بنیاد کاتالیزوری رشد ایران، در جهت تجزیه و تحلیل و کمک به رفع مسائل، به شناخت و بررسی مشکلات فرد یا سازمان از طریق آنالیز وکوچینگ با طرح سؤالات هدفمند می پردازد.

image-20220524144422-1.jpeg

همچنین این بنیاد با بهره بردن از علم مدیریت و همچنین ساختار فرآیند کوچینگ به ارائه راهکار و راه حل از درون آنالیزهای فردی و سازمانی پرداخته و با مدد گرفتن از روانشناسی و درون­کاوی فردی و سازمانی، به اقدام­گرایی و رفع موانع اجرایی راه‌حل‌ها مبادرت می­ ورزد.

دکتر بهنام محقق، بنیانگذار گروه موفقیت همه جانبه محقق و بنیاد کاتالیزوری رشد ایران، کاتالیزور و کوچ حرفه­ای فردی و کسب و کار و نویسنده بیش از ۶۰ عنوان کتاب در حوزه مدیریت و روانشناسی به زبان فارسی در ایران و به زبان انگلیسی در آمازون طی گفت­ وگویی در مورد مفهوم کاتالیزور در زندگی و کسب و کار چنین بیان می ­دارد:

"شاید اسم "پنجره­ی جوهری" به گوش­تان خورده باشد. این پنجره که از اسم دو روانشناس به نام­های "جوزف لوفت" و "هری اینگهام" گرفته شده است، شیوه­ی پیوند فرد با دیگران را به ما نشان می­ دهد.

کاتالیزوری رشد و موفقیت با دکتر بهنام محقق

 این خانه­ ها به ۴ قسمت اشاره دارد:

پنجره ­A  یا Hidden به معنی پنهان، بخشی از وجود فرد است که فقط خودش از آن مطلع است و از دید دیگران پنهان می­ ماند. این بخش شامل مواردی است که فقط به تنهایی از آن­ها مطلع است. مثل خطایی که در خلوت مرتکب می­شود.

پنجره ­B  یا Public (عمومی)، قسمتی است که هم خود فرد و هم دیگران از آن مطلع هستند. مثل لباسی که بر تن دارد.

پنجره ­ C یا Unknown (ناشناخته)، بخشی است که دیگران از آن مطلع ­اند اما خود فرد قادر به دیدن آن­ها نیست. درست مثل پیشانی فردی که دیگران آن را می‌بینند اما خودش در شرایط عادی از آن بی­خبر است. گاهی ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری فرد نیز در این پنجره اند.

پنجره­ D یا Blind Spot به معنی نقطه کور، نشانگر بخش­هایی از شخصیت فرد است که هم از خودش و هم از دید دیگران پنهان مانده است و ناحیه ناشناخته نامیده می‌شود. علت رفتارهای فردی ما می‌تواند در بخش ناخودآگاه ذهنمان در این پنجره قرار گیرد.

بنیاد کاتالیزوری رشد ایران با تکیه بر ۳ دانش جامعه­ شناسی، مدیریت و روانشناسی به مراحل زیر دست یافته و در سطح فردی و سازمانی به تجزیه و تحلیل و کمک به رفع مسائل پرداخته است:

الف) این بنیاد با استفاده از علم جامعه­ شناسی، به شناخت و بررسی مشکلات فرد یا سازمان از طریق آنالیز وکوچینگ با سؤالات هدفمند می­ پردازد.

ب) در بخش دوم، فعالیت این بنیاد با بهره بردن از علم مدیریت و همچنین ساختار فرآیند کوچینگ به ارائه راهکار و راه حل از درون آنالیزهای فردی و سازمانی می­پردازد.

ج) در قسمت سوم فعالیت بنیاد کاتالیزوری رشد ایران، با مدد گرفتن از روانشناسی و درون­کاوی فردی و سازمانی به اقدام­گرایی و رفع موانع اجرایی راه‌حل‌ها مبادرت می­ ورزد."

در مسیر فوق، دکتر بهنام محقق به عنوان فردی که در رشته‌های روانشناسی، مدیریت، جامعه ­شناسی و کوچینگ مطالعه داشته است، سال‌های سال با آموزش مستقیم و نگارش کتاب­های مرتبط با حوزه رشد فردی و سازمانی فعالیت­های سازنده­ای در عبور افراد و سازمان‌ها از نقطه کور و پنهان شخصیت فردی و شغلی ایشان داشته است.

در این مسیر و به واسطه­ی این متد آموزشی، بسیاری از باورهای رایج که بعضاً در جامعه گسترش یافته و طرفدارهایی نیز دارد، به چالش کشیده شده است.

به عنوان نمونه در زمینه این باورهای اشتباه و رایج، ایشان به این موضوع اشاره داشتند که:

"کمتر کسی است که اسم کتاب "قورباغه ­ات را قورت بده" یا “Eat that frog” اثر آقای برایان تریسی را نشنیده باشد. در این کتاب، برایان تریسی به موضوع اهمال کاری اشاره کرده و راهکاری را برای افراد اهمال­کار پیشنهاد می­کند.

راهکار آقای تریسی بدین ترتیب است که برای ایجاد اراده و احساس خوب در افراد اهمال کار، ایشان باید سخت­ترین و البته مهم­ترین فعالیت خود را در ابتدای روز خود انجام دهند تا با رها شدن از استرس آن،  بتوانند با احساس رسیدن به موفقیت و آرامش، به ادامه­ی فعالیت­های خود بپردازند.

در حالی که راهکار برایان تریسی بسیار منطقی و جذاب به نظر می‌رسد، نکته بسیار مهمی نادیده گرفته شده است."

دکتر بهنام محقق، نویسنده، مدرس و سخنران آموزشی توسعه فردی و سازمانی، پس از مطالعه و بررسی تیپ­های مختلف شخصیتی و موضوع اهمال­کاری، آنچه آقای تریسی از آن غافل بوده است را نمایان می‌کند:

"افرادی که اهمال­کاری می­کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱)  افراد بسیار منظم و منضبط که به دلیل کمال­گرایی و ترس ازعالی نبودن مقدمات، کارهای مهم خود را به تعویق می‌اندازند.

۲) افراد تنبل و بی­انضباط که به دلیل نداشتن اراده کافی و کمبود پشتکار، از انجام کارهای مهم یا ضروری خود غفلت می‌کنند.

۳) افرادی که هم تنبلی را داشته و هم به لحاظ ذهنی کمال‌گرا و خواستار عالی بودن هستند."

دکتر بهنام محقق با بررسی ویژگی­های مختلف این ۳ گروه و انگیزه های درونی و بیرونی آن­ها، برای هر کدام روشی جداگانه جهت جلوگیری از اهمال کاری در نظر می­ گیرد و برخلاف آقای تریسی که نسخه­ای تک خطی برای اهمال کاران داشته،  به تفاوت‌های فردی افراد و شیوه‌های مختلف تطبیق پذیری­شان توجه دارد.

 ایشان، برای مثال از قانون ۳ دقیقه برای رفع تنبلی و شروع نکردن بهره برده‌اند که طبق نتایج حاصله، برای افرادی که کتاب­های فارسی و کتاب­های انگلیسی انتشار یافته ایشان را مطالعه کرده‌اند، کارآمدی بالاتری نسبت به کتاب آقای برایان تریسی داشته است.

کاتالیزوری رشد و موفقیت با دکتر بهنام محقق

کتاب ۶۰ راهکار رفع عادات تنبلی (انتشارات جاودانه) و Don’t eat that frog که در سایت آمازون و همچنین در ایران به صورت چاپی و الکترونیکی به انتشار رسیده ­اند شامل راهکارهای متفاوت و مؤثری برای رفع اهمال­کاری و تنبلی هستند.

کد خبر 678694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha