همشهری آنلاین: غلامعلی حداد عادل با تاکید بر توجه به تحزب در کشور گفت: برخی که کار حزبی را استهزاء می‌کنند، در عمل بدترین شکل حزب‌بازی را از خودشان بروز می‌دهند.

بدترین شکل حزب‌بازی از سوی استهزاء‌کنندگان تحزب

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که صبح جمعه در اولین نشست جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران و با حضور تعدادی از سران تشکل‌های اصولگرا و همچنین ابوترابی نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت وجود احزاب در کشور، افزود: می‌بینیم که برخی وجود حزب را در کشور محکوم می‌کنند و با الفاظی آن را به استهزاء می‌گیرند، ولی برخی از این افراد در عمل بدترین شکل حزب‌بازی را خودشان عمل می‌کنند.

حداد عادل در ابتدای سخنانش با بیان این که « چون در آغاز فعالیت رسمی یک تشکل سیاسی هستیم، بنده مناسب می‌بینم عرایضی را در باب ضرورت تحزب در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به حضور تقدیم کنم» گفت: بنده قصد دارم قدری در مورد حسن و عیب حزب داشتن صحبت کنم یا به عبارت دیگر بایدها و نبایدها درباره‌ تحزب، و این موضوع مهمی است. شما می‌دانید کسانی در کشور هستند که به کلی معتقدند حزب آفتی برای انقلاب اسلامی است و اصلا حزب تشکیل دادن و عضو یک حزب بودن از نظر برخی از دوستان مطلب درستی نیست.

این دوستان بعضا خدمت‌گزار هستند، ولی عضو یک حزب بودن و یا تشکیل دادن حزب را ضدارزش محسوب می‌کنند، عده‌ای دیگر نقطه‌ مقابل این افراد فکر می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز در این ارتباط دارای شک و تردید هستند و در واقع نمی‌دانند تکلیف چیست.

تکلیف باید روشن شود

حداد افزود: این موضوع مهمی است که باید در مورد آن فکر و تکلیف خود را روشن کرد که یا باید در کشور حزب داشته باشیم و یا نداشته باشیم و این که حزب چگونه باید عمل کند.

وی با بیان این که در مورد حزب بحث‌های گسترده‌ای از لحاظ نظری، سیاسی و تاریخی می‌توان انجام داد، گفت: برای نمونه می‌توان از حزب جمهوری اسلامی که بنده نیز افتخار عضویت در شورای مرکزی آن را داشتم نام برد و آن را بررسی کرد؛ یعنی در واقع ما می‌توانیم احزاب را از نظر تاریخی، ارتباط احزاب با قدرت‌های بیگانه، ارتباط با مردم، مرامنامه، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها بررسی کنیم و برای کسانی که می‌خواهند کار حزبی انجام دهند آگاهی از این اطلاعات لازم است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت: آن چه در این جلسه عرض می‌کنم مبتنی از تجربه‌ی بی‌واسطه‌ی خودم از حضور در مجلس ششم، هفتم و هشتم است.

اداره کشور کار گروهی است

وی ادامه داد: مسلم است که اداره‌ی یک کشور یک کار گروهی است و کشور را یک نفر نمی‌تواند اداره کند، هیچوقت هم چنین کاری ممکن نبوده و امروز ناممکن‌تر از همیشه است. اگر کسی بداند اداره‌ی کشور چقدر پیچیده و گسترده است تصدیق می‌کند که یک جمعیت، جماعت و یا گروه وسیع با تخصص و تجربه‌های گوناگون باید در یک ارتباط اندام‌وار و ارگانیک با هم کار کنند تا کشور اداره شود.

حداد عادل گفت: اداره‌ یک کشور از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روابط بین‌الملل و مسائل گوناگون به وجوه گوناگون نیاز دارد و باید این مساله با هم سازگاری داشته باشد و در واقع یک هویت داشته باشد و به عبارت دیگر اداره‌ی یک کشور یک کار گروهی است، در واقع این گروه باید بداند چه می‌خواهد و اهدافش چیست و برای تحقق آنچه می‌خواهد باید برنامه داشته باشد، هم‌چنین برای اجرای اهداف و اندیشه‌هایش باید حرکت و اقدام داشته باشد و چنین کاری مستلزم وجود یک تشکل است.

حالا اسم آن را می‌خواهید حزب، جمعیت یا سازمان بگذارید، اسم مهم نیست، ولی بدون چنین فرضی که گفتم نمی‌شود کار سیاسی و کشور را اداره کرد، در واقع هم کار نظری، تئوری، عملی، مدیریت و تربیت نیروی انسانی باید وجود داشته باشد. شما در هر کاری باید از خودتان بپرسید چقدر نیروی تربیت شده برای این کار دارید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه به تجربه‌ حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از اصول بسیار مهمی که شهید بهشتی از بن دندان به آن معتقد بودند تربیت نیروی انسانی بود و هر هدفی که در نظر می‌گرفتند برای رسیدن به آن سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی می‌کردند، ولی همانطور که گفتم دیده‌ایم برخی افراد در کشور حزب و حزب‌بازی را محکوم می‌کنند و با الفاظی آن را مورد استهزاء قرار می‌دهند و در واقع کار تشکیلاتی را محکوم می‌کنند، ولی ما دیده‌ایم همین افراد در عمل بدترین شکل حزب‌بازی را از خودشان بروز می‌دهند.

حداد عادل گفت: این داستان‌ها باید تمام شود که حزب می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم.

نمایندگان باید سابقه کار تشکیلاتی داشته باشند

به گزارش ایسنا وی با طرح این پرسش که اگر حزب نداشته باشیم کشور چگونه اداره می‌شود؟ گفت: فرض این است که ما همه در اصول اختلافی نداریم، پیرو امام راحل هستیم و همه پیرو اهداف و آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری هستیم و بر این اساس پیش می‌رویم، ولی حزب نداشته باشیم، موقع انتخابات مجلس که می‌شود می‌رویم در هر شهری و آدم‌های خوب را شناسایی می‌کنیم و از این آدم‌ها می‌خواهیم در لیست ما قرار بگیرند و از مردم نیز می‌خواهیم که به آنها رای بدهند، در حالی که عیب کار این است که کلمه‌ی آدم خوب یک کلمه‌ی کلی است و یک حرف به معنای سیاسی نیست.

ممکن است فردی در شهرستان خود آدم پاکی بوده باشد، به مردم برسد، آدم انقلابی باشد، در جبهه و جنگ حضور داشته باشد، ولی به درد مجلس نخورد؛ یعنی تفکر قانونگذاری نداشته باشد. این که فرد آدم خوبی باشد شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست و اتفاقی که در این 30 سال رخ داد همین بوده است.

ما در طول این 30 سال به دلیل فقدان یک حزب یا اهداف سازمان‌یافته‌ی قدرتمند با چنین مشکلی روبرو بوده‌ایم و در نتیجه مجلسی تشکیل می‌شود مرکب از آحاد آدم‌های خوب، ولی بین این آدم‌های خوب به دلیل این که سابقه‌ی تشکیلاتی نداشته‌اند، پیوند فکری، برنامه‌ای و مرامی وجود ندارد تا همه با هم هماهنگ عمل کنند و من این مسئله و واقعیت را در اداره‌ی مجلس هفتم لمس کرده‌ام.

در مسیر قانون برنامه و بودجه حرکت نمی‌کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هم‌چنین گفت: برای این که در قانونگذاری فعال باشیم، برنامه داشته باشیم و نمایندگان مجلس همه مانند کوهنوردانی که می‌خواهند به یک قله برسند هماهنگ عمل کنند، محتاج هستیم در بیرون از جلسات مجلس و کمیسیون‌ها یک مرکز مدیریت، اندیشه و عمل داشته باشیم که نه فقط ما را در مورد مسائل موردی، سیاست خارجی و داخلی هماهنگ کند بلکه ما را برای آینده‌نگری مجهز کند و من صریحا در اینجا عرض می‌کنم که چنین چیزی به معنای درست کلمه وجود ندارد و در نتیجه وقت یک نهاد بزرگ و موثر چون مجلس، به صورت روزمره صرف می‌شود و ما در مسیر قانون برنامه و حتی در مسیر اجرای قانون بودجه که خود در مجلس تصویب کرده‌ایم حرکت نمی‌کنیم.

قانون بودجه‌مان ارتباط منطقی با قانون برنامه ندارد و این باعث می‌شود در قانونگذاری، نظارت و اجرا موفق نباشیم.

این که عده‌ای از راه می‌رسند و کنار هم می‌نشینند مجلس نیست

حداد عادل گفت: این که عده‌ای از راه می‌رسند و کنار هم می‌نشینند مجلس نیست، این که هر کسی که از راه می‌رسد از او دعوت کنیم که بیاید و وزیر بشود، درست نیست و نمی‌شود از این طریق کشور را اداره کرد، من نمی‌خواهم وارد مصادیق شوم و برای عقده‌گشایی و انتقاد از این و آن به اینجا نیامده‌ام. بالاخره این‌ها تجربیاتی است که باید از آن استفاده کرد تا نگذاریم این اتفاقات تکرار شود.

می‌گوییم مومنیم ولی از یک سوراخ ده بار گزیده می‌شویم

وی در ادامه گفت: مگر نه این که یک مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، ولی ما اکنون از برخی از اتفاقات و مسائل 10 بار گزیده شده‌ایم و باز هم می‌گوییم که مومنیم؛ در حالی که بعضا از این تجربیات و اتفاقات درس نگرفته و استفاده نکرده‌ایم.

حزب نباید بت ما شود

حداد عادل در ادامه سخنانش در عین حال به عیب‌ها و اشکالاتی که حزب می‌تواند ایجاد کند اشاره کرد و گفت: خطر بزرگ حزب در جامعه‌ی ما این است که برای ما بت و در واقع به یک نوع بت‌پرستی تبدیل شود و حزب جای دین ما را بگیرد و در واقع این تصور و قلمداد را داشته باشیم که هر کس عضو حزب ما نباشد از ما نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: کسانی که این حزب را ایجاد کرده‌اند ممکن است پیش خود فکر کنند مگر ممکن است حزب بت آدم شود، ولی من می‌گویم آدمی ممکن است قبل از انقلاب به زندان رفته باشد، بعد از انقلاب به جبهه رفته باشد، پاک و پرتلاش باشد، ولی دانسته یا نادانسته اسیر تحزب حزبی شود و اگر من چنین چیزی را خود تجربه نکرده بودم، باور نمی‌کردم.

من کسانی را می‌شناسم که من و شما پشت سر آنها با خیال راحت نماز می‌خوانیم، ولی خودشان یا دوستان نزدیک‌شان یک ذره‌بین گرفته‌اند و به آدم‌ها با این ذره‌بین نگاه می‌کنند و آدم وقتی با آنها دیدار می‌کند می‌گویند فلانی چرا فلان آدم را در دفتر خود آورده بودی؟ به آنها می‌گویم فردی که در دفتر من بود فردی متدین، فهمیده و دارای سلامت نفس بود. چرا شما در مورد این فرد این طور فکر می‌کنید.

وی گفت: وقتی ریشه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم چون این فرد عضو فلان جمعیت نیست و تصور می‌شود عضو فلان جمعیت هست، این تصور در موردش ایجاد شده و در نتیجه خرده می‌گیرند که چرا این فرد در دفتر شما بوده است.

حداد عادل گفت: این امر مربوط به یک حزب نیست و من و شما که عضو یک حزب هستیم ممکن است به این بیماری مبتلا شویم و خودمان متوجه نشویم؛ به نحوی وقتی اسم شخصی مطرح می‌شود در ذهن ما یک ترکیب دو قطبی ایجاد شود که آیا این فرد عضو حزب ما هست یا نیست؟ و اگر عضو حزب ما بود گرایشی نسبت به او پیدا می‌کنیم و اگر بگویند عضو حزب ما نیست از او گریز پیدا می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: این یک بیماری است و اگر شدت پیدا کند می‌شود وضعیتی که اکنون ما داریم.

به گزارش ایسنا حداد عادل با طرح این پرسش که «چه کنیم که ایجاد حزب به معنای نفی دیگرانی که کار می‌کنند نباشد و ما بغضی نسبت به دیگران نداشته باشیم؟» گفت: این که در واقع برخی تصور کنند با ایجاد حزب یک باند تشکیل می‌دهند و فکرشان این باشد که افرادی که در حزب ما هستند سر کار بگذاریم و اگر مسوولیتی پیدا کردیم به آنها مقام بدهیم و بگوییم مثلا تو برای انتخاب من تلاش کردی من نیز تو را فراموش نمی‌کنم و تو را در مسوولیتی قرار می‌دهم یا فلان آقا در انتخابات برای من پول خرج کرد، از این رو وقتی سر کار می‌روم هوای آن فرد را داشته باشم و در واقع وامدار و دنباله‌دار آن فرد باشم، کار غلط و تفکر غلطی است و این یعنی بت‌شدن حزب و باعث عدم توفیق حزب در 30 سال گذشته در کشور ما شده است.

فاصله بین احزاب و مردم را باید برداشت

وی افزود: امروز کم می‌شود احزاب در عرصه‌ سیاست کشور ما به عنوان چهره‌پردازان سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. ما در طول این 30 سال شاهد بوده‌ایم. ما یک مردم می‌بینیم و از طرف دیگر احزاب و در واقع احزاب بخش کوچکی از مردم هستند و این سوال مهمی است که چگونه می‌توان این فاصله را برداشت.

از خطر بزرگ پول‌دادن به نماینده برای رای باید به خدا پناه برد

حداد عادل با بیان این که « نباید وقتی تشکل جدیدی را ایجاد می‌کنیم از وجود احزاب دیگر احساس ناراحتی کنیم» گفت: یکی از خطرها برای احزاب وابستگی مالی است، این که احزاب از جایی تامین مالی شوند که آزادی از آنها سلب شود یا خدای ناکرده از بیت‌المال ارتزاق کنند از خطرات است که اگر از این جهت مراقبت لازم صورت نگیرد ممکن است جامعه‌ی ما به اوضاع مثلا قبل از انقلاب برگردد.

این که به یک نماینده پول داده می‌شود که به فلان کس رای بده یا نده یا به فلان قانون رای بده یا نده این خطر بزرگی است که باید در انقلاب اسلامی از این خطر بزرگ به خدا پناه برد. اکنون این خطر بیخ گوش ماست، اگر به گوش ما نزده باشد. این خطری است که بالفعل واقع شده و بالقوه نیز وجود دارد.

برای رشد حزب باید تلاش دائمی شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان این که «ایجاد یک حزب واقعی صبر و تحمل می‌خواهد و شتاب‌زدگی با کار حزبی سازگاری ندارد» گفت: نزدیک انتخابات مشاهده می‌کنیم حزب‌های خلق‌الساعه ایجاد می‌شوند و شاهد فعالیت احزاب متعددی هم هستیم ولی بعد از این که مجلس تشکیل می‌شود به سختی می‌توانیم افرادی را پیدا کنیم که در مورد یک لایحه قبل از ورود به مجلس فکر کرده باشند و اطلاعات دقیقی داشته باشند؛ یعنی ما در عالم الفاظ تابلوهای زیادی را می‌بینیم ولی در عالم واقع این گونه نیست.

وی با بیان این که برای این که حزب بتواند رشد کند باید تلاش دائمی صورت بگیرد، به دست‌اندرکاران جمعیت رهپویان گفت: شما نباید فکر کنید در عرض شش ماه می‌توانید ایران را در قبضه‌ی خود داشته باشید. باید آجر روی آجر و خشت روی خشت بگذارید.

اگر زلزله‌ی اختلاف یک حزب را متلاشی نکند برای این که احزاب بتوانند به موفقیت برسند باید صبر داشته باشند.

حداد عادل در پایان اظهار کرد: من برای شما به عنوان یک حزب جدید آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانید نمونه‌ی شایسته‌ای از یک حزب در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی باشید که به آن احتیاج داریم.

حداد عادل هم‌چنین در ابتدای این جلسه با اشاره به سرماخوردگی خود، گفت: به علت سرماخوردگی صدا و سینه‌ام مرا یاری نمی‌کند و از این بابت از شما عذرخواهی می‌کنم. من با این سرماخوردگی در کنگره‌ای مربوط به شعر عربی به کویت سفر کرده بودم و ساعت پنج بامداد امروز از راه رسیده‌ام که به این علت از شما عذر می‌خواهم.

در جمع خبرنگاران

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس صبح جمعه در حاشیه همایش جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با استیضاح وزیر کشور گفت: به هر حال بزرگ‌ترین سرمایه ما در انقلاب اسلامی حفظ اعتماد ملت است و هر اقدامی در جهت حفظ این سرمایه بشود، لازم است.

به گزارش ایسنا غلامعلی حداد عادل در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که « آیا استیضاح آقای کردان رای می‌آورد یا نه؟» گفت: بگذارید در مجلس در این ارتباط صحبت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که « آیا به نظر شما آقای کردان می‌تواند نمایندگان مجلس را قانع کند با توجه به این که رییس‌جمهور نیز اعلام کرده از وی حمایت می‌کند» نیز گفت: باید صحبت‌ها را بشنویم و اگر واقعا توضیحات کسی قانع‌کننده باشد، ما با کسی دشمنی نداریم.

حداد عادل هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که « چرا برخی نمایندگان مجلس اصرار دارند کردان استعفا کند و نمی‌خواهند جلسه استیضاح برگزار شود و دفاعیات او را بشنوند؟» گفت: لابد آنها به نتیجه قطعی رسیده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که « دولت نرخ تورم 20 درصدی را برای بودجه 88 پیش‌بینی کرده، آیا این امر به واقعیت جامعه نزدیک است؟» اظهار کرد: شما می‌دانید که من مدت‌هاست در این موارد صحبت نمی‌کنم.

حداد عادل هم‌چنین در پاسخ به خبرنگاری که گفت« شما نماینده مردم تهران هستید و مناسب است که نظرات کارشناسی خود را در مورد مسائل اقتصادی مطرح کنید» گفت: من چهار سال صحبت کردم، اجازه بدهید چهار ماه صحبت نکنم. من بعدا در این موارد اظهار نظر می‌کنم.

وی هم‌چنین در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در ارتباط به سفر اخیرش به کویت گفت: در این سفر دیداری با امیر، رییس مجلس کویت و مسوولان کویتی داشتیم و بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کردیم.

حداد عادل گفت: روابط دو کشور روابط خوبی است و مسوولان دو کشور نیز بر گسترش این روابط تاکید دارند؛ به ویژه از نظر اقتصادی.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما باید ابتکار عمل داشته باشیم و با کویت و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباطاتمان را به ویژه از نظر اقتصادی به صورت جهشی گسترش دهیم. 

کد خبر 67092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز