علی شمخانی گفت: قرائن نگران‌کننده‌ای از دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در انتقال تروریست‌ها به افغانستان در دست داریم.

شمخانی در تاجیکستان

به گزارش همشهری آنلاین، دبیر شورای عالی امنیت ملی در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در تاجیکستان با اشاره به  اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم شریف افغانستان بوده است، گفت: در غیاب کمک‌های موثر بین‌المللی و در شرایط تحریم های ظالمانه میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده و جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیش‌تر است.

پیش از این مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با بیان اینکه میزبانی چندین میلیون آواره از افغانستان بر اقتصاد ایران از جمله تامین مواد غذایی فشار وارد کرده گفت: سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی و کمک کنندگان بین المللی موظفند به تعهدات خود عمل کرده و کمک های فنی و مالی مورد نیاز را به اتباع خارجی مستقر در ایران ارائه دهند.

 به گفته محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی، چندی پیش مسئولان سازمان ملل اعلام کردند در برنامه ۲۰۲۲ مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را به ایران اختصاص خواهند داد که مجموع کمک‌های بین‌المللی حداکثر چهار درصد نیازهای اتباع خارجی در ایران را پوشش می‌دهد و بقیه نیازها را دولت ایران تامین مالی می‌کند.

دریابان شمخانی، سیاست‌های غلط و توسعه طلبانه آمریکا را عامل اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست ساله در افغانستان و جنگ اوکراین دانست، تروریسم و افراط گرایی را از عوامل مهم ناامنی در افغانستان ذکر کرد و گفت: متاسفانه شواهد و قرائن نگران کننده‌ای از حضور و دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در انتقال و هدایت تروریست‌ها به افغانستان در دست داریم.

مهر پارسال و چندماه بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، فرماندهی نیروهای منطقه مرکزی روسیه اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه شبه نظامیان وابسته به گروه های تروریستی از مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه و عراق در حال انتقال به افغانستان هستند.

سرتیپ مینکایف خاطرنشان کرد: «نیروهای ویژه آمریکا در حال اقدامات فعال در این زمینه هستند. در مناطق تحت کنترل آنها در سوریه و عراق همچنان شبه نظامیان سازمان های افراط گرای تروریستی برای بکار گرفتن آنها در آینده در آفریقا و آسیا دارند آموزش می بینند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، ئر ادامه با اشاره به تداوم دخالت های امریکا در افغانستان گفت: اگر بخواهیم زمینه دخالت آمریکا در افغانستان را محدود نماییم باید با همکاری یکدیگر برای حل مشکلات مردم این کشور به ویژه مشکلات اقتصادی راه حل های مناسب را اتخاذ کنیم.

کد خبر 679282
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    7 0
    بهتر است این گروه به کشور خود برگردند و در سازندگی مشارکت کنند .به امید قول سازمان ملل نمی شود این مشکل را تحمل کرد و اگر درست می گویند چرا هیچ کشوری این مسکل را نمی پذیرد؟