باز کردن پنجره و تنفس خنکای بهار برای آنها رؤیاست. به محض عبور هوا از کوچک‌ترین درز، بوی فاضلاب اتاق را برمی‌دارد و نفس کشیدن برایشان سخت می‌شود. ساکنان شهرک مسکونی تازه‌ساخت گلسار به دلیل متصل نبودن فاضلاب منازلشان به اگوی شهری از وجود چنین مشکلی رنج می‌برند و در حالی که این تنها مشکل آنها نیست برای چاره‌جویی کمک مسئولان را می‌طلبند.

شهرک گلسار

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: شهرک مسکونی گلسار در محله دولتخواه منطقه۱۹ شهرکی است با ۶۰هزار متر مساحت، ۹بلوک و ۷۲۴واحد مسکونی که نزدیک به ۳هزار نفر جمعیت در آن ساکنند. از ظاهر خوش‌ساخت و نوساز مجتمع بعید است، اما در بدو ورود و قبل از عبور از اتاقک نگهبانی بوی مشمئزکننده فاضلاب آن نمای نوساز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اهالی می‌گویند این شهرک توسط اداره نوسازی ساخته شده، از سال۱۳۹۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ساکنان به مرور در آن مستقر شده‌اند. قرار بر این بود که سال۱۳۹۶ خدمات و امکانات مورد نیاز به ساکنان اینجا ارائه شود اما هنوز هم آنها از برخی امکانات از جمله اتصال فاضلاب خانه‌ها به اگوی شهری محرومند و از ایمنی محدود آن گلایه دارند.

«یونس شمس مهربانی»، عضو هیئت مدیره و مدیر اجرایی شهرک گلسار، که از سال۱۳۹۴ ساکن این شهرک شده است، می گوید: « قرار بود خدمات و امکانات لازم برای ساکنان شهرک فراهم شود اما کماکان موضوع فاضلاب مهم‌ترین معضل این مجتمع است.اداره نوسازی، متولی ساخت این مجتمع، در جریان موضوع قرار دارد ولی هنوز چاره‌ای اندیشیده و تغییری حاصل نشده است.»

خانه‌ امن پشه‌ها

چند نفر از اهالی به نیابت از دیگر ساکنان با ما همراه شده‌اند. قبل از ورود به داخل محوطه مجتمع، ما را به فضای بایری که پشت شهرک قرار گرفته می‌برند. مدیر اجرایی شهرک گلسار بیشتر از همه به مشکلات اینجا واقف است و ترجیح گروه همراه این است که او دغدغه‌هایشان را اعلام کند: «فاضلاب خانه‌های ما به اگوی شهری وصل نیست و با پر شدن چاه‌ها، اوضاعمان به این شکل درآمده است. لوله‌ها هم به مرور زمان درز باز کرده‌اند و وقتی حجم مصرف بالا می‌رود یا چاه‌ها پر می‌شود از کنار این درزها فاضلاب بیرون می‌زند. نخست اهالی با اجاره تانکر و هزینه شخصی تخلیه و لایروبی چاه‌ها را انجام می‌دادند ولی آنقدر این کار هزینه بر دوش ساکنان می‌گذاشت که مدتی‌ است با گذاشتن پمپ و لوله‌کشی، اضافات چاه به فضای بایر پشت شهرک پمپاژ می‌شود.»

این اقدام علاوه بر ایجاد بوی مشمئزکننده، تجمع پشه‌ها را هم در اطراف این محدوده به همراه دارد. «شمس مهربانی» می‌گوید: «آنقدر بوی فاضلاب شدید است که اهالی نمی‌توانند حتی یک لحظه‌ پنجره‌های اتاق را باز کنند.دعوت مهمان هم برای اهالی داستانی است. برایشان باید پیغام بگذاریم: لطفاً با ماسک وارد شوید.»

سیستم ناکارآمد اطفای حریق

«مشکلاتمان به نقص شبکه فاضلاب خلاصه نمی‌شود. یکی دیگر از چالش‌های مهم زندگی در این مجتمع مشکل سیستم اطفای حریق آن است. اینجا پایان کار ندارد و ما هم سند و حق نقل و انتقال و دریافت وام نداریم.»این حرف‌های «مهدی جعفری» یکی از اهالی این مجتمع است. او ادامه می‌دهد: «سیستم اطفای حریق اینجا بیشتر حالت دکور دارد و حتی با ایراداتی که آتش‌نشانی گرفته هنوز مجوز پایان کار اینجا صادر نشده است.»

علاوه بر ۲معضل مهم، برخی اهالی به نبود یک زمین مجهز بازی برای این تعداد سکنه و آنتن‌دهی ضعیف تلفن‌های همراهشان هم گلایه دارند. «اکبر تقی‌پور» با بیان این جملات می‌گوید: «یک سوله از سازمان نوسازی گرفته شده تا به محل بازی و ورزش بچه‌ها تبدیل شود اما هیچ امکانات و بودجه‌ای برای اجرای این طرح وجود ندارد. همه اهالی از این وضعیت ناراضی هستند و درخواست‌هایشان را برای پیگیری به اعضای ۹نفره هیئت مدیره ارائه می‌کنند. آنها هم پیگیر مسائل هستند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده اند.»
 

پاسخ مسئول

اکبر باقریان، معاون فنی سازمان نوسازی شهر تهران:

در انتظار مجوز ساخت تصفیه‌خانه / امکان فرونشست وجود دارد

مجتمع مسکونی گلسار با ۷۴۰واحد مسکونی و چند واحد تجاری و خدماتی حدود ۱۰سال پیش توسط سازمان نوسازی طراحی و اجرا شده و ۸سال است که واگذاری آن به طور کامل صورت گرفته و اهالی در آن ساکن شده‌اند. تمام موارد اصول فنی ساخت و ساز در این مجتمع رعایت شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در مراحل ساخت مجتمع برای ۷۴۰واحد مسکونی چاه سپتیک موقتی ایجاد شد. این در حالی‌ است که در محدوده‌ای مانند دولتخواه با یک عمق قابل توجه خاک رس نفوذناپذیر چاه سپتیک فقط اقدامی موقتی است، همان زمان طبق استعلام‌هایی که صورت گرفته است سازمان فاضلاب متعهد شد طی ۵سال شبکه فاضلاب شهری این مجتمع را تکمیل کند و مانند خیلی از نقاط دیگر شهر این مجموعه هم به فاضلاب شهری متصل شود.

علاوه بر این با استناد به تصاویر هوایی ۱۰سال قبل محله دولتخواه جنوبی، هیچ واحد مسکونی دیگری در این حوالی وجود ندارد در حالی‌ که در تصویر امروزی کل محله پر از ساختمان‌های جدید شده و مجتمع‌ مسکونی گلسار به واسطه اینکه در بقایای کوره‌های آجرپزی ساخته شده نسبت به دیگر نقاط منطقه در گودی قرار گرفته است و این مسأله باعث می‌شود فاضلاب بالادستی که در زمان ساخت مجتمع وجود نداشتند هم سوار این مجموعه شود.

«گلسار»؛ زیبای بدبو | این بار هشدارها را جدی بگیرید

ما کماکان پیگیر این مسأله از سازمان آب و فاضلاب هستیم. تنها راه‌حل برای رفع مشکل فاضلاب اینجا ایجاد تصفیه‌خانه است که زمین آن توسط سازمان فاضلاب در شهر آفتاب خریداری شده است اما با توجه به اینکه هنوز اجازه ساخت تصفیه‌خانه تا به امروز داده نشده و امکان جابه جایی آن هم وجود ندارد این موضوع به بن‌بست خورده است. با عملی نشدن این طرح مشکل هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و علاوه بر فاضلاب، کاهش عمق آب سطحی این محدوده هم می‌تواند خطراتی مثل شل شدن زمین، رانش آن و فرونشست بلوک‌ها را به بار آورد. با این حال ما مصرانه پیگیر رفع این معضل هستیم تا آرامش اهالی محله را تأمین کنیم.

در بحث سیستم اطفای حریق و ایمنی ساختمان هم در همان زمان ساخت ساختمان، کل ضوابط و مسائل ایمنی رعایت شده  و عدم خلاف آن گرفته شده است. اما به دلیل بازنگری و اصلاح هر ساله قوانین و برطرف شدن نواقص، امروز که ۱۰-۱۲سال از آن زمان می‌گذرد چندین و چند بار این قوانین تغییر کرده و چون در اینجا سند تک‌برگ صادر نشده همیشه آخرین قوانین ملاک عمل است و الان براساس آخرین قانون ما بخش‌هایی را باید اصلاح کنیم که با دریافت دستورالعمل جدید از آتش‌نشانی در حال انجام آن هستیم. از سوی دیگر یکی از مسائل مهم برای اخذ پایان کار موضوع فاضلاب است. تا زمانی که فاضلاب این مجتمع به اگوی شهری وصل نشود، نمی‌توانیم پایان کار بگیریم و خود اهالی هم نمی‌توانند سند داشته باشند. اما در مورد ایمنی ساختمان: با سازمان آتش‌نشانی در ارتباط هستیم و باید پیمانکار بگیریم. در این مسیر، مجوز هیئت مدیره‌ را گرفته‌ایم و تأمین اعتبار هم شده و طی چند ماه آینده اجرا می‌شود. 
 

کد خبر 677749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر حسن زاده IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    سازمان نوسازی، متأسفانه هیچ توجهی به مردم، مجتمع مسکونی گلسار نداره .‌‌‌.. فقط به سفارشیها امتیاز میده ...
  • حمیدرضا .ت IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    هر دم از این باغ بری می‌رسد تازه تر از تازه تری می‌رسد . یک نکته اتاقک نگهبانی اشتباه است واحد انتظامات حراست شهرک .