مجموع نظرات: ۵۸
شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
۳ نفر

روش‌های کاشت زعفران مختلف بوده و انواع متفاوتی دارد، که یکی از آن ها کاشت زعفران در گلدان است. بسیاری از افراد هستند که شرایط کشت در مزرعه یا زمین‌هایی با متراژ بالا را ندارند ولی علاقه بسیار زیادی به کشت زعفران دارند، که در اینجا راه حل کاشت زعفران در گلدان برای آن ها جوابگو است.

کاشت زعفران در گلدان و منزل

کاشت زعفران در گلدان مانند کشت در مزرعه سود دهی و حاشیه سود بالایی ندارند و لزوما برای افرادی که برای بار اول یا به صورت کشت آزمایشی می‌خواهند کشت زعفران را تجربه کنند مناسب است و باید گفت که طرفدار این نوع از کشت بیشتر خانم ها و بانوان خوش ذوق ایرانی هستند.

از آنجایی که در یک سال اخیر قیمت روز زعفران رشد چند صد درصدی داشته است، بسیاری از افراد بدنبال تجربه کشت زعفران در منزل هست و قصد دارند زعفران مصرفی خود رو خودشان تولید کنند.

نحوه کاشت زعفران در گلدان

کاشت زعفران در گلدان شرایط بسیار آسانی دارد به این صورت که با کمی اطلاعات اولیه در مورد کشت زعفران شما می‌توانید به راحتی کشت زعفران در خانه به صورت گلدانی را تجربه کنید.

برای شروع کاشت زعفران در گلدان شما به یک سری تجهیزات اولیه مانند: گلدان ، خاک مناسب ، پیاز زعفران مرغوب و مناسب و... نیاز دارید.

زمان مناسب برای کشت و برداشت زعفران در گلدان

زمان مناسب برای کشت گلدانی هم مانند سایر روش‌های کشت زعفران است که تقریبا در اکثر مناطق ایران از اوایل تیر ماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ماه و یا اوایل مهر ماه با توجه با آب و هوای منطقه کشت متفاوت بوده است.

زمان برداشت گل‌های زعفران هم مانند مابقی روش‌های کشت زعفران در آبان ماه به مدت دو هفته الی بیست روز است که باید هر روز گل‌های زعفران را برداشت کنید.

گلدان مناسب برای کشت چه نوع گلدانی؟

در مرحله اول کشت شما باید گلدان‌های خود را تهیه کنید که سایز این گلدان ها بستگی به نظر و سلیقه خودتان دارد بعضی افراد هستند که می‌خواهند تمامی پیاز ها را در یک یا چند گلدان بزرگ با هم کشت کنند اما بعضی از افراد هم هستند که گلدان‌هایی در سایز کوچک و متوسط تهیه می‌کنند.

از اندازه و سایز گلدان ها که بگذریم جنس گلدان ها هم مهم است که شما می‌توانید گلدان‌های سفالی و یا پلاستیکی برای کشت پیازهای زعفران تهیه کنید که این مورد هم به سلیقه شما بستگی دارد.

خاک مناسب برای کشت زعفران در گلدان یا باغچه

در مرحله دوم شما باید به تهیه کردن خاک مناسب بپردازید. برای تهیه خاک مناسب شما دو راه در پیش رو دارید، هم ‌می‌توانید از خاک باغچه و یا خاک برگ که در اکثر خانه ها موجود است استفاده کنید و هم می‌توانید از خاک‌های آماپه ای که در گل فروشی‌های سطح شهر برای گلدان ها فروخته می‌شود استفاده کنید.

پیاز زعفران مناسب و مرغوب

مهم ترین و اساسی ترین بخش کشت زعفران تهیه پیاز زعفران است که تمامی مراحل رشد و شرایط مناسب بستگی به مرغوب و سالم بودن پیازهای زعفرانی دارد که شما باید خریداری کنید.

پیازهای زعفران باید کاملا عاری از هر گونه بیماری و آفت مانند قارچ و کنه باشند تا در دوره رشد خطراتی پیاز های زعفران را تحدید نکند. به همبن دلیل است که حتما توصیه می‌شود پیازهای زعفران خود را از فروشگاه‌های‌ معتبر و قابل اعتماد در سطح بازار تهیه کنید تا از سالم بودن پیازهای زعفران اطمینان حاصل کنید.

یکی از مهم ترین مواردی که باید رعایت شود ضد عفونی شدن پیازهای زعفران است. حتما پیازهای زعفران را از مکانی تهیه کنید که آن ها را به صورت ضد عفونی شده به فروش می‌رسانند ولی اگر هم پیازهایی تهیه کرده اید که ضد عفونی نشده اند حتما خودتان برای ضد عفونی کردن آن ها اقدام کنید.

یک نکته ای که ممکن است بعضی از افراد در آن اشتباه کنند سایز و نوع پیاز زعفران است، که برخی افراد فکر می‌کنند برای کشت گلدانی مانند کشت گلخانه ای باید پیاز سایز درشت تهیه کنند اما نه، برای کشت گلدانی همان از پیازهای سایز متوسط مانند کشت خاکی و در مزرعه استفاده می‌شود.

نحوه کاشت زعفران در گلدان

در منزل خود طلا بکارید! آموزش کاشت زعفران در گلدان

بعد از تهیه کردن تجهیزات کشت گلدلنی، زمان کشت پیازهای زعفران رسیده است. در ابتدا شما باید حدود ۵ سانتی متر در سطح گلدان‌هایی که تهیه کرده اید خاک بریزید و پیازهای زعفران را به فاصله ۳ الی ۵ سانتی متری از هم کشت کنید.

بعد از اینکه پیازهای زعفران را در داخل گلدان قرار دارید باید به مقدار ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر از خاکی که تهیه کردید را روی پیازهای زعفران بریزید حتما دقت کنید که عمق پیازهای زعفران بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر باشد نه کمتر و نه بیشتر چون هر کدام عواقب بدی برای پیازهای زعفران در پیش دارد.

بعد از اتمام کشت پیازهای زعفران باید گلدان ها را حتما در فضای باز قرار دهید در این مورد باید دقت بالایی داشته باشید اگر گلدان ها را در فضای بسته قرار دهید پیازهای زعفران خراب می‌شوند. مقدار نوری که گلدان ها در طول روز نیاز دارند حدودا ۵ الی ۶ ساعت نور مستقیم خورشید است.

آبیاری گلدان های زعفران

یکی از مهم ترین دلایل رشد مناسب پیازهای زعفران، آبیاری مناسب و به موقع پیازهای زعفران است. اگر شما در مناطقی هستید که میزان بارش در منطقه شما مناسب است باید گلدان‌های خود را در ۴ مرحله آبیاری کنید.

مرحله اول آبیاری باید در اوایل پاییز بین ۱۰ الی ۱۵ مهر ماه انجام شود. این مرحله از آبیاری ضروری است و حتما باید به صورت عمیق انجام شود تا پیازهای زعفران سیراب شوند.

مرحله دوم هم مانند مرحله اول ، ضروری است و حتما باید بعد از برداشت گل‌های زعفران تقریبا اوایل آذر ماه انجام شود.

مرحله سوم و چهارم آبیاری بستگی به میزان بارندگی منطقه شما دارد اگر میزان بارندگی در منطقه شما زیاد است نیازی به انجام این دو مرحله از آبیاری نیست. ولی اگر در مناطق کم باران هستید باید این دو مرحله از آبیاری را هم انجام دهید.

نکته: این چهار مرحله از آبیاری برای مناطقی گفته شده است که پر بارش هستند و میزان بارش باران در پاییز و زمستان زیاد است اگر شما در مناطق جنوبی کشور و یا در مناطق کم باران هستید نیاز است که هر ماه یک بار گلدان‌های زعفران خود را آبیاری کنید.

آبیاری گیاهان

کود دهی زاج آب و محلول پاشی زعفران

کود دهی زاج آب، به کود دهی همراه با آب گفته می‌شود که باید بعد از برداشت گل‌های زعفران همراه با آبیاری دوم حتما انجام شود که در درشت کردن و تقویت و تکثیر پیازهای زعفران تاثیر مستقیم دارد.

محلول پاشی زعفران

محلول پاشی هم بسیار مهم است به این صورت که اگر گلدان‌های خود را محلول پاشی نکنید ممکن است که پیازهای زعفران تعداد بسیار کمی و یا حتی در شرایط نامناسب به گل دهی نرسند.

محلول پاشی پیازهای زعفران به این صورت است که محلول ها و مواد مغذی مورد نیاز پیازهای زعفران از طریق برگ به پیازهای زعفران رسانده می‌شوند و باعث تقویت و تکثیر آن ها و در نهایت گل دهی پیاز ها می‌شود.

سخن پایانی

طبق این محتوایی که ارائه شد، تمامی مراحل کاشت زعفران را به شما آموزش دادیم پس اگر که شرایط کشت زعفران در مزرعه را ندارید، نگران نباشید فقط کافی است که برای کاشت زعفران در گلدان اقدام کنید.

کد خبر 677962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 56
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زی زی گولو IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    82 7
    شما اگه داری کاشت زعفران توی گلدون رواموزش میدی،چه ربطی به منطقه پرباران وکم باران داره؟
  • لیلی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    72 21
    بسیار عالی