انتشار عکسی از شناور لجستیکی در حال ساخت شهید مهدوی در روزهای اخیر نشان دهنده آن است که این شهر دریایی متحرک به روزهای پایانی ساخت خود نزدیک می‌شود.

ناو شهید مهدوی

به گزارش همشهری آنلاین، لزوم تجهیز سپاه به شناورهای بزرگ برای ایفای نقش در مأموریت‌های جدید و مقتدرانه در زمینه حضور در آبهای دور چند سالی است که به عنوان بخشی از راهبرد توسعه‌ای نیروی دریایی سپاه مورد تأکید قرار گرفته و در این زمینه شاهد اقدامات مهم و راهبردی و در عین حال مبتکرانه با بهره‌مندی از دانش جوانان این مرز و بوم هستیم.

این دامنه از نوآوری‌های جدید دفاعی و رزمی برای ساخت شناورهای سنگین، همراستا با توسعه انبوه و الحاق شناورهای سبک و تجهیز آنها به آرایه‌های متنوعی بود که بتوانند اقتدار ایران بر خلیج فارس و دریای عمان را نیز حفظ کرده و در تقابل با دشمنان فرامنطقه‌ای نیز همواره دست بالا را به قوای مسلح کشورمان ببخشد.

گواه بر این ادعا نیز الحاق‌های متعدد و مستمر شناورهای پرشمار به نیروی دریایی سپاه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که با طیف جدیدی از تجهیزات وامکانات از جمله پهپادها و نیز زیرسطحی‌های هوشمند در هم آمیخت تا تلفیقی از ارتقای بُرد موشک‌های همراه با شناور و قابلیت مانورپذیری بالا، سرعت فراتر از ۹۵ نات و گریزپذیری از جنگ الکترونیک از جمله این قابلیت‌ها بود.

در کنار توجه به ساخت و توسعه شناورهای سبک، سپاه اما نیم‌نگاهی نیز به بهره‌گیری از شناورهای سنگین نیز دارد.

ساخت شناور شهید ناظری آغاز راهی هوشمندانه

ابتکار سپاه در ساخت شناورهای نیمه سنگین و سنگین در گام اول به ساخت شناور شهید ناظری و به آب اندازی آن در سال ۱۳۹۵ انجامید. شناوری که با طول ۵۵ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۱۳ متری خود می‌ تواند برد عملیاتی این نیرو را تا ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهد. این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند

قابلیت حمل بالگرد، اژدرها و موشک‌های متعدد از جمله قابلیت‌های این شناور نیمه سنگین اما چابک است که نمونه‌ای از نقش آفرینی غیرتمندانه رزمندگان نیروی دریایی سپاه با این شناور را در ماجرای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی در دریای عمان شاهد بودیم. 

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند

ساخت شناور شهید سیاووشی با هدف استقرار پدافند میان برد بر روی آن

طراحی نسخه دریاپایه سامانه سوم خرداد سبب شد تا سپاه شناور شهید سیاووشی را طراحی و عملیاتی کند. شلیک موشک از سامانه سوم خرداد نصب شده روی شناور نیز نشان داد که تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری لازم در موشک خصوصاً جستجوگر آن لحاظ شده است تا شرایط ناپایدار سکو مانع از شلیک صحیح موشک نشود.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند
شناور شهید سیاووشی

در واقع در صورتی که شناور دریایی حامل سامانه سوم خرداد در اکثر مناطق خلیج فارس در حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیرد این سامانه قابلیت پوششی فراتر از ۲۰۰ کیلومتر از مرزهای ایران اسلامی را خواهد داشت و عملا پدافند آسمان ایران از جنوب کشور از عمق خلیج فارس آغاز می‌شود که می‌تواند در صیانت از تأسیسات مهم ساحلی ایران در کنار پدافند مستقر در جزایر بسیار اثربخش باشد.

با توجه به برد بسیار بالای سامانه های راداری مراقبتی و هشدار زودهنگام ایرانی، امکان دورتر کردن سامانه های پدافند موشکی به دورتر از ساحل به واسطه شناورهای دریایی فراهم می شود؛ امری که در نیروی دریایی ارتش نیز با ناو «دنا» در ناوگان جنوب عملیاتی کرد.

ناو پشتیبانی شهید رودکی و ورود سپاه به عرصه‌ای تازه

ناو شهید رودکی نیروی دریایی سپاه با طول ۱۵۰ متر و پهنای بیش از ۲۲ متر به مثابه شهر دریایی متحرک جدیدی برای ایران است که با توجه به مأموریت‌های جدید سپاه برای حضور در آبهای آزاد و اقیانوس‌ها، فصل تازه‌ای از حضور سپاه در عرصه جدیدی را رقم زده است. این ناو پشتیبانی تجربه موفقی از تغییر کاربری شناورهای تجاری به نظامی را در کشورمان نشان می‌دهد که در دنیا نیز نمونه‌های مشابهی از این تجربه وجود دارد. همان طور که آمریکایی‌ها با تغییر کاربری و بهسازی یک ناو ترابری توانستند شناور یواس‌ان‌اس لوئیس بی پولر و نیز شناور MV Ocean Trader را عملیاتی کنند، نیروی دریایی سپاه نیز تجربه موفق ساخت شناور شهید رودکی را به اثبات رساند.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند
ناو شهید رودکی با انبوهی تجهیزات
دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند
ناو شهید رودکی در حال حرکت در خلیج فارس

سپاه در آبان ۱۳۹۹ شناور لجستیکی شهید رودکی و ارتش در دی ماه ۱۳۹۹ شناور لجستیکی مکران را موسوم به ناو بندر مکران رونمایی کرد و این دو شناور که تجربه خوبی از تغییر کاربری و بهسازی نظامی شناورهای تجاری بودند، دانش ایران در این بخش را به رخ جهانیان کشید.

موضوعی که در شرایط تحریمی یک موفقیت بزرگ برای ایران بشمار می‌رود و در عین حال آرایه‌هایی از قدرت قابل اتکا را در آبهای دور برای ایران مهیا ساخت.

قدرتی که به مدد آن ایران توانست در اعزام یک ناوگروه به مأموریت ۱۳۳ روزه با ناوبندر مکران و ناوشکن سهند اقیانوس اطلس بدون هیچ توقفی، رکورد تازه‌ای در این میدان کسب کند.

عکسی از ناو شهید مهدوی در داک نوسازی وبهسازی بندرعباس و چند نکته!

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصاویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند
تصویری که به تازگی از ناو شهید مهدوی منتشر شده است

به تازگی انتشار تصویری از ناو شهید مهدوی در یک داک بهسازی و نوسازی شناوری در جنوب ایران (بندرعباس) نشان می‌دهد که این ناو پشتیبانی نیز که حاصل یک تغییر کاربری حرفه‌ای کشتی فله بر و تبدیل به آن به یک شناور لجستیکی نظامی است، مراحل پیشرفت پروژه را به خوبی طی کرده و پاره‌ای از تجهیزات مخابراتی و راداری یکپارچه نیز بر روی آن نصب شده است و امکانات جدیدی از تأسیسات عرشه نیز در بر روی آن در حال بارگزاری است.

دومین شهر دریایی متحرک سپاه در راه است؛ تصویر آن را ببینید | سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند
شهید نادر مهدوی شهیدی که هیمنه آمریکایی‌ها را در خلیج فارس فرو ریخت
نام‌گذاری ناوهای لجستیکی سپاه به نام شهدای شاخص هماوردی با آمریکا، نکته‌ای الهام بخش است

با به ثمر رسیدن ناو شهید مهدوی، عملا نیروی دریایی سپاه علاوه بر قابلیت‌های رزمی که در حوزه‌های مختلف برخوردار خواهد شد، گستره تازه‌ای از توان ایفای مأموریت‌های دور دست را نیز بدست خواهد آورد تا بتواند با اطمینان خاطر و قدرت متراکم‌تری مأموریت‌های خود را به آبهای آزاد و اقیانوس‌ها گسترش دهد. قدرتی که در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توان بازدارندگی و سیادت دریایی ایران به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا بخشد و تضمین‌کننده امنیت خطوط تجاری ایران و نیز تأمین کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی در آبهای آزاد باشد.

از سوی دیگر ایران در ساخت شناور و ناوچه‌های نظامی با تغییر کاربری و بهسازی شناورهای تجاری تجربه جالبی کسب کرده است که تلفیق این دانش با ساخت گونه‌های متعددی از شناورهای کلاس موج یعنی جماران، سهند و دنا، افق روشنی از عزم خود برای ساختن ناوشکن‌هایی با قابلیت‌ها و اندازه بسیار بزرگ‌تر را در صورت نیاز را نشان می‌دهد.

سپاه برای دفاع از ملت ایران به آب و آتش می‌زند

به‌گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما شناورهای دیگری نیز در کلاس‌های متعدد دیکر نیز در سپاه با بهره‌گیری از دانش بومی در حال ساخت است که نمونه شناورهای رده شهید سلیمانی از جمله آن هستند.

همچنین شناور شهید ابومهدی المهندس با قابلیت‌های آفندی و پدافندی و بدنه‌ای W شکل با طول ۴۷ متر از جمله آنها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه به تازگی همچنین خبر داده که سه شناور جدید نیز امسال به این نیرو ملحق خواهند شد که ناوهای شهید ناظری به طول ۵۵ متر و حاج قاسم سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان در حال ساخت است که دارای موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل ۳۵ نات هستند.

سال ۱۴۰۱ بدون شک برای نیروی دریایی سپاه، سالی باشکوه به لحاظ بهره‌گیری از طیف متنوعی از تجهیزات جدید است که در همراستایی با شناورهای متنوع سبک و سنگین و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی و رزمی اعم از پهپادها و زیرسطحی‌های هوشمند در کنار بهره مندی از دانش و غرور ملی در خدمت امنیت و اقتدار ملت ایران قرار دارد.

کد خبر 677836
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 118
  • نظرات در صف انتشار: 55
  • نظرات غیرقابل انتشار: 272
  • سعید IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    خدا پشت و پناهتان آن باشد.... روزهای خوب از آن ماست
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      سپاه دلاور با کمترین امکانات، بودجه و حقوق پرسنلی توانسته در سطح اول جهان بدرخشد. سپاه موتور محرکه پیشرفت کشور است و در خط مقدم مبارزه با فساد و رانت و در عین حال توقعی هم ندارند و پولی هم دریافت نمیکنند.
    • هم وطن IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      ماشاالله ، لاحول ولت قوه الا بالله العلی العظیم
    • سیروان IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      37 51
      این افرادی که نظرمنفی میدن خون ایرونی درگهایشان نیست .
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    زنده بادسپاه وارتش
    • مازیار IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      89 87
      با کمترین بودجه
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      چه کسی گفته با کمترین امکانات و حقوق هستند بهترین امکانات بالاترین حقوق و جیره خشک مال نظامیهاست
    • علی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      53 27
      والا من بابام کارمند وزارت دفاع هستش خیلی کمتر از کارمندای ایران خودرو و سایپا و وزارت خونه های دیگه حقوق میگیره
  • احمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    آفرین بر سپاهیان غیور
    • فرزام IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      66 47
      آفرین به سپاه و ارتش
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      67 36
      جیره خشک ، بهترین حقوق و امکانات ؟؟؟؟؟ همه‌ میدونن کمترین حقوق مربوط به نظامیاست بعدشم اگه حقوق و امکاناتش خوبه چرا نمیرین عضو بشین ؟
  • نرگس IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    الحمدلله رب العالمین در پناه حق باشید غیرتمندان و دلاوران سرزمینم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    افتخار می کنم که سپاهیم
  • پریناز IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    دم سپاه گرم که امنیت کشورمون رو مدیون این عزیزانیم
  • احمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    شهر دریایی نمیخوایم، قیمت ماکارونی رو کنترل کنید....
    • امیر IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      64 78
      شهر دریایی نباشه ماکارونی نیست که قیمتش باشه میشیم مثل اوکراین که همه چیزی که داشت یک شبه نابود شد
    • عبدل IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      53 96
      همه چیز که به خوردن ختم نمیشه،چراگیر دادید به ماکارونی،خیلی بی‌ربطی...شعورت و بالا ببر آقا احمد...
    • امیرحسین IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      44 60
      ای خاک بر سر جاهلت
  • علیرضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    درود و سلام خدا بر ارتش و سپاه ما پاینده و سربلند باشید انشاءالله
    • . IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      77 87
      برادر اگه امنیت نباشه شما هم نیستی و شما هم نباشی قیمت ماکارانی را چه کنی
    • مهدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      50 75
      دوست عزیز سلام .. اگه همین اقتدار و قدرت سپاه نبود الان شما توی شهر و کشورت اصلا ماکارانی یا گیرت نمیومد که گرون بخری یا جرات از خونه بیرون رفتنو نداشتی یا برمیگشتی بچه هاتو بقیه رو برده بودن .. اقتدار کشور با داستان اقتصاد خیلی فرق داره ولی مطمئن باش اگه سپاه ناو و تجهیزات و بودجه هم نداشت پول یامفت رو به یه سری مفت خور و بیکار امثال بعضی ها نمیدادن تا زبونشون دراز تر شه و خیانت کنن
    • ایران IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      54 65
      قیمت ها چه ربطی به سپاه داره ؟؟؟؟سپاه کارش چیزدیگه ی هست که داره خوب انجامش میده
    • شیروانی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      48 37
      الان کل مشکل ت قیمت ماکارونیه
    • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      60 44
      قیمت ماکارونی رو دولت باید پایین بیاره داداش نه سپاه
  • Mehdi IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    درود خدا بر مردان سپاه
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      51 31
      سلام خداقوت به همه عزیزان ارتشی و سپاهی و همه کسانیکه به این آب و خاک خدمت میکنند درود خدا بر همگی ان شاء الله ظهور مولا مهدی (عج)
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      51 26
      امنیت داخلی و خارجی لکن دراولویت امنیت اقتصادی است که از همه مهمتر است قویترین موشکها بمب ها جنگنده ها اگر امنیت اقتصادی نداشته باشی معادل صفر است تعادل اگر نباشد کشتی غرق میشه
  • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    سپاس از تمامی زحمت کشان دستتان به گرمی میفشارم غیور مردان که باعث افتخار ایران و ایرانی هستین
  • حسین IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    گرانی مایحتاج زندگی پشت مردم راشکست فکری به حال معیشت مردم بکنند.
    • علی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      33 53
      هر کس باید وظیفه خودشو انجام بده. گرانی چه ربطی به سپاه داره؟
  • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    امنیت مهم تراز همه چیز است ماکارونی باشه نباشه هیچ اتفاقی نمی افته امنیت نباشه مرغ گوشت روغن هیچی بنازم قدرت درود برارتش وسپاه لشگر اسلام
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      85 8
      ما اصلا کاری با این ماکارانی نداریم اصلا امنیت رو تعریف کنید یعنی چه ؟خودم تعریف می کنم امنیت اینکه وقتی دوران تحصیلت تمام شد به فراخور رشته و دانشی که پیدا کردی شغل مناسب با همان معلومات به راحتی پیدا کنی ،و مطمئن باشی امنیت شغلی داری و با حقوق ماه اول و یا دو سه ماه بعد بتوانی ماشینی بخری ، بعد از یکی دوسال خونه بخری، -مثل خیلی از همین کشورهای همسایه- بعد ازدواج کنی و هر روز ذهنت درگیر دغدغه های لاینحل نباشد ، شب که می خوابی خیالت راحت باشد ،امنیت یعنی اگر حین رانندگی اتفاقی برایت رخ داد مطمئن باشی که همنوعانت کمک می کنند نه غارتت ، امنیت یعنی وقتی مریض شدی مطمئن باشی فقط درد مریضی داری ،امنیت یعنی و قتی دندانت درد گرفت اینقدر توانایی داشته باشی که دندان را بجای کشیدن درست کنی ، امنیت یعنی وقتی دخترت با داشتن تمام شایستگی های ازدواج با اطمینان از نداری پدر جهیزیه جواب رد به خواستگار خوب نمی دهد ، امنیت یعنی پرورش انسان های درستکار...امنیت تنها با کشتی و تفنگ بدست نمی آید
  • رضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    سلام ودرود بر ایمان وغیرت سربازان ایران زمین ، البته ما توقعاتمون خیلی خیلی بیشتر انشاالله ساخت ناوهای بالای ۲۰۰متر باامکانات کامل آفند وپدافند .درپی ناوگروه باشیم که تا خلیج مکزیک راپوشش دهیم.انشاالله.داشتن کافی نیست دنبال نداشته هایمان باشیم . خداوند یارتان.
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 11
      سلام بارکلا احسن اخالقین
  • احمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    احسنت بعد از دوره هخامنشیان الان برترین دوره اقتداردرریایی ونظامی ایران بوده است
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      50 16
      اقتدار اقتصادی وپولی هم مهمه مگه نه
  • گمنام IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    53 35
    البته معیشت و زندگی مردم در حیطه کار سپاه نیست. از نظر نظامی هم قوی باشیم خیلی خوبه ابر قدرت‌ها نمی توانند بهمون زور بگویند باز هم خوبه
  • ناجی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    51 73
    خداحافظ ونگهدارتان باد ای فرزندان دلیر ایران.خاک پایتان توتیای چشم ایرانیان باشد.
  • علیییی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    41 44
    زنده باد لشکر خدا
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    41 57
    جان.من.فدای سپاه.وارتش.منکه.لیاقت.شهادت.رانداشتم.جامانده..دوران.جنگ.هستم.
  • یوسف انصاری IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    41 48
    الله اکبر،زنده باد غیور مردان سپاه خار چشمن دشمنان اسلام و ایران
    • احمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      33 2
      آقای یوسف انصاری شما که در دوران جنگ تحمیلی بودین چرا این حرفها رو میزنین ؟ مگه تو هشت سال جنگ ما اینهمه تورم تو مملکتمون داشتیم ؟ من کاری به سپاه ونظامی ندارم ولی اینو با چشم خود دیدم که با این گرانی کمر خیلی‌ها شکسته. خود بنده بعد از 13سال سابقه‌ی کاری روزی 150هزار دست مزدمیگیرم .با این تورم وگرانی منه41ساله چگونه میتوانم بعد این ازدواج کنم 😔😔
  • حامی ایرانیان IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    58 20
    مبارک باشد خوب است . ولی ما هم حق بدهید به خدا گشنه هستیم
  • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    37 19
    سپاه ارتش غیور است شکی نیست کاردان است درست چون راه بلد هست ما میخواهیم یک راهی برای تبرم معیشیت . مردم جویا باشد چرا پس در مانده شده کمک مردم هم بکند
  • هفت لنگ بختیاری IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    41 32
    درود برسپاه مقتدر
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    45 56
    انشالله با همین شناور و به اذن آقا بریم و اسراییل را از صحنه گیتی پاک کنیم . موشک های سردار از بال شناور از دریا دیگه راه گریزی برای صهیونیست ها نخواهیم گذاشت ؛ شانس بیارن تو دریا خودشان را غرق کنن .
    • شهروند IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      11 2
      حواست به لیزره هم باشه
  • طاها IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    36 57
    افرین برسبزپوشان وطنم
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    23 12
    اقتدار.یعنی.استقلال
  • US ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    23 19
    بنازم به قدرت ایران
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    34 4
    خدا آخر و عاقبت ما رو بخیر کنه انشاالله!
  • عاشق ایران IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    23 21
    به امید احیای عظمت ایران امپراطوری اسلامی ایران
  • جوادخسروی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 19
    خداوندپشت وپناھتان باشد ھمیشہ سلامت وپایدارباشیدانشااللہ
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    15 17
    درود و سپاس به غیور مردان ایران عزیز خداوند پشت و پناهتان و حافظ رهبر انقلاب اسلامی زنده و پاینده
  • حسن شکری کمساری IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 19
    سلام بر اسلام وقران وسلام بر ثارلله سلام بر شهیدان سلام بر رهبر نازنین ایران وسلام بر سپاهیان غیورو ارتشیان توانمند این مرزو بوم درود خدا بر شما من از جانبازان عملیات فاو هستم با فرماندهی حاج قاسم بزرگ من تازنده ام ارزوی نابودی کفر وستم را در دلو جانم دارم واروز رویاروی با دشمنان ایم مملکت را دارم تنها ارزو من همین هست ای سپاهی پاک بمان که دشمنانت کور وکرند
  • سعید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    14 24
    سلام فرمانده
    • محمد رضا خداداد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 15
      احسن اونای که اسم ماکارونی میبرن خداوکیلی در سال چندتا ماکارونی مصرف میکنی به عزتت واقتدارت افتخار کن زرق وبرق یک چیزای نبین
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 11
    ارتشی و سپاهی یه لشگر خدایی
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 19
    قدرت ایرانیان خیلی بیشتر از آن چیزی است که استکبار بخواهد فکر آنرا بکنند.
  • سعید IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    20 15
    واقعا دستتون رو می بوسم و بهتون خسته نباشید میگم
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 19
    درود خدا بر سپاهیان اسلام
  • رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 11
    اجرکم عند الله
  • احمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 14
    درود بر ارتش وسپاه،ان‌شاءالله خداوند به همه بصیرت عطا بکند حتی منتقدانی که اولویت زندگی را در شکم،میبینند.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 10
    درود بر غیور مردان سپاه و رهبر بزرگوارمون که این نهاد را سر پرستی میکنه
  • ابردژ IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 9
    هزار و یکصد بار ، خدا قوت دمشون گرم دستمریزاد خدا پشت و پناهتون دست روسای نابکار و خرابکارهم قطع گردد
  • ایرانی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 13
    زنده باد. پایدار باد. پاینده باد. سپاه ایران زمین
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    13 12
    دورود به برادرانه سپا که شبانه روز زحمت می کشند ای کاش خود را سازان یک درصد برادران سپا زحمت می کشیدنابروی کشور را نمی بردن
  • مجید محاوی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    15 8
    قدرت یک کشور جوانان و تولید است بله صنعت نظامی سپاه مورد تقدیر و تشکر داره و خدا را شکر میکنیم ولی هم پای قدرت نظامی نیروی جوان ، اقتصاد ، تولید و رفاه جامعه و کانون خانواده ...‌‌یک افتخاره پیشرفت
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 7
    باسلام واحترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خصوصا نیروی دریایی مقتدر . خداوند پشت وپناه شما خوبان ❤❤❤🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • عباس ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 26
    سپاهاگر برای ملت خود را به آب و آتش میزند فکری به حال معیشت مردم ،خودرو ،خانه و ... بکند
  • سعید IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    25 17
    زنده بادسپاه که به گردن ملت ایران حق دارد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 8
    درود بر تمامی نظامیان کشورم خدا نگهدارتان باشه
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    10 7
    سلام عالیه
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    10 16
    در پاسخ به گرانی که هموطن عزیزم مطرح کرده باید بگویم من حقوقم سه میلیون چهارصد هزار تومان بازنشسته هستم . من هم مشگل دارم . اگر مقتدر نباشیم امنیت نداریم . آن وقت دیگر چیزی وجود ندارد که ما دنبال گران یا ارزان بودن آن باشیم . آن روز حاضر هستیم همچیز زندگی را بدهیم که امنیت داسته باشیم خداوند پشت و پناه نیروهای مسلح ایران
  • ناشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    26 39
    اونایی که منفی میزنن فازشون چیه... مگه سپاه مسؤل گرانی.. اگه اینجوری هست چرا به ارتش ایراد نمیگیریم.. سپاه و ارتش وظیفه امنیت دارن نه.. گرونی و........ زنده باد سپاه پاسداران.. جان فدای رهبری
  • محمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 21
    کور بشه چشمان بد و حسود که پیشرفت جمهوری اسلامی با فرزندان سپاه اسلام را نمیتونند ببینند و تحمل کنند
  • اسکندر IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    21 14
    خداوند پشت و پناهتان باد مردان بی ادعا انشاالا ناو هواپیما بر روزی برسد مگر چی از هند کم داریم که ساخته به امید خدا در سالهای نه چندان دور
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 9
    بسیار عالی و درود بر شما سربازان وطن. خدا پشت و پناهتان
  • مرتضي IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    18 22
    آخه دوست عزيز مگه قيمت ماكاروني، گوشت و پنير و تخم مرغ با بچه هاي سپاهه كه شما مي گيد شهر دريايي ارزونيتون قيمت ماكاروني را كنترل كنيد. معلومه خيلي تحت تأثير بلندگوهاي بيگانه اونور آبي هستيد عزيز. البته بنده هم يه كارمندم و مشكلات معيشتي مي دونم يعني چي. ولي فرض بفرما در كنار مشكلات معيشتي، گير و گرفتاري نا امني مشابه كشورهاي همسايه هم داشتيم. بعد اون موقع قيمت ماكاروني مهم بود!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    17 8
    اینقدر علم ساخت تجهیزات نظامی بالا رفته که اوکراین با یک موشک کشتی جنگی روسیه را نابود می کند زمان سلاحهای لیرزی هست و دیگر هیچ‌!
  • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    22 11
    نصرمن الله وفتح قریب
  • یک ایرانی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 14
    کسانی که به فکر ماکارونی وشکم. هستند مطمئن باشید که در روزهای سخت ایران رامیفرشن. فقط برای خوردن دیگه فکر امنیت ملی نیستند فقط خدا نگهدار مردان سپاه وارتش. وبسیج. وتمام دلیر مردان. این مرز و بوم باشد. انشاالله
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    24 21
    به چه درد میخوره
    • عبدالله IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 13
      به درد حسودی میخوره! درسته میره توو چشم حسود و السلام
  • ابوغدیر IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    16 25
    درود خدا بر غیور مردان ارتش درود خدا بر دلاور مردان سپاه وبسیج درود خدا بر نیروهای مسلح متأسفیم برای بعضی افرادی که زیر این نظریات رأی منفی می گزارند می خوام بگم خیلی خیلی بی شرف هستند هنوز خونشون براشون ناامن نشده
  • عفت باقرزاده IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 13
    ماشاالله . چشم دشمنان مملکت مون کور باد .مکر و حیله های اسراییل و آمریکا و غیره بخودشان برگرده که این موفقیت های سپاه و بچه های خلاق ما را نمیتونند ببینند . همیشه موفق و پیروز و سربلند باشید و ما همیشه به سپاه و ارتش و رهبرمون افتخار میکنیم. خدا حافظ تون باشه .
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    12 16
    به حول و قوه الهی ماکارونی را هم کنترل خواهیم کرد
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    15 25
    اگر سپاه نبود کشور هم نبود(امام خمینی )
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    15 12
    آیا نميشد تو این کشور از یک نیروی دریایی واحد وقوی داشته باشید
  • ازیتاکورش نیا IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    19 19
    همیشه باشماهستم درهرموقع بحرانی.ممنونم سپاه
  • حمید ZA ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    34 26
    اصلا واسم مهم نیست مهم اینه که مردم از نظر معیشت دررفاه باشن
    • عبدالله IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 13
      دروغ مگو! خیلی هم برایت مهمّ است که نظر منفی دادی. اگر مهم نبود ارزش اظهارنظر هم نداشت. راستش اینست که عزّت کشورت را بخاطر چپ‌کردگی ناشی از سرخوردگی برنمی‌تابی. آنهم تقصیر خودت است اگر خسرالدنیا و الآخرة شدی! متأسفانه طبقۀ متوسط به بالا دچار ارتداد فرهنگی شده و دارد از هموطنش انتقام می‌گیرد: تف سربالا میکند! وگرنه وارد بازی احتکار، تورّم‌سازی و مسابقۀ گرانتر اندازی نمیشد. چه میشود کرد؟ کسی که اخلاق ندارد لابد عقل و ادراکش را هم ندارد. و السلام
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 5
      امیواریم بزودی همه پاسخ ها بارضایت مردم خوب وایثارگر سرزمینم که هم کشورشان رادوست دارن وهم اعتقاداتشان را دوست دارن وهم حاضرنیستند به دشمن امتیاز بدهند ونگران فرزندانشان ونسل نوجوان وجوان کشورشان هستند وبرای کشورشان سربلندی می خواهند مثبت وبرنگ سبز باشد
  • قبادی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 4
    گرانی کمر مردم را شکسته ،بد جور در فشار هستیم،همه اش هم ب خاطر عدم به کارگیری شایسنه سالاران است ودزدی وباند بازی این همه فشار رو مردم است,ولی واقعیت باید گفت،سپاه هیمنه آمریکا را خرد کرد،یه زمانی کسی جرات حتی فکر کردن درگیری حتی جزیی با آمریکا رانمیکرد،یه بار گلوبال هاوک،منهدم میکند یکبار های برد روکشتی وهری کردن ناوهای آمریکا ک برای کمک آمده بودن،در دنیا چند کشور انگشت شمار هست ک بتوانند نیرو ب خارج کشور بفرستن وعملیات بکنند،ک سپاه رو دست همه شان زده،خلاصه من دست همه کسانی ک برای امور دفاعی این کشور تلاش میکنند میبوسم سرافراز باشید ای فرزندان ایران خسته نباشید شیربچه های نظامی ایران
  • . IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    21 5
    تعداد نظرات نشر نشده گویاست که چقدر سلیقه ای نشونشون میدین وقتی شکم گرسنه است چرا بودجه صرف همچین چیزی بشه وقتی تو جنگ هم نیستیم دولت بودجه نداره افزایش حقوق کارمند هارو بده بعد همچین خرجی میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • CA ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 14
    سلام دوستان عزیز سپاه نباشه ایران میشه مثل افعانستان باید شکر کنیم که همچین امنیتی داریم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    6 6
    سلام بربرادران سپاهی درسته که هرارگانی بایدوظیفه خودش راانجام بده ولی دراین برهه اززمان بایدسپاه درباره معشیت فقرادخالت کنه ومی طلبه بعضی ازمسولین ناکاآمدندوکارشکن برای همین سرداران پاکدست سپاهی متوانندازسواستفاذه هاجلوگیری نمایند.پاینده سپاه
  • آشنا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 8
    تشکر از عزیزان ارتشی وسپاهیان وهمه کسانی که دل در گرو ایران عزیز دارند خدا قوت .
  • سلام IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 7
    امید ما بعد خدا به شما پهلوانان است.
  • ع ا ز CA ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 8
    درود بر دریادلان و متخصصین صنایع دفاعی نیروهای مسلح که با دستاوردهای خود از منافع ملی در آبهای این سرزمین هر روز بیشتر از روز قبل دشمن را نا امید میکنند .
  • علی‌فیضی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 6
    با سلام خدا قوت دریا دلان‌ ُُُسپاه خدا پشت‌وپناهتان‌‌‌‌‌ هر کجا نام سپاه باشد دشمن بداند‌که‌انجا‌امنیت‌وارامش‌ندارد‌ خاروزلیل است⚘⚘⚘⚘❤❤❤❤❤🌹🌹🌹🏵🌷🌷
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 12
    الان همین آقایان تو دولت قدرت دست گرفتن چرا تو اقتصاد خلاقیت نشون نمی دن؟
  • جواد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 4
    سلام هر تلاشی برای پیشرفت ایران عزیز ،مایع افتخار است. تلاشگران خسته نباشید
  • مهدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    7 1
    ای کاش در کنار این توانایی شما مردم هم یه کم توان خرید داشتن که واسه یه ماکارونی بدرد نخور یا واسه یه دونه مرغ اینجوری خوار و خفیف نشن اخه اگرخدایی ناکرده جنگ هم بشه همین جوانها همین مردم باید برن جلو دشمن و شهید بشن . بازم دستتون درد نکنه شیر مردان سپاه
  • محمد IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 8
    در پاسخ به شخصی که نوشته بود به چه دردی میخوره؟ خوبه که بدونه که دهکده جهانی هم اکنون بر پایه زور و قدرت هست. اگر کشور دارای قدرت بازدارندگی باشه کشور زورگویی مثل آمریکا و تفاله اطرافش مثل اسرائیل هیچ غلطی نمی توانند بکنند. جنگ تحمیلی چرا انقدر طول کشید؟ چون دستمان از سلاح های روز جامعه جهانی کوتاه بود اگر سلاح های کنونی که الان داریم آن زمان داشتیم براحتی صدام که هیچ نوچه هایش هم جرات دست درازی نمی کردند. بله آن زمان هم شهید و جانباز زیادی دادیم ولی بعضی چشم خود را بسته اند ویا هنوز تفکرات احمقانه و غرب زده را دارند و یا طرفداری شاه معدوم و منافقین کور دل را می کنند. شاهی که بقول خودش غرق در ثروت و طرفدار آمریکا بود خوب چه شد؟ مثل تفاله فرار کرد به کشور بیگانه که حتی آنان هم از پذیرشش اکراه و ترس داشتند. منافقین هم که همواره با خط فکر منحرف و تفکرات غربی اگر راست میگفتن که به فکر خلق مردم هستند مردم را ترور نمی کردند. ما فرقی بین منافقین و داعش نمی دانیم هر دو تفاله های آمریکا بودند و ان شالله در حال منقرض شدن هستند و فقط لکه ننگی بر خود و تاریخ خود می نویسند. لطفا کمی فکر کنید.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 9
    تو نظر دادن هم مشگل داریم الان همه گیر دادن به اون بدبخت که گفت ماکرونی
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      8 2
      کاش یکی فکر مستأجران بود
  • ایرانی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 5
    ای والله خدایارشماست
  • ولی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    6 7
    سلام آفرین باید گفت خدا قوت به نیروهای نظامی حاصل امنیت همه چیز وامکانات در مملکت هست ماشاا... فقط در جامعه ما ملت یک سر پناه کم دارند واسلام خدا به دولت کمک کند زمین خوارها را از دور خارج کنند وممکن بسازند دیگر مردم چیزی از دولت مطالبه نمیکنند این یک اصل است مردم راحت زندگی می کنند ایشاا...
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    3 10
    دم بچه های سپاه گرم، موشک های قاره پیما با حمل کلاهک اتمی بسازید
  • هادی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 8
    وقتی سپاه پایگاه عین الاسد رو زد روحانی بارها و بارها سپاه رو تمجید کرد، آمریکا بجز از زبان زور چیز دیگه ای نمی‌فهمه...!؟ ماشاء اللّه لا حول و لا قوة الّا باللّه العلی العظیم.
  • مهدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 3
    امیدواریم برادران سپاهیمون یکبار دیگر هم ایثار بکنن و بخاطر مردم کاری کنن تا توافق به سرانجامی برسه تا امید بدلها برگرده
  • سيروس جهان بین هلان IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    3 2
    ماشالله به غيور مردان ایرانی خسته‌ نباشید ایران همیشه قهرمان
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 4
    خداقوت بر بچه های سپاه که همیشه وهمه جا برای دفاع از کشور و آبادانی کشور تلاش وافری انجام میدهند
  • FR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 3
    ماشاالله هزار الله اکبر خدا پشت وپناهتون باشه
  • محمد IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 4
    درود بر سپاه و ارتش كاش سردار سليماني هم بود يادش گرامي
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 10
    انشاالله تکمیل شدن ناوشهیدسلیمانی وموشکهای عمود پروازش که جاش تو ناوهای کشورخالی هست. پاینده رهبر
  • سیم سین IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 5
    قیمت ها رو میسپردن دست سپاه و همینطور تولید خورو رو اونوقت لااقل ماشین خوب سوار بودیم شاید با همین قیمت شایدم کمتر , ولی خوب رانت نمیزاره