مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گوش یکی از مهمترین اعضای بدن است که نه تنها به ما کمک می کند تا صداهای محیط را بیشتر و بهتر بشنویم؛ بلکه در حفظ تعادل بدن نیز موثر می باشد.

شایع ترین بیماری های گوش

گوش، نیازمند مراقبت های بیشتر

به عبارت دیگر، ما با کمک گوش های خود، هم قدرت شنیداری بیشتری پیدا کرده و هم قادر به راه رفتن و یا انجام سایر امور خواهیم بود. اما گوش به همان اندازه که مهم است، حساس نیز بوده و نیازمند مراقبت های بیشتر می باشد. اگر از این عضو مراقبت نکنیم، باید منتظر ورود انواع بیماری گوش به آن باشیم. آیا می دانید چه بیماری هایی در کمین گوش های ما هستند؟ اگر نمیدانید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

شایع ترین بیماری های گوش که از آنها بی اطلاعید

در این بخش می خواهیم تا شایع ترین و رایج ترین بیماری های گوش را مورد بررسی قرار دهیم. با داشتن این علائم باید به متخصص گوش مراجعه کنید. با ما همراه باشید:

عفونت، مشکلی که خیلی ها به آن دچارند

شایع ترین بیماری های گوش (۴ بیماری رایج)

یکی از شایع ترین انواع بیماری گوش، عفونت است که در دو گوش میانی و گوش خارجی رخ می دهد. در صورت نفوذ این بیماری به گوش خارجی، کانال های گوش و لاله ها درگیر شده و التهاب پیدا می کنند. سعی کنید همیشه گوش های خود را خشک نگه داشته و آنها را از رطوبت دور کنید؛ وگرنه میکروب ها به داخل راه یافته و فضای رشد خواهند داشت.

اگر هم گوش میانی، مورد حمله عفونت قرار گیرد، باز هم التهاب رخ داده و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. عفونت گوش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اغلب عوامل ویروسی، باکتریایی و قارچی در بروز آن دخیل هستند.

چطور بفهمیم به عفونت گوش دچار شده ایم؟

عفونت که تبدیل به یکی از اصلی ترین بیماری گوش شده و گریبان خیلی از افراد را گرفته، دارای علائم و نشانه های مختص به خود است. در صورت مشاهده هر یک از علائمی که خواهیم گفت، می توانید متوجه حضور این بیماری در داخل گوش خود شوید. تب و لرز یکی از محرزترین آثار ناشی از عفونت گوش است. اگر این نشانه را در بدن خود مشاهده کردید، احتمال را به عفونت بدهید. در نهایت باید پزشک، شما را معاینه کند تا دلیل اصلی را بفهمد. اگر شاهد خروج ترشحات رنگی و مشکوک از گوش خود بودید، بدانید که عفونت دارید. ترشحات سیاه رنگ و زرد رنگ، اصلا نشانه های خوبی نیستند و خبر از عفونت گوش می دهند.

اگر بیشتر مواقع گوش درد دارید و در هنگام شب، این درد تشدید می شود؛ این درد را نادیده نگیرید. باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و درمان را از او بخواهید. وگرنه عفونت گوش باعث تشکیل بیماری های دیگر هم خواهد شد. در صورتی که احساس کردید گلویتان دچار عفونت شده است، بدانید که مشکل از گوش شماست. نظر قطعی و نهایی را باید پزشک بدهد و در آخر اگر مشکلاتی را در خصوص شنوایی احساس کردید، به آن بی توجه نباشید. ممکن گوش شما عفونتی شده باشد.

کم شنوایی، مهلک ترین بیماری گوش

حس شنوایی یک حس قوی در وجود ماست که گوش ها در تشکیل این حس نقش دارند. اگر دوست دارید همیشه صداها را شنیده و در آینده به مشکلاتی مثل کم شنوایی دچار نشوید، پس توجه بیشتری به سلامت گوش های خود داشته باشید. یکی از ترسناک ترین و بدترین انواع بیماری گوش که متاسفانه به سراغ خیلی ها می رود؛ کم شنوایی است که به عدم توانایی در تشخیص صداها اشاره دارد. چه بسا که با وجود این مشکل، صدا در محیط های شلوغ هم به زحمت شنیده خواهد شد. برای دریافت مشاوره تلفنی با پزشک میتوانید از طریق دکتریاب اقدام کنید.

کم شنوایی، چند نوع است؟

شاید فکر کنید کم شنوایی، یکی از مشکلات عمومی است و تنها یک شکل دارد. اما اینطور نیست. این بیماری گوش که شایع ترین بیماری محسوب می شود، یک نوع نبوده و چند شکل کلی دارد. یکی از آنها کم شنوایی حسی و عصبی است که در اثر آسیب به رشته های عصبی ظریف گوش داخلی به وجود می آید. وقتی این مشکل در گوش های شما رخ می دهد، عدم انتقال صدا اتفاق افتاده و در نتیجه نمی توانید خیلی خوب بشنوید. معمولا افزایش سن باعث بروز این اختلال شنوایی می گردد.

کم شنوایی انتقالی یکی دیگر از بیماری های شنوایی است که در گوش میانی و داخلی اتفاق می افتد. در صورتِ جمع شدن مایع در گوش میانی، این مشکل رخ داده و البته با جمع شدن جرم گوش و آسیب دیدگی و پارگی پرده هم این مشکل بروز می یابد. کم شنوایی آمیخته هم بیماری دیگری است که خیلی از افراد را مبتلا می سازد. اگر اعصاب شنوایی دچار صدمه شده و هر یک از گوش های میانی، داخلی و خارجی هم آسیب بینند، این مشکل به وجود می آید.

وزوز، یک بیماری کلافه کننده

یکی دیگر از انواع بیماری گوش، وزوز است. گوش در حالت عادی، هیچ وزوزی ندارد؛ اما کافی است در سیستم گردش خون مشکل به وجود آید، آن وقت است که وزوز، خود را نشان داده و امانتان را میبرد. البته عوامل دیگری مثل افزایش سن و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند هم در بروز این بیماری دخیل می باشند. در هر حال وزوز یکی از شایع ترین و در عین حال ساده ترین انواع بیماری گوش است که با مراجعه به پزشک و مصرف دارو به سرعت برطرف می گردد.

پاره شدن پرده گوش

علاوه بر وزوز و بیماری های دیگری که تا به اینجا گفته شد، بیماری دیگری هم به سراغ گوش می آید که آن، پارگی پرده گوش است. پرده گوش، نقش مهمی را در دریافت صدا و شنیدن آن ایفا می کند. اگر این پرده با صدماتی جدی مواجه شود، آن وقت است که اختلالاتی شدید در شنیدن را ایجاد خواهد کرد.

با مشاهده این آثار به پارگی پرده گوش پی ببرید

پارگی پرده گوش یکی از سخت ترین انواع بیماری گوش محسوب می شود که با بروز آن، علائم زیادی در گوش اتفاق می افتند. در حقیقت با مشاهده این آثار و علائم می توانید متوجه حضور این بیماری شده و نسبت به درمان سریع آن اقدام کنید. اگر تاخیر در پروسه درمان داشته باشید؛ مطمئن باشید که کار به جاهای باریک تر خواهد کشید. اما علامت های مربوط به پارگی پرده گوش که راجع به آنها خواهیم گفت عبارتند از:

  1. مشاهده ترشحات خونی از گوش
  2. عدم تعادل و احساس گیجی
  3. شنیدن صدای سوت مانند از داخل بینی
  4. ایجاد یک درد ناگهانی در گوش و سپس قطع شدن آن
  5. تهوع شدید

منییر، پنهان ترین بیماری گوش

منییر، پنهان ترین بیماری گوش

در معرفی یکی دیگر از انواع بیماری گوش می توان منییر را نام برد. منییر، پنهان ترین بیماری است که در گوش اتفاق افتاده و آن را دچار مشکلات بعدی خواهد کرد. البته با درمان به موقع می توانید جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید. فردی که به این بیماری دچار می شود، نه تنها با مشکلات شنیداری حاد مواجه خواهد شد، بلکه به سرگیجه نیز مبتلا می گردد. وقتی این بیماری در گوش رخ می دهد، هر دو گوش درگیر نمی شوند؛ بلکه یکی از آنها اختلال پیدا می کند. فرقی نمی کند یک فرد میانسال باشید یا جوان، در هر حال ممکن است این بیماری، شما را هم مورد حمله قرار دهد.

سایت نوبت دهی پزشکان doctor-yab

کد خبر 679111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha