یکی از تندترین و ضدایرانی‌ترین مشاوران ستاد تبلیغاتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای اعتراف کرده که بعد از ۴۱ سال مطالعه به این نتیجه رسیده که ایران در برابر آمریکا برنده شده است.

ولید فارِس مشاور ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین ، «ولید فارِس»، تحلیلگر آمریکایی لبنانی‌تبار که در دوران تبلیغات انتخاباتی «دونالد ترامپ» به عنوان یکی از مشاوران سیاست خارجی او فعالیت می‌کرد در مقاله‌ای تصریح کرده بعد از سال‌ها مطالعه حکومت جمهوری اسلامی ایران، از آغاز تا کنون، به این نتیجه رسیده که تهران در برابر آمریکا به پیروزی رسیده است.

ولید فارس که یکی از ضدایرانی‌ترین تحلیلگران حال حاضر آمریکا است در مقاله‌ای روز دوشنبه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت) در رسانه دست راستی «نیوزمکس» می‌نویسد: «بعد از مطالعه بر روی رژیم ایران از آغاز آن تا کنون، بر روی انقلاب [امام] خمینی در سال ۱۹۷۹، بر روی اتحاد ایران با [بشار] اسد، بر روی بحران گروگان‌گیری دهه ۱۹۸۰، بر روی جنگ نیابتی ایران با اسرائیل، بر روی گسترش پروژه هسته‌ای ایران و بر روی کنترل چهار کشور عربی توسط شبه‌نظامیان طی دهه گذشته جمع‌بندی من در مقطع کنونی این است که حاکمان تهران-دست‌کم تا اینجا- پیروز شده‌اند.»

این استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن در ادامه با برشمردن سوابق تحقیقاتی‌اش بر روی ایران تصریح کرده است: «من از هنگام انتشار اولین کتابم در بیروت درباره راهبردهای ایران، تا هشدارهایم به واشنگتن درباره آغاز شکل‌گیری محوری جدید از سال ۱۹۹۲ در مقالات علمی متعددم در ژورنال‌ها و یادداشت‌هایم در رسانه‌ها، تا سال‌های متمادی حضورم در جلسات استماع کنگره و سمینارهای سازمان‌های امنیتی-دفاعی ۴۱ سال را به پیگیری سیر تحولی این رژیم، ژئوپولتیک آن و شورش‌های مردمش اختصاص داده‌ام.»

وی سپس نوشته «سفر جمهوری اسلامی ایران» را می‌توان به کلامی ساده اینطور خلاصه کرد: «تهران، پس از حفظ یک خط درگیری مستمر با آمریکا، اسرائیل و بسیاری از کشورهای غربی توانست از جنگ سرد، نظام تک‌قطبی دهه ۱۹۹۰، دوران پس از ۱۱ سپتامبر، بهار عربی و دوران پس از خروج آمریکا از عراق و افغانستان جان به در ببرد.»

ولید فارس خاطرنشان کرد: «ایران، توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی‌اش را در داخل تقویت کرده، توسعه ارضی‌اش در منطقه را از طریق شبه‌نظامیان گسترده کرده و (در تحولی به همان اندازه مهم) به لطف جاذبه توافق هسته‌ای به نفوذ قابل توجهی در غرب دست پیدا کرده است.»

این تحلیلگر ضد ایرانی در ادامه این مقاله، بعد از طرح این پرسش که «چرا ایران برنده شده و آیا می‌توان این روند را قطع کرد و چگونه؟» به توضیح درباره دلیل پیروزی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. 

ولید فارس، با طرح ادعاهای بی‌اساس و اثبات‌نشده از «ترور»، «شبه‌نظامیان»، «سیاست‌های آمریکا»، «نفوذ ایران» و «حمایت کشورهای غربی از برجام» به عنوان پنج دلیلی نام برده که به زعم او باعث پیروزی جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا شده است. 

تحلیلگر آمریکایی، در توضیح درباره نخستین دلیل خود بدون اشاره به هیچ مستنداتی مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران صدها آمریکایی از تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان گرفته تا نظامیان آمریکایی در عراق را کشته است. وی بر همین اساس گریزی هم به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین زده و توصیه کرده نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» وزارت خارجه آمریکا حذف نشود.

ولید فارس می‌نویسد: «حفظ کل دستگاه امنیتی ایران در فهرست تروریستی یک ضرورت است. خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی به عنوان بخشی از مذاکرات با ایران اشتباهی راهبردی خواهد بود. انجام چنین کاری به ملاها (حاکمان ایران) پیروزی عطا خواهد کرد.»

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

ولید فارس درباره دلیل دوم، باز هم بر پایه گمانه‌زنی‌های بدون سند و بدون اشاره به عواملی نظیر گسترش احساسات ضدآمریکایی در منطقه غرب آسیا در نتیجه سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن ادعا کرده که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تسلط بر کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن اقدام به راه‌اندازی «گروه‌های قدرتمند شبه‌نظامی» کرده است.

وی در توضیح درباره سومین عامل به مسئله سیاست‌های آمریکا در قبال ایران پرداخته و نوشته واشنگتن بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ چندین بار سیاستش در قبال تهران را تغییر داده و تهران از این نوسان‌های سیاستی به اندازه کافی بهره برده است.

ولید فارس نوشته در حالی که دولت «جورج دبلیو بوش» از ایران به عنوان یکی از «محورهای شرارت» یاد کرد، دولت باراک اوباما مسیر دیگری در پیش گرفت و به تعامل با جمهوری اسلامی ایران روی آورد. دولت دونالد ترامپ، یکبار دیگر در سال ۲۰۱۶ این سیاست را تغییر داد و آمریکا را از برجام خارج کرد، اما چهار سال بعد، باز هم دولت جو بایدن مسیرش را در قبال ایران تغییر داد.

او در توضیح درباره عامل «نفوذ ایران» نوشته است: «شاید یکی از جدی‌ترین تبعات تقویت ایران از سال ۲۰۰۹ که در ۲۰۱۵ اوج گرفت این بود که ایران توانست نه فقط در منطقه بلکه در اروپا و در ایالات متحده هم اعمال نفوذ کند.»

ولید فارس مدعی شده جاذبه مالی برجام موجب شده که ایران بتواند نه تنها در جهان عرب بلکه در کشورهای غربی هم نفوذ کند.

ولید فارس که در سمتش به عنوان مشاور ستاد تبلیغاتی ترامپ از جمله طرفداران سیاست دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در داخل ایران بود در بخش پایانی مقاله‌اش هم مدعی شده که آمریکا و اروپا «مردم ایران» را رها کرده‌اند. او نوشته است: «سیاست کشورهای غربی به جای سرمایه‌گذاری بر روی جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی روی توجیه خیالبافانه رفتار حکومت ایران متمرکز شده است. متأسفانه عکس این اتفاق در حال رخ داده است. جمهوری اسلامی از توافق برجام برای قدرتمندتر کردن خود و تضعیف منافع آمریکا استفاده می‌کند.»

ولید فارس در پایان نوشته است: «ایران فعلاً برنده شده و تا زمانی که آمریکا برای سیاست‌هایی که در حکم حمایت از حاکمان ایران است جایگزین دیگری پیدا کند کماکان پیروز خواهد بود.»

کد خبر 677235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • شهروند IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    10 10
    😂😂😂😂😂😂 خیلی خندیدیم
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      6 1
      نخند تحلیل کن
  • ناشناس NL ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 0
    وقتی دشمن ازت تعریف میکنه یعنی...
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 11
    با عنایت پروردگار و درسایه ولایت امام زمان(عج) وهمچنین رهبری نائب برحقش امام خامنه ی عزیز به فضل پروردگار ایران همیشه پیروز وسربلنده✌✌
  • م IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 6
    خدا این ضد ایرانی رو لعنت کنه
  • هموطن IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 12
    قابل توجه منتظران کدخدای پوشکی
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 4
    برنده؟ مگه فوتباله
  • رضا IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 4
    یعنی الان ما چهره برنده رو در جامعه خودمون میبینیم ؟ با کدوم استدلال ؟ تعداد معتادان یا بی کاران ؟؟
    • ناشناس IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 2
      با تشکر از همشهری که همه نظرات را درج میکند . جناب رضا ،آن مشاور درست میگوید او حکومت را میگوید .کاری به اوضاع جامعه ندارد . که بیکاری یا گرانی و ..هست یا نه .؟
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 1
      حتما آمریکا از نظر تو بیکار و معتاد نداره .خودتحقیری تا کی
  • بهاره IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 2
    آمریکا کی سیاستش را در مورد ایران تغییر داد ایران کی از منافع برجام برخوردار شد
  • GB ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    7 1
    این حرفها را به خودتون نگیرید،انتخابات آمریکا نزدیک هست ومیخواهند حزب دمکرات و بایدن را به زمین بزنند.
  • OM ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 2
    به چه قیمتی ؟