رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزئیات نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق را تشریح کرد و از وجود نوآوری‌هایی در این زمینه خبر داد.

ثبت ازدواج

به گزارش همشهری آنلاین، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص جزئیات نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق اظهار کرد: نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق یکی از دستاوردهای دوران تحول و تعالی است که در اردیبهشت به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

وی افزود: از جمله نوآوری‌هایی که در این نظام‌نامه وجود دارد این است که تمامی دفاتر ازدواج و طلاق به عنوان یک واحد تلقی می‌شوند و می‌توانند در هر دو حوزه ازدواج و طلاق ورود کنند که این امر باعث تسریع در امور می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از راهبردها در دوران تحول و تعالی هوشمندسازی و الکترونیکی شدن است کلیه اقدامات در دفاتر ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی انجام و دفاتر سنتی برچیده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ظرف مدت یک سال تمام سردفتران، پرونده‌های سنتی و دفاتر را به صورت الکترونیکی آرشیو و داده‌آمایی می‌کنند.

بابایی در ادامه گفت: با توجه به ارتباطی که بین دفاتر ازدواج و طلاق و بانک های اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد و املاک وجود دارد صحت اسناد تنظیمی بالا خواهد رفت.

وی افزود: طبق ماده ۲۹ نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق این امکان فراهم شده است که دفتر ازدواج و طلاق مختص اهل تشیع با رعایت قوانین و مقررات همچنین موازین فقهی به ثبت اسناد ازدواج و طلاق اهل سنت نیز ورود کنند.

همچنین  رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص سنددار کردن سواحل کشور اظهار کرد: سنددار کردن سواحل کشور آغاز شده است و اقدامات لازم نسبت به صدور سند در سواحل دریاهای شمال و جنوب که عقب‌نشینی ۶۰ درصدی داشته‌اند در حال انجام است.

بابایی در خصوص معضل زمین‌های اوقافی بیان کرد: این عرصه‌ها قابل خرید و فروش نبوده و تنها قابلیت اجاره دارند اما به دلیل عدم نظارت لازم متولیان وقف، زمین‌ها مورد دخل و تصرف قرار گرفته و سندسازی شدند.

وی بیان کرد: به محض اینکه سازمان اوقاف اسناد و مدارک لازم را ارائه کند اگر سندی هم صادر شده باشد، اقدامات لازم برایابطال اسناد صورت خواهد گرفت. 

کد خبر 679233
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha