سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که ایالات متحده باید به نگرانی‌های معقول ایران در زمینه مسائل هسته‌ای پاسخ مثبت دهد.

وانگ ونبین

به گزارش همشهری آنلاین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) در کنفرانسی خبری تصریح کرد که پکن از ایالات متحده درخواست می‌کند به  به نگرانی‌های «معقول» ایران در مورد مسائل هسته‌ای پاسخ مثبت دهد و در حالی که مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله نهایی خود می‌شود، به نتیجه‌گیری آرام مذاکرات کمک کند.

شبکه سی جی تی ان گزارش کرد، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین در حالی مطرح شده است که «راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در خصوص روند مذاکرات وین برای لغو یکجانبه تحریم‌های ایران گفت که چشم‌انداز بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در «بهترین شرایط ضعیف است».

وانگ در واکنش به اظهارات مالی گفت که چین از ایالات متحده درخواست می‌کند تا برای راه حل‌های سیاسی برای موضوع هسته‌ای ایران تلاش کند، زیرا آمریکا محرک بحران هسته ای در ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارچه چین سپس تصریح کرد که کشورش به مشارکت در مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مسیر اصلی خود و حفاظت از سیستم بین‌المللی عدم اشاعه هسته‌ای که به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند، ادامه خواهد داد.

اظهارات ونبین در حالی مطرح شده است که «راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت «به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران» شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از اتمام موفقیت‌آمیز آن است.

او همچنین در پاسخ به یک سوال درباره رفع تحریم سپاه گفت: «برای ایرانی‌ها روشن کرده‌ایم که اگر خواستار امتیاز غیرهسته‌ای مانند رفع تحریم سپاه هستند لازم است یک امتیاز متقابل بدهند.»

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با «فرید زکریا» در کنفرانس مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» در خصوص روند مذاکرات وین خاطرنشان کرد: «امیدوارم طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند. مهمترین موضوع برای ما این است که ما باید در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، از منافع اقتصادی برجام برخوردار شویم. باید عوامل فشار حداکثری ترامپ از میان برداشته شود. این چیزی است که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی آقای بایدن به آن اشاره کرد».

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «نمی‌توان به برجام برگشت، ولی ایران از منافع اقتصادی محروم بماند و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بماند. آقای بایدن باید یکی را انتخاب کند و باید تصمیم بگیرد. ما در رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار متعهدیم. برنامه هسته‌ای ما تماماً صلح آمیز است. این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد، ما پنجره دیپلماسی را باز نگهداشتیم و امیدواریم در صورت نگاه واقع بینانه آمریکا بتوانیم به نقطه توافق برسیم».

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

کد خبر 679175
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha