گروهی از محققان اعلام کردند که جانداران اجتماعی مانند زنبورهای عسل که به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند توانایی بالایی در مقابله با دامنه گسترده‌ای از بیماری‌ها و عفونت‌ها از خود نشان می‌دهند.

محققان دانشگاه کوئین مری و لسیستر با مطالعه روی دسته‌های زنبور دریافتند که این جانداران هنگامی که در گروه قرار دارند از میزان فراگیری بالاتر برخوردار بوده و قادر خواهند بود با قدرت بالایی به مقابله با انواع بیماری‌ها بپردازند.

این محققان به مطالعه عملکرد آموزش و واکنش‌های تدافعی این جانداران در میان 12 دسته پرداخته و توانایی 180 زنبور را برای تشخیص تفاوت 2نوع گل مشخص از یکدیگر را ارزیابی کردند و در عین حال ارتباط میزان یادگیری این جانداران را با توانایی دفاعی آن‌ها مورد بررسی قرار دادند. نتیجه مطالعات، ارتباط مثبتی را میان دسته‌هایی که دارای عملکرد یادگیری بالا بوده‌اند با میزان پاسخگویی ایمنی آنها نشان داد؛

به این معنی که زنبورهایی که دارای قابلیت بالای یادگیری هستند علاوه بر اینکه وظایف خود را برای جمع‌آوری شهد گل‌ها به خوبی انجام می‌دهند با سرایت عفونت‌ها نیز به خوبی مقابله می‌کنند  و به‌طور کلی این گروه‌ها توانایی افزایش گروه خود را تحت شرایط سخت، خواهند داشت.

به گفته محققان اینگونه به‌نظر می‌آید که خصلت مقاومت در برابر بیماری‌ها، صفتی مهم و حیاتی در میان گونه‌های اجتماعی مانند زنبورهای عسل که اغلب به میزان زیادی با منابع آلودگی در ارتباط هستند، بوده و در میان شیوه‌های مقاومت دسته‌های مختلف این جانداران تفاوت‌هایی وجود دارد؛  اما این تفاوت بر عملکرد یادگیری این دسته‌ها تاثیر نخواهد گذاشت.

کد خبر 67747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز