شرکت فایزر همه داروهای دارای حق امتیازش از جمله «پاکسلووید» داروی ضد کرونایش و «ایبرانس» داروی پرفروش ضد سرطانش را با قیمتی غیرانتفاعی به ۴۵ کشور از فقیرترین کشورهای جهان می‌فروشد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این کشورها دسترسی خوبی به درمان‌های نوین ندارند و بر اساس گزارش بنیاد بیل و ملیندا گیتس ممکن است چهار تا هفت سال دیگر طول بکشد تا درمان‌های جدید در دسترس آنها قرار بگیرد، اگر اصولا چنین کاری ممکن شود.

فایزر می‌گوید طرحش شامل ۲۳ دارو و واکسن کاملا تحت تصاحب و دارای حق امتیاز می‌شود که برای درمان بیماری‌های عفونی، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های نادر و التهابی به کار می‌روند. علاوه بر داروهای پاکسلووید و ایبرانس، این فهرست شامل واکسن بیماری ذات‌الریه با نام Prevnar 13، داروی آرتریت روماتوئید Xeljanz و داروهای سرطان Xalkori و Inlyta می‌شود.

واکسن‌ کرونای «کومیرناتی» (Comirnaty) که بوسیله فایزر با همکاری شرکت آلمانی بیوان‌تک ساخته شد، نیز در این فهرست قرار دارد.

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر در مصاحبه‌ای گفت که همه این داروها در این کشورها استفاده خواهند داشت، «اما واضح است که داروی ضد ویروسی (پاکسلووید) برای آنها بسیار مهم خواهد بود- اگر آنها به این دارو نیاز داشته باشند، می‌توانند فورا آن را به دست آورند.»

فایزر می‌گوید هنگامی داروها و واکسن‌های جدید را تولید کند،‌آنها هم در این فهرست دارویی با قیمت غیر انتفاعی قرار خواهند گرفت.

۲۷ کشور کم‌درآمد و ۱۸ کشور با درآمد پایین‌تر در آنچه فایزر «پیمان برای دنیای سالمتر» نامیده است، گنجانده شده‌اند که شامل اغلب کشورهای آفریقایی و بیشتر آسیای جنوب شرقی می‌شوند.

پنج کشور روآندا، غنا، مالاوی، سنگال و اوگاندا از قبل به پیوستن به این پیمان که مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام شد، متعهد شده‌اند.

شرکت فایزر به خاطر چگونگی عرضه واکسن کرونایش مورد انتقاد بوده است و برخی از کشورهای فقیرتر ماه‌ها پس از وارد شدن نخستین دوزهای این واکسن به کشورهای ثروتمندتر به انتظار مانده‌اند.

بورلا گفت این پیمان جدید از مشکلات عرضه واکسن کرونا به خصوص نبود زیرساختارهای بهداشتی در برخی از کشورها که توزیع واکسن را سخت کرد، درس گرفته است.

بورلا گفت:‌«به جای شستن دست‌هایمان و گفتن اینکه من به شما محصول را داردم، حالا هر چه می‌خواهید با آن بکنید، ما می‌گوییم: مما این محصولات را به شما می‌دهیم و ما در کنار شما هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به شما در سازمان دادن به نظامی که با آن بتوانید آنها را مصرف کنید، کمک کنیم.»

کد خبر 679036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha