یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

گروه ورزشی: ورود به المپیک و سهمیه مستقیم برای حضور در المپیک در تاریخ دوومیدانی ایران یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود.

 در این میان دوندگان  در المپیک  در حد انتظار ظاهر نشدند که نتایجی نه چندان راضی‌کننده را در برداشت. اما همین باعث امیدواری‌های زیادی شده است. 10 مدال در مسابقه‌های قهرمانی دوومیدانی آسیا در سال آینده و 5 مدال در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و حضور با 15 ورزشکار در بازی‌های المپیک 2102 نقطه عطفی است که فدراسیون برای خود ترسیم کرده است.

در این میان حضور مربیان خارجی در دو‌و‌میدانی ایران باعث رشد قابل‌توجهی شده است؛ آنجایی که هر دونده به طور اختصاصی مربی خارجی را کنار خود دارد که گاهی وقت‌ها این مربیان از بهترین مربیان جهان هستند. پس از المپیک اما مربیان جدیدی در دوومیدانی ایران حضور خواهند داشت که شاید یکی از مهمترین آنها مربی احسان حدادی یکی از امیدهای مدال‌آوری ایران در مسابقات المپیک و جهان است. شاید بسیاری مربی قبلی احسان را عامل عدم موفقیت او در پکن عنوان می‌کردند که با تمرینات فشرده و سختی باعث آسیب‌دیدگی احسان شده بود. 

البته ابهام در این مورد هنوز وجود دارد اما گویا این مربی نامدار روس که پس از المپیک، ایران را ترک کرده هنوز برای آمدن دوباره به کشورمان پاسخ مشخصی به مسئولان فدراسیون نداده است. در این میان رایزنی‌های فداسیون برای انتخاب جانشین او آغاز شده است، در همین راستا گوتر، مربی سابق حدادی که پیش از این نیز در کنار او حضور داشته است، پس از مدتی حضور در کشور قطر دوباره با پیشنهاد فدراسیون دو‌و‌میدانی مواجه شده که پاسخ اولیه او مثبت است.

از سوی دیگر رکورددار ماده 10گانه ایران از این پس تمرینات خود را زیرنظر مربی روسی پیگیری خواهد کرد. هادی سپهرزاد نخستین 10گانه کار المپیکی ایران بر اساس رایزنی‌های فدراسیون دوومیدانی از هفته گذشته تمرینات خود را با هدایت یورک داشین، مربی روسی دنبال می‌کند. پس از عدم توافق و ادامه همکاری سپهرزاد با مربی اوکراینی، پیش از بازی‌های المپیک 2008 پکن، مربی روسی هفته گذشته برای هدایت تمرینات رکوردار 10 گانه ایران وارد تهران شد.

از جمله مربیانی که به ایران آمده‌اند

سرگی سوخاسوف است که در پرتاب چکس، مقدم و موسی را زیر نظر دارد، الکسی چوبینکو نیز در پرتاب نیزه، آروخی و تارتاری را آموزش می‌دهد. یورگن نیکوتین مربی اوکراینی میز در پرتاب ارتفاع، امین رهبر و مظفری را آماده حضور در رقابت‌ها می‌کند و رکورددار110 متر با مانع ایران از این پس با یورکی  خانفین  مربی روسی تمرینات خود را دنبال می‌کند. وی که مدتی است از تمرینات و مسابقات به دور مانده، بر اساس توافق به دست‌آمده از سوی فدراسیون و مربی اختصاصی روسی این ماده، از هفته آینده در شهر‌کرد تمرینات خود را با حضور مربی جدید از سر خواهد گرفت، تا بخت خود را برای شرکت در بازهای آسیایی 0102 گوانجو به محک گذارد.

برنامه گسترده  دوومیدانی

مصطفی کریمی، رئیس فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با همشهری در مورد برنامه فدراسیون می‌گوید: «هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی ما پیش از بازی‌های المپیک است که در جلسات پس از المپیک به صورت دقیق‌تری تدوین شد. ما تا بازی‌های المپیک چند برنامه‌ریزی جدید کردیم و با هدف المپیک بعدی، چندین مسابقه قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و مسابقه‌های جهانی را برنامه‌ریزی کردیم که در هر کدام از آنها به صورت ویژه اهداف خاصی داریم.» وی ادامه داد: «به غیر از نتایجی که باید در رقابت‌های پیش‌رو کسب کنیم، به چند مورد کلیدی رسیده‌ایم که باید حل شود. نخستین موضوع حقوق ورزشکاران است.

براساس بررسی‌های کارشناسانه تصمیم گرفته‌ایم که از این پس، حقوق‌ها را براساس رکوردها پرداخت کنیم. یعنی در هر ماده رکوردها مشخص می‌کنند که یک ورزشکار چه میزان حقوق دریافت کند. این برای شفاف‌سازی حقوق‌ها و انگیزه‌سازی ورزشکاران است. نکته‌ دوم نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر عملکرد مربیان داخلی، خارجی و ورزشکاران‌شان است. من فکر می‌کنم ما در این مسئله گیر داشتیم. در این زمینه سازمان تیم‌های ملی باید گسترده‌تر عمل کند.»

کریمی به موضوع مربیان خارجی و حضورشان در کنار دوندگان ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: « مربیان خارجی و ورزشکاران باید بدانند که تحت نظارت هستند و برنامه‌هایشان بازبینی می‌شود. من فکر می‌کنم نظارت‌مان در گذشته خوب نبوده و برخی اوقات اطلاعات من از اطلاعات همکارانی که این موضوع وظیفه‌شان بوده،‌ بیشتر بوده است. نکته‌ دیگر هم این است که باید کم‌کم فرهنگ حضور ماساژور و استفاده از مکمل‌های غذایی را برای دوومیدانی‌کاران ایجاد کنیم.

ما اکنون به این نقطه رسیده‌ایم که به ماساژور برای قهرمانان ملی نیاز داریم و باید این مشکل را حل کنیم. در موضوع مکمل‌ها هم هیچ‌کسی در سیستم نیست که حاضر شود مسئولیت آن را قبول کند. البته در دنیا هم مسئولیت کار با خود ورزشکار است. من فکر می‌کنم ما در موضوع مکمل‌ها باید به صورت ریزتر وارد شویم. درست است که این موضوع بسیار پیچیده و تخصصی است و در کشور ما کسی زیر بار مسئولیتش نمی‌رود؛ اما، باید به فکر راه‌حل برای آن باشیم، پیشنهادهایی هم در این زمینه وجود دارد.»

کد خبر 67833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز