چین و روسیه تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره‌شمالی را به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک جدید این کشور وتو کرده و با این حرکت شورای امنیت سازمان ملل را برای اولین بار از زمان آغاز مجازات پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۶ به طور علنی به ۲ بخش تقسیم کردند.

شوراي امنيت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۳ عضو باقیمانده شورا همگی به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط ایالات متحده پیشنهاد شده بود، رای مثبت دادند که پیشنهاد می‌کرد صادرات تنباکو و نفت به کره شمالی، ممنوع شود. همچنین گروه هکر لازاروس را که به گفته ایالات متحده با کره شمالی مرتبط است، در لیست سیاه قرار می‌داد.

این رای‌گیری یک روز پس از آن صورت گرفت که کره‌شمالی به‌دنبال سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا، سه فروند موشک را مورد آزمایش قرار داد. یکی از آنها که تصور می‌شد بزرگ‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) کره‌شمالی باشد. این جدیدترین مورد از یک رشته پرتاب موشک‌های بالستیک در سال جاری بود که توسط شورای امنیت ممنوع شده است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، این رای‌گیری و وتو شدن آن را «روز ناامیدکننده» برای شورا توصیف کرد.

او به شورای امنیت گفت: «جهان با یک خطر آشکار و فعلی از سوی کره‌شمالی مواجه بوده و  خویشتنداری و سکوت شورا تهدید را از بین نبرده یا حتی کاهش نداده است.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن ارزیابی کرده است که کره‌شمالی در سال جاری ۶ آزمایش موشکی ICBM را انجام داده است و به طور فعال برای انجام آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود.

در طول ۱۶ سال گذشته، شورای امنیت به طور پیوسته و به اتفاق آرا، تحریم‌ها را برای قطع بودجه برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک پیونگ یانگ تشدید کرده است. آخرین بار در سال ۲۰۱۷، تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ تشدید شد.

از آن زمان، چین و روسیه برای کاهش تحریم ها به دلایل بشردوستانه فشار می‌آورند. در حالی که آنها برخی اقدامات را پشت درهای بسته در کمیته تحریم‌های شورای امنیت کره‌شمالی به تعویق انداخته‌اند، رأی‌گیری در مورد قطعنامه جدید، اولین باری محسوب می‌شد که آنها به صورت علنی اتفاق آراء را شکستند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورا گفت: «اعمال تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی  راهی به بن‌بست است. ما بر ناکارآمدی و غیرانسانی بودن تقویت بیشتر فشار تحریم‌ها بر پیونگ یانگ تاکید کرده‌ایم.»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل نیز گفت که تحریم‌های اضافی علیه کره‌شمالی کمکی نمی‌کند و تنها منجر به اثرات منفی و تشدید تقابل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

او به شورا گفت: «وضعیت در شبه جزیره عمدتا به لطف سیاست‌های ایالات متحده و عدم حمایت از نتایج گفت‌وگوهای قبلی به وضعیت امروز تبدیل شده است».

چین از ایالات متحده خواسته است تا اقداماتی از جمله لغو برخی تحریم‌های یکجانبه برای ترغیب پیونگ یانگ برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده از سال ۲۰۱۹ پس از سه اجلاس ناکام بین کیم و آمریکا انجام دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل اکنون در دو هفته آینده در مورد کره شمالی بحث خواهد کرد که طبق قانون جدید، این نهاد متشکل از ۱۹۳ عضو باید هر بار که وتوی شورای امنیت توسط یکی از پنج عضو دائمی در شورای امنیت داده می شود، تشکیل جلسه دهد.

کد خبر 679223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha