رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است، گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستون‌های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم.

متروپل

به گزارش همشهری آنلاین، کوروش خواجوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد طی نشدن روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

او توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

برخی محورهای مهم سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان به شرح زیر است:

* بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد اما تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه ای صادر نشد.

*مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد  تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

* در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به هشدارها عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

*یک ماه قبل با توجه به خطرات پروژه، به شهرداری دستور توقف آن را دادیم.

*من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آنها اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اجازه شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است.

* فعلا امداد و نجات در اولویت ما است.

* از سوی سازمان نظام مهندسی،  گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است، گزارش می‌کنیم.  

*پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که بر اساس مدارک و شواهد اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 678722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سعید IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 0
    شهرداری آبادان مقصراصلی است ، غیرازمجوزهای رانتی وضع بهداشت آبادان درحدصفراست ، نه شهردارونه فرماندار ونه هیچیک ازنمایندگان ذره ای به وظیفه خودشون عمل نمیکنندوآبادان تقریبابه یک زباله دانی تبدیل شده ومتاسفانه مردم هم اصلارعایت بهداشت شهری رانمیکنند
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 1
    مقصر اصلی مهندس ناظر
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 1
    این ساختمان فروریخت تابه رئیس جمهورجدیدنشان دهدنفوذپول دارها دراموراداری زیاده وروالشان غیرقانونیست
  • رضا IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    10 0
    پارتی بازی بهتر از این نمیشه جمع کردنش هم به این راحتی ها نیست هیچ قانونی برای خودی ها اجرا نمیشه واقعا جای تاسف داره