشده است.

رانندگی بدون دخالت دست

از دیگر دستیارهای دوست داشتنی و هوشمند فونیکس تیگو ۸ پرو می توان به LKA اشاره کرد. با فعال سازی آن، رایانه مرکزی اختیار حفظ فونیکس تیگو ۸ پرو بین خطوط و فاصله با خودروی جلویی را به عهده می گیرد و راننده امکان رها کردن فرمان را دارد. البته در بزرگراه ها و جاده های بین شهری، از این فناوری می توان به مراتب استفاده بهتر و مفیدتری برد.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل هوشمند این امکان را می‌دهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودرو جلویی تنظیم کند. در روز تست، در نقاط مختلف تهران با سرعت های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که فاصله با خودرو جلویی مناسب است، فونیکس تیگو ۸ پرو با سرعت تنظیم شده به حرکت ادامه داد. اما هنگامی که سرعت خودرو جلویی کاهش یافت، سرعت تیگو ۸ پرو نیز کاهش یافت تا کماکان فاصله امن با خودرو جلویی حفظ شود. از دیگر دستیارهای دوست داشتنی تیگو ۸ پرو می توان به تابلو خوان و ترمز اضطراری اشاره کرد.

نتیجه گیری

در حال حاضر تیگو ۸ پرو محصول پرچمدار فونیکس است و در بازارهای هدف سازنده، خودروی پرفروشی است. محصولی که در طراحی از پختگی برخوردار و کیفیت متریال مورد استفاده در آن خوب است. از سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی خوبی برخوردار است و توانایی رقابت با خودروهای کره ای، ژاپنی و فرانسوی را دارد. خدمات پس از فروش مدیران خودرو از گستردگی در سراسر کشور برخوردار است و تیگو ۸ پرو با گارانتی هفت ساله می تواند بهترین گزینه در بازار شاسی بلندهای ایران باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تیگو ۸ پرو به لینک زیر مراجه نمایید:

http://yun.ir/Tiggo۸pro

کد خبر 679396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha