همشهری آنلاین: سازمان کنفرانس اسلامی، دکتر غلامعلی حداد عادل را به عنوان چهره فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرد.

به گزارش فارس این اولین بار است که موسسه تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ (ایرسیکو) سازمان کنفرانس اسلامی یک ایرانی را در میان شخصیتهای فرهنگی 57 کشور اسلامی به عنوان شخصیت فرهنگی برجسته جهان اسلام انتخاب می‌شود.

به همین مناسبت، سازمان کنفرانس اسلامی طی مراسمی در استانبول ترکیه ضمن تجلیل و قدردانی از حداد‌عادل جایزه ویژه مطالعات و پژوهش‌های اسلامی را به وی اعطا کرد.
سازمان کنفرانس اسلامی هر پنج سال یکبار شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام را انتخاب و معرفی می‌کند.

غلامعلی حداد عادل چندی پیش از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای یک دوره چهارساله به سمت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب شد. [در همین رابطه]

همزمان، پنج تن از نخبگان جهان اسلام هم در استانبول ترکیه، ‌جوایز خود را از دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی دریافت کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از دریافت جایزه ایرسیکو، درسخنانی‌ اسلام را صاحب یکی از مهمترین تمدنهای تاریخ بشریت خواند و مسئولیت علمای اسلامی را در حاکم کردن گفتمان علم و فرهنگ بسیار خطیر دانست.

حدادعادل گفت: در جهانی زندگی می کنیم که بیش از هر زمان دیگر به ایمان واخلاق نیاز دارد و مسلمانان باید باردیگر هویت جمعی و معنوی خود را احراز و با همت و تلاش، عقب‌ماندگی های گذشته را جبران کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد کرد گروهی از دانشمندان آگاه به اقتضائات کنونی جهان اسلام‌، شرایط رشد و گسترش علم را در جوامع اسلامی بررسی کنند تا بذر علم و دانش، در اذهان کودکان و نوجوانان افشانده شود.

مراسم تجلیل از نخبگان جهان اسلام در حاشیه کنفرانس بین المللی "جایگاه بغداد در تمدن اسلامی" برگزار شد.

یکی از دلایل این انتخاب تلاش ها و خدمات غلامعلی حداد عادل درباره دانشنامه جهان اسلام است که از سوی بنیاد دائرة المعارف اسلامی منتشر می شود. بنیاد دائرة المعارف اسلامی، نهادی است غیر انتفاعی که هدف اصلی آن تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام است. این بنیاد در سال 1362 در تهران تاسیس شد و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج به یکی از کانونهای اصلی و معتبر دانشنامه‌نگاری در قلمرو جهان اسلام تبدیل شد. غلامعلی حداد عادل از 1374 تاکنون مدیر عاملی این بنیاد را بر عهده دارد.

بنیاد از همان سالهای آغازین به کوشش جمعی از زبده ترین استادان و پژوهشگران آئین‌نامه‌ها و ضوابط تالیف، ترجمه، ویرایش، کتابشناسی و آماده سازی مقالات تدوین شد تا زمینه دستیابی به دائرة المعارفی مرجع و معیار فراهم آید. بنیاد در کارنامه فعالیتهای خود علاوه بر انتشار ده جلد از دانشنامه جهان اسلام، تا کنون آثار دیگری هم داشته است.
ریاست عالی بنیاد بر عهده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای است. این بنیاد بنا به تصمیم ایشان در هنگام عهده داری نخستین دوره ریاست جمهوری (1360-1364) تاسیس شد و هم چنان از حمایت ایشان برخوردار است.

سازمان علمی بنیاد مرکب از ده گروه علمی، شش واحد علمی پشتیبانی و دو بخش دفتر آموزش حین خدمت و دفتر سفارش و دریافت مقالات است. هر یک از گروههای علمی از چند شاخه اصلی تشکیل شده و هر شاخه عهده دار تالیف تعداد معینی مقاله تا پایان کار تدوین دانشنامه جهان اسلام است.

در هر گروه مسئول شاخه وظیفه سفارش، تالیف، ارزیابی و ویرایش استنادی مقالات شاخه‌ خود را بر عهده دارد. بنابر این، در گروههای علمی هر فرد دارای تخصص ویژه‌ای در قلمرو کار خود است. مولفان همکار خارج از بنیاد که اینک به حدود چهارصد نفر می رسند، تالیف مقالات را بر اساس نظر مسئول شاخه به انجام می‌رسانند.

پس از این مرحله، کار واحدهای علمی (کتابشناسی، مدخل، ویرایش و ترجمه، تصویر، اعلام) بر اساس گردش کار تعریف شده در بنیاد به آماده سازی مقالات و نشر دانشنامه می پردازند. مسئولیت نظارت بر حسن انجام کار سازمان علمی بنیاد بر عهده معاون علمی است. پیش بینی می شود دانشنامه جهان اسلام در چهل جلد تا سال 1400 شمسی پایان یابد.

کد خبر 67764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز