یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه حوادث:‌ با گذشت 3 سال از ماجرای تیراندازی مرگبار در دادگاه فالتون کاونتی، قضات دادگاه عالی آ‌تلانتا جمعه گذشته، برایان نیکولز - عامل این جنایت – را به مرگ محکوم کردند.

ظهر 11 مارس 2005 – نوزدهم فروردین 84- صدای شلیک چند گلوله در دادگاه فالتون کاونتی آتلانتا، باعث هراس و وحشت مردمی شد که در صحن دادگاه بودند.

تیراندازی‌ها پس از آن آغاز شد که برایان نیکولز - زندانی سیاهپوستی که به اتهام آزار و اذیت یک زن سفیدپوست دستگیر شده بود- اسلحه مامور محافظ خود را ربود و سپس او را وادار به تسلیم کرد.

مرد جوان لحظاتی بعد از ربودن اسلحه این مرد، به سمت شعبه دادگاهی که لحظاتی قبل در آنجا محاکمه شده بود رفت و سپس به سوی قاضی رونالد بارنز که  او را در پرونده تجاوز به زن جوانی متهم شناخته بود، شلیک کرد.

او سپس در جریان شلیک‌های مرگبار خود 2 نفر از کسانی را که در محوطه دادگاه بودند به گلوله بست و به سمت بیرون دادگاه دوید.

ماموران محافظ دادگاه با دیدن این صحنه به سرعت به تعقیب او پرداختند اما مرد جنایتکار در بیرون دادگاه هنگامی که مامور پلیسی که او را تعقیب می‌کرد دید، به سوی وی شلیک کرده و او را از پای درآورد.

او سپس به‌سوی زنی که سوار بر خودروی خود در جلوی دادگاه توقف کرده بود رفت و با تهدید اسلحه وی را وادار به حرکت کرد و سپس از آنجا متواری شد.

دستگیری در خواب

با فرار مرد جنایتکار، ترس و هراس بر فراز آتلانتا سایه افکند. صدها مامور پلیس عملیات تعقیب گسترده‌ای را برای یافتن ردی از مرد جنایتکار آغاز کردند.

این در حالی بود که رسانه‌ها لحظه به لحظه این ماجرا را تعقیب می‌کردند و خبرنگاران دائما این سؤال را مطرح می‌کردند که وقتی پلیس حتی قادر به ایجاد امنیت در دادگاه نیست چگونه می‌تواند در جامعه امنیت ایجاد کند.

در چنین شرایطی بود که ماموران پلیس تحت فشار شدید افکار عمومی، تحقیقات را دنبال می‌کردند و در شاخه‌ای از بررسی‌های خود با بازجویی از زن گروگان که لحظاتی بعد از فرار، نیکولز او را آزاد کرده بود، سرنخ‌هایی از مرد جنایتکار به دست آوردند و سرانجام صبح روز بعد، ماموران پلیس توانستندمخفیگاه مرد جوان را به محاصره درآورند واو را در خواب دستگیر کنند.

3 سال گذشت...

با دستگیری مرد جنایتکار، تحقیقات قضائی آغاز شد اما با وجود حساسیت زیاد این پرونده، مراحل قضائی آن 3سال طول کشید که به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین پرونده‌های جنایی آتلانتا محسوب می‌شود.

در یک سوی این ماجرا، وکلای مدافع مرد جنایتکار قرار داشتند که مدعی بودند وی یک بیمار روانی است که به‌دلیل نفرت از سفیدپوستان دست به این جنایت زده است، چرا که فکر می‌کرده است تمامی سفیدپوستان دنیا قصد از میان برداشتن وی را دارند.

اما در دیگر سو، دادستان آتلانتا قرار داشت که مدعی بود مرد جنایتکار تنها به انگیزه انتقام‌جویی از قاضی‌دادگاه که وی را در پرونده تجاوز به زن جوان مجرم شناخته است این جنایت خونین را رقم زده و 4نفر را به قتل رسانده است و به این ترتیب صدور حکم این پرونده 3 سال طول کشید.

حکم مرگ

سرانجام بعد از گذشت 3 سال از این ماجرا، جمعه گذشته قضات دادگاه عالی آ‌تلانتا، به محاکمه مرد جنایتکار پرداختند.

در این جلسه دادگاه، درحالی‌که متهم مدعی بود صدایی شیطانی دائما از او می‌خواسته است تا اربابان سفید پوست خود را به قتل برساند، قضات دادگاه ادعای روانی‌بودن وی را رد کرده و او را سرانجام به مجازات اعدام محکوم کردند تا یکی از پرهزینه‌ترین پرونده‌های جنایی آتلانتا خاتمه یابد.

در جلسه دادگاه، صداهایی که از صحن دادگاه فالتون کاونتی در روز حادثه در 11 مارس 2005 شنیده شده بود، پخش شد.

گروه وکلای او در این دادگاه بازهم تاکید کردند که 2 روانپزشک که نیکولز را معاینه کرده‌اند هر 2 نفرشان به بیماری روانی وی اذعان داشته‌اند.

اما با این حال دادستان گفت که او عواقب این حادثه را می‌دانسته است و  از همان ابتدا برای قتل قاضی دادگاه رولاند بارنز نقشه می‌کشید؛

چرا که او مرد جنایتکار را در پرونده تجاوز محکوم کرده بود.

کد خبر 67904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز