سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ساعاتی پیش اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز را در حالی منتشر کرد که در بین این لیست ۱۴۴ نفره، اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «فرهنگ هلاکویی» و «علیرضا شیری» به چشم می خورد.

دست - روانشناسی

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی ساعاتی پیش لیستی از اسامی "روانشناس نماها" توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منتشر شد که در بین آن اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «علیرضا شیری» و «ایمان سرورپور» که بارها به برنامه های تلویزیونی دعوت شده و می توان گفت بخشی از شهرت خود را از طریق همین برنامه های صداسیما به دست آورده اند به چشم می خورد.

آزیتا ساعیان، علیرضا شیری، محمود معظمی، ایمان سرورپور، مهشید رییسی، ماهان تیموری، سهیل رضایی، محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی از جمله مشهورترین روانشناس نماهایی هستند که اسامی آنها در این لیست ۱۴۴ نفره منتشر شده و اغلب آنها نیز در فضای مجازی صفحه دارند.

در حالی بسیاری از این افراد که اسامی آنها منتشر شده است تحت عنوان "مشاور انگیزشی"، "روانشناس انگیزشی"، "مشاور تحصیلی" و "کوچینگ شغلی" در فضاهای مجازی در حال فعالیت اند که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

این افراد پروانه اشتغال حرفه ای روانشناسی ندارند

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار کرد: طبق قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که مصوب مجلس شورای اسلامی است، هر فردی که بخواهد فعالیتی در زمینه روانشناسی انجام دهد باید ابتدا از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز دریافت کند. افرادی که اسامی آنها منتشر شده است نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

چیزی به اسم «روانشناس انگیزشی» نداریم

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از این افراد تحت عنوان "روانشناس انگیزشی" فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: چیزی به اسم روانشناس انگیزشی نداریم. اساس کار و حرفه روانشناسی ایجاد انگیزه است. هر نوع زمینه فعالیت روانشناسی باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعریف شود تا ما به افراد برای فعالیت در آن زمینه مجوز دهیم. در حال حاضر حتی مجوز فعالیت در زمینه هایی از روانشناسی نظیر هنر درمانی و موسیقی درمانی وجود دارد اما "روانشناسی انگیزشی" هیچ تعریفی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ندارد و فعالیت این افراد غیر قانونی است.

از مشاوران «کنکوری» تا «کوچینگ» همگی باید پروانه اشتغال داشته باشند

حاتمی همچنین در پاسخ به این سوال که بعضا این افراد تحت عنوان "مشاور کنکور" و یا "مشاور شغلی" فعالیت دارند، توضیح داد: برای انجام هر نوع فعالیت روانشناسی باید صلاحیت افراد توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تایید شود. هرکسی که بخواهد فعالیت مشاوره انجام دهد باید در ابتدا عضو سازمان نطام روانشناسی و مشاوره کشور باشد و حداقل مدرک فوق لیسانس روانشناسی داشته باشد و سپس صلاحیت حرفه ای او برای کار مشاوره و روان درمانی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. افرادی که اسامی آنها اعلام شده نه تنها صلاحیت ندارند بلکه بعضا مدرک روانشناسی نیز ندارند. ارایه مشاوره تحصیلی و شغلی و انگیزشی براساس داده های روانشناسی انجام می‌شود و این افراد باید مجوز سازمان را داشته باشند. حتی برخی می‌گویند ما "کوچینگ" به معنای "مربی گری و تربیت" انجام می‌دهیم اما از مطالب روانشناسی استفاده می‌کنند و بنابراین باید مجوز سازمان را داشته باشند.

قوه قضاییه باید ورود کند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴ هزار و ۵۰۰ روانشناس نمای شناسایی شده منتشر شده است و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، تصریح کرد: این اسامی را به قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم. هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این امر ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

تهیه کنندگانی که از روانشناس نماها در برنامه های تلویزیونی استفاده می کنند

وی در پاسخ به این سوال که در بین اسامی منتشر شده که اسامی افرادی که بارها در برنامه‌های تلویزیونی دعوت شده اند نیز وجود دارد و این افراد چطور به تلویزیون راه پیدا می‌کنند؟، تصریح کرد: این افراد بعضا اصلا مدرک روانشناسی ندارند. صدا وسیما نیز از این امر مطلع نبوده و بعضا تهیه کنندگان  بدون استعلام از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد را دعوت کرده اند و برنامه هایی را بر روی آنتن برده‌اند  و می‌توان گفت از جمله دلایل بزرگ شدن این روانشناس نماها همین برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بوده‌ است که باعث شده بعضا این روانشناس نماها پس از شهرت برای مشاوره از مردم ۲ تا ۳ میلیون تومان تعرفه دریافت کنند.

برای دریافت لیست کامل اسامی روانشناس نماها اینجا کلیک کنید.

کد خبر 678565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 215
  • نظرات غیرقابل انتشار: 49
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    هرکی وارد دانشگاه میشه فورا یه پیج اینستا میزنه،اسمشو میزاره مشاور رتبه های برتر کنکور😐
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    دیگه با همه شوخی با فرهنگ هلاکویی هم شوخی . وزنه سنگین روانشناسی کاربردی
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    فرهنگ هلاکویی که 45ساله از ایران رفته انتظار دارید بیاد از شما مجوز بگیره🤔😅😅😅
    • حسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      88 28
      دکتر هولاکویی دکترای روشناسی ندارد وفوق لیسانس روشناسی داره ودو تا لیسانس یا فوق لیسانس در اقنصاد و روشناسی دارند رشته اصلی ایشان اقتصاد میباشد ویه مدت هم ریس بهزیستی یکی از شهرهای معروف امریکا بوده
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      38 19
      درود به شرفت
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    باشه، دکتر هلاکویی رو میگم از آمریکا بیاد از شما مجوز بگیره، جمع کنید بابا
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    هم پارچه اینها در غرب اشخاصی مانند تونی رابین، اکهارت تولی ، سدگرو و غیرو هستند.به این جماعت میگویند لایف کوچ.مشاور زندگی. خانم آزیتا ساعیان که فقط خودش مخاطب خودشه.
  • احمدواقفی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    26 18
    خوبه عالی
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    89 12
    اینم مثل جوکهای دیگه ولی بیمزه
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    78 5
    البته مجوز نداشتن با مدرک نداشتن فرق داره الان روان شناس خارجی یا ایرانی که در کشور خارجی کار می کنه مدرک داره ولی مجوز نداره آنا رو بهتر بود جدا می کردین
  • بایرام IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    جمع کنید ، فرهنگ هلاکویی را هم تو لیست آوردید؟ ایشان یکی از مفاخر ایران هستند . شما باید برید از ایشان مجوز بگیرید.
  • مهدی حدادی US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    مدرک شرط لازم است ولی کافی نیست هرکس مشاوره می دهد باید مدرک دانشگاهی بگیرید اما فقط مدرک دانشگاهی شرط نیست باید قابلیت و توانایی هم داشته باشد.
    • GB ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      68 8
      دکتر هلاکویی خودش بارها گفته روانشناس نیست و جامعه شناسی خونده بعدم خودش فعالیتی از این بابت نداره یه سری افراد دسترسی دارن و میتونن مشاوره بطور همزمان بصورت لایو پخش میکنن و خودش نیست پیج داشته باشه .
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      27 42
      مفاخر؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    84 34
    هیچ ربطی نداره هر کس میتونه و مطالعه میکنه و کاریزما داره میتونه اثر گداری کنه یه جور مشاوره
    • بی ئام IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      77 23
      چون خط مشی این افراد با بعضی ها هم خوانی نداره،اسمشون شده روانشناس نما،،اگر نه دکتر هولاکویی که 40سال سابقه و چندین دکترا در روانشناسی داره با گرایش های متفاوت
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    95 12
    سازمان نظام روانشناسی تازه صداش درآمده آن هم بعد از اینکه برخی از این به اصطلاح روانشناس نماها اعتماد عمومی رو جلب کرده اند؟!!!!!
  • حسن صفی زاده IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    مگه از هلاکویی و انوشه بالاتر داریم ،چه با مدرک و چه بی مدرک این دو پرچمشون بالاست
  • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    ایناهم حقیقت گفتندواز حق مردم دفاع کردن رفتن تو لیست سیاه.
  • حمید IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    دکتر هلاکویی رو بنده شخصاً قبولش دارم حتی اگر دانشگاه نرفته باشه که شک دارم نرفته باشه ولی بقیه اسامی رو خوب اومدی.
  • بهنام IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    جمع تورو خدا شوخی نکنین. دکتر هلاکویی افتخار فارسی زبانان هست در رشته مربوطه.یه دکتری و ۳ فوق ليسانس از بهترین دانشگاه ها داره چی میگین
  • رضا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    نظام روانشناسی از نظام پزشکی الگو گرفته و می خواهد هر کس تابع آنها نیست را نابود کند. کاری که نظام پزشکی می کند. هزینه های سنگین پزشکی که به مردم وارد می کنند درحالی که اصلا لازم نیست. برای یک بیماری ساده بیمار را به ازمایشگاه، سونوگرافی، سی تی اسکن ، ام از ای، و.... می فرستند و پولش را بین خودشان تقسیم می کنند. جالب اینجاست که میگن فقط به اون آزمایشگاهی که ما میگیم بروید و الا ارزش ندارد. نظام روانشناسی هم میخواد بگه دکتر شیری و هولاکویی و عرشیان فر و .... اعتبار ندارد در حالی این افراد پیش مردم اعتبار دارند.
  • محمدی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    93 17
    همین محمود انوشه ، اومده بود واسه مهندس همین ساختمونی که تو آبادان خراب شد حرفای گنده گنده میزد
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    50 13
    اینقدر حرف الکی نزنید
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    93 25
    فردی ماننددکتر انوشه که دربرنامه خندوانه چه غوغایی بپا کرداگربه فرض نادرست جایگاهی در بین روانشناسان نداشته باشدباید اورا یک مبلغ معنوی وجراح واقعی روح انسان در کنار روحانیون قرار بدهیم
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    97 32
    موافقم
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    74 10
    البته که بعضی ها ازشما مجوز ندارند ولی این ،شرط نیست . اما ازطرفی صداوسیما اتفاقا دنبال کسانی میگرده که سوادنداشته باشند ولی بله قربانگوباشند این چیزهارادیگه همه میدونن.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    85 14
    فرهنگ هلاکویی که کارشناسی ارشد روانشناسی از آمریکا گرفته فقط دکتر جامعه شناسی اقتصاد از دانشگاه تهران گرفته
  • مرتضی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    دکتر هلاکویی نظیر نداره....
    • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      26 11
      خودش کافیه. نطیرشو نمی خوایم.
  • حاجرضاموید IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    36 34
    این روانشناسان قلابی سعی درتفرقه بین زوجهادارندازاین مسیرمقادیرقابل توجهی پول میگیرند که بایدبه اینها براساس استانداردههای موجوددراین علم بااین شیادان برخوردکردوعلم فوق رابصورت واقعی بنمایش گذاشته شود.
  • ش ر IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    58 33
    هدف شما از این عنوان توهین‌آمیز و محتویات دروغ چیست؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    29 13
    مشاوره رو نباید با اقدام به درمان پزشکی هم کاسه کرد. برای پزشکی منطقیه که فرد درمانگر که با جان انسانها سروکار داره حتماً قبلش توسط مراجع ذیصلاح تایید شده باشه و در طی دوره کاری هم مرتبا بررسی بشه اما مشاوره، انگیزش و بحثهای پرورشی خیلی گسترده است و نمیشه انتظار داشت همه شاخه های مباحث علوم انسانی فقط و فقط از یک فیلتر خاص روانشناسی رد شده باشند.
  • بهروز IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    26 10
    جناب محمود معظمی راازسالها پیش می شناسم وسی دی های مفید ایشان رابارها گوش داده ام ودعا گوی ایشان هستم حتی اگر روانشناس نباشند بهتر ازاشخاص مورداعتماد شما که کلی پول می گیرند بی فایده
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    70 60
    منکه شخصا از هلاکویی فمونیستی متنفرم .🤮🤮 اخه کسی ک خودش تو زندگی خانوادگیش شکست داشته چطور مشاوره میده . عوامفریبه با افکار زیگموندیش .هیچی غیر از بحثهای جنسی نداره .
  • عباسپور IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    53 64
    لطفا با اوردن اسم دکتر هولاکویی این عمل قشنگ و تصمیم عالی انجمن را زیر سوال نبرین. البته من با نگاه گذرا به لیست اسم ایشان رو ندیدم و احتمالا این نوشتار بدون اگاهی کافی نوشته شده و جامعه روانشناسی چنین خبطی نمیکنه که اگر کرده باشه کل این کار زیر سوال میره... دکتر هولاکویی انصافا فرد بسیار آگاهی هستن
    • اصغر IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      33 4
      عزیز . طلاق دادن و گرفتن خیلی هم درسته . اگه از روی منطق باشه . خیلی ها بعد از این عمل بع ظاهر بد ، تونستن زندگی بهتری رو بسازن .
  • DE ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    انوشه از خیلی روانشناس های به قول شما پروانه دار باسواد تره هم سواد علمی داره هم مذهبی وهم قدرت بیان ترور شخصیت نکنین قربان
  • محمدی گلرویه IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    37 17
    بعض صحبتهای این افراد استناد و پایه علمی ندارد.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    46 24
    فرهنگ هولاکویی روانشانس نیست؟ افتخار ایران و ایرانیه خود زندگیه اخرت انسانیته هر چی بگم کمه
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    52 16
    ولا اقای انوشه وهلاکویی که ادمهای پری هستن واینکه خودتون درهمین گوگل مدارک روانشناسی که کدوم دانشگاه گرفتن رو گذاشتید حالا میگید نیستن خداداند اونی هم که پول داده اجباری نبوده مگه به زورپول ازش گرفتن خودشون خواستن چرا من پول نمیدم یادیگری داشته داده
  • حسین فرضی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    23 9
    نمیدونم که چرا وقتی بحث قانون میشود همه مردم قانون گریز میشوند وقتی حق خودشون از بین میرود همه دنبال قانون هستند ،،،،، همج الرعا نباشید
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    46 5
    مشکلتون اینه که نیومدن پول بدن مجوز بگیرن ازتون؟☹️
  • جمشید .کریمی نمدی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    45 7
    بنظرم من دکتر انوشه ودکترهولاکویی بسیارحقیقت صحبت می‌کنند وصحبتهای آنها باارزش است تورابه خدا انسانهای خوب ایران عزیز راخراب نکنید.اینها الگو ومغز هستند فراری ندید.ازایران
  • مسعود IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    28 35
    یه بنده خدایی هست بنام هلاکویی نظر من این است که ایشان یک شیفته جنسی یا ببخشید منحرف جنسی هستند از نوع مطالب میشه حدس زد
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    25 57
    اگر هلاکویی واقعا روانشناس بود چاره به فکر خودش میکرد ۲۸سال مجرد نمی موند آدمهایی هستن با حرف دکتر قلابی روانشناس زندگیشون نابود کرد یک اشغال بیشتر نیست فقط دنبال جمع کردن فالور تو فضای مجازی اونم فقط دنبال خانمها
  • امیر IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    42 39
    دکتر انوشه رو با این دکتر قلابی ها قاتی نکنید ، دکتر انوشه علم زیادی در حوزه های مختلف که فقط یکیش روانشناسی است دارد
  • غم IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    62 27
    هلاکویی در حد شما نیست که بیاد مجوز از شما بگیره اون ی عجوبس