خیلی‌ها معتقدند مهریه را «کی داده و کی گرفته»؛ اما یک مساله تا حالا قطعی بوده؛ اینکه اگر مرد مهریه را نمی‌داد، باید خطر زندان رفتن را به جان می‌خرید. خطری که البته با مساعدت‌های حقوقی به تدریج کمتر شده بود. طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس، قرار است خیال آقایانی که مهریه به گردن دارند اما به هر دلیل آن را پرداخت نمی‌کنند را راحت کند

این طرح همزمان، روند فرسایشی اجرا گذاشتن مهریه را تسهیل می‌کند تا خانم‌ها هم، مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نباشند. براساس این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس، اگر خانمی بخواهد مهریه خود به اجرا بگذارد بدون طی کردن مراحل دادرسی و با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده کارش راه می‌افتد و پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌بندی می‌شود.

تنها اگر مرد مدعی شود مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آنها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی می‌شود.

شاید خیلی از مهریه‌های ثبت شده هیچوقت پرداخت نشوند؛ آن هم بیشتر به دلیل عشق و تفاهم بین همسران. اما چیزی که قطعی است، حق ثبت این مهریه‌ها به صورت نقد و در ابتدای تنظیم سند ازدواج دریافت خواهد شد!

گزارش: تحریریه همشهری آنلاین

تدوین: مهناز عباسیان

کد خبر 677669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha