همشهری آنلاین: همزمان با هفته کتاب برگزیدگان دومین دوره کتاب سال قیصر امین پور 28 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران معرفی و تقدیر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا عبدالملکیان در نشست خبری دومین دوره کتاب سال قیصر امین‌پور که صبح امروز 18آبان در خانه شاعران ایران برگزار شد با اشاره به نخستین دوره کتاب سال شعر جوان که در سال 85 برگزار شد گفت: قرار بود که این جایزه را سالانه برگزار کنیم، اما چون کیفیت کار برای ما بسیار حائز اهمیت است تا میسر شدن شرایط لازم این جایزه را دوسالانه برگزار خواهیم کرد.

عبدالملکیان با انتقاد از نهادهای دولتی که با تغییر مدیریت برنامه‌های نهادهای مردمی را تحت شعاع قرار می‌دهند افزود: برای کتاب سال قیصر امین‌پور در نخستین دوره با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای حمایت و همکاری به تفاهم رسیده  بودیم اما با تغییر رئیس این سازمان برنامه‌های ما در دور دوم تا حدودی متوقف ماند.

وی با اشاره به سابقه 20 ساله دفتر شعر جوان گفت : بیش از 70 درصد چهره‌های صاحب نام کشور با دفتر شعر جوان در ارتباط هستند و برای برگزاری جشنواره‌هایی چون کتاب سال قیصر امین‌پور از این چهره‌ها کمک گرفته ایم.

بازتاب مناسب نخستین دوره کتاب سال شعر جوان

عبدالملکیان با اشاره به بازتاب نخستین دوره جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور یادآور شد: به اعتبار رسانه‌های خبری نخستین دوره کتاب سال جوان بازتاب بسیار خوبی در سطح کشور داشت و به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی سال قلمداد شد.

وی افزود: در دومین دوره کتاب سال قیصر امین‌پور از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 1385 و 86 کتاب‌های برگزیده انتخاب و معرفی شدند که با پیگیری‌های دبیرخانه این جایزه، 176 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شد.

عبدالملکیان گفت: در داوری کتاب سال قیصر امین‌پور سن شاعر، سال انتشار کتاب از معیارهای این جایزه بوده که با توجه به این معیارها 20 عنوان کتاب به دلیل حائز نبودن شرایط از داوریها کنار گذاشته شدند.

دبیر جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور یادآور شد: هر کتاب بر اساس رای مثبت یک داور به مرحله بعدی راه یافت و اگر داوری به کتابی رای منفی می‌داد برای بررسی به داور دوم سپرده می‌شد و اگر داوری او هم منفی بود این کتاب از راه یافتن به مرحله دوم باز می‌ماند.

به گفته وی جزئیات داوری‌ها بسیار مستدل و قرار است این جزئیات را در قالب مجموعه داوری‌های کتاب سال قیصر امین‌پور منتشر کنند.

ملکیان ادامه داد: به عنوان دبیر این جایزه در هیچ‌یک از داوری‌ها اعمال نظر نکرده‌ام و انتخاب‌ها توسط خود داوران صورت گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری نشست نقد و بررسی برای 7 کتاب راه یافته به مرحله نهایی جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور گفت: این جلسات از 21 تا 26 آبان ماه با حضور شاعران این آثار و منتقدان در محل خانه شاعران ایران برگزار می‌شود.

بخش ویژه قیصر امین‌پور

ملکیان با اشاره به بخش ویژه جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور گفت: امسال قصد داریم اگر جشنواره بازتاب خبری خوبی داشته باشد از خبرنگاران و رسانه‌های برگزیده نیز که بیشترین خبر را درباره جشنواره کار کرده اند تقدیر کنیم. برگزیده این بخش نیز همزمان با مراسم پایانی جایزه معرفی می‌شود.

وی درباره تشابه نامی جایزه کتاب سال قیصر امین‌پور و جایزه‌ای که از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد قرار است برگزار شود گفت: جایزه ای که معاونت فرهنگی ارشاد در دستور کار خود قرار داده است و دبیری آن جایزه را ساعد باقری برعهده دارد در حوزه ترانه است.

از این رو، این دو جایزه با هم موازی نخواهند بود و بر اساس پیگیری‌های من از دبیر این جایزه هنوز شرایط برگزاری این جایزه میسر نشده است.

نمایشگاه کتاب شعر جوان در هفته کتاب

عبدالملکیان در پایان از برگزاری نمایشگاه کتاب شعر جوان در ایام هفته کتاب در خانه شاعران خبر داد.همچنین خانه شاعران قرار است در این ایام مسابقه کتابشناسی برگزار کند.

اسامی برگزیدگان این بخش نیز همزمان در مراسم پایانی کتاب سال قیصر امین‌پور معرفی خواهند شد.

کتاب‌های ترانه ماهی‌ها سروده کبری موسوی، خورشید در قبای تو پیچیده است سروده مرتضی حیدری آل کثیر، من زندان توام یونس سروده فاطمه حق وردیان، رنگ‌ها و سایه‌ها سروده مهدی مظفری ساوجی، خوش به حال آهوها سروده پانته آ صفایی، من گرگ خیال بافی هستم سروده الیاس علوی هر لبت یک کبوتر سرخ است سروده غلامرضا طریقی آثار هستند که به مرحله نهایی این جایزه راه یافته اند.

کد خبر 67798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز