کشورهای عضو ناتو در بیانیه‌ای مشترک به فنلاند و سوئد وعده دادند که در دوره بررسی عضویت در ناتو، امنیت این دو را تأمین کنند.

ناتو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، در ادامه تلاش‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو و تشویق‌های کشورهای غربی همچون ایالات متحده، کشورهای عضو ناتو وعده‌های امنیتی جدیدی به این دو کشور اروپایی برای پیوستن به ناتو داده‌اند.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد که کشورهای اروپایی بیشتری متعهد شده‌اند که در جریان فرایند بررسی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، امنیت آن‌ها را تأمین کنند.

طبق این گزارش، دانمارک، ایسلند و نروژ به شمار رو به رشد کشورهایی پیوسته‌اند که پیشنهاد تأمین امنیت و دفاع از سوئد و فنلاند را داده‌اند که هر دو رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کرده‌اند.

سه کشور اروپایی دانمارک، ایسلند و نروژ روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کردند که با توجه به حق هلسینکی و استکهلم «برای انتخاب ترتیبات امنیتی خود» بعنوان کشورهای مستقل، آمادگی دارند که در دوره بررسی عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو، از آن‌ها در شرایطی که مورد حمله قرار گیرند، دفاع کنند.

در بیانیه مشترک سه کشور آمده است: «امنیت فنلاند و سوئد برای همه ما نگرانی مشترک است. اگر فنلاند یا سوئد قبل از عضویت در ناتو قربانی تجاوز به خاک خود شوند، ما با تمام ابزارهای لازم به فنلاند و سوئد کمک خواهیم کرد. فوراً مقدمات را برای اجرای این تضمین‌های امنیتی آغاز خواهیم کرد».

طبق این گزارش، ضمانت‌های دفاعی جدید در روزی مطرح شده است که سوئد رسماً اعلام کرد که درخواست عضویت در ناتو را می‌دهد و یک روز قبل از آن نیز کشور همسایه فنلاند نیز همین درخواست را مطرح کرد. رهبران هر دو کشور در پی حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه مدعی شدند که نگرانی‌هایی در خصوص امنیت خود دارند و  استدلال می‌کنند که این اقدام به طور اساسی جو امنیتی در منطقه را تغییر داده است.

مسکو به طور مداوم هشدار داده است که گسترش ناتو به سمت شرق خطر تقابل با روسیه را به همراه خواهد داشت و روز گذشته (دوشنبه)، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که عضویت فنلاند یا سوئد در ناتو قطعاً تنش‌های نظامی در شرق اروپا را افزایش خواهد داد و از طرف دیگر، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز هشدار داده است که در صورت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، مسکو سلاح‌های اتمی خود را در مرز شرقی روسیه مستقر خواهد کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه واکنش ملایم‌تری ارائه کرد و گفت که مسکو «هیچ مشکلی» با استکهلم یا هلسینکی ندارد و پیوستن آنها به ناتو «تهدیدی مستقیم برای روسیه نیست».

علی‌رغم آنکه شماری از کشورها پیش از این به فنلاند و سوئد تضمین امنیتی داده بودند و آمریکا، انگلیس و خود ائتلاف نظامی ناتو جزء آن‌هایی بودند که به این دو کشور اروپایی تضمین امنیتی داده بودند، اما با این حال، عضویت این دو کشور در ناتو به حمایت جمعی سی عضو ناتو بستگی دارد و تا به امروز، ترکیه تنها عضوی بوده است که با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مخالفت کرده است.

روز گذشته، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به گروه «پ ک ک» و دیگر گروههای کرد مخالف دولت ترکیه مدعی شد که این دو کشور شمال اروپا، «تروریست‌ها را برای سخنرانی به پارلمان‌های خود آورده‌اند و موضع صریح و روشنی علیه سازمان‌های تروریستی ندارند».

اردوغان سپس با اشاره به این موارد درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت: «ما به پیوستن آن‌ها به ناتو که یک سازمان امنیتی است، آری نمی‌گوییم. آن‌ها دوشنبه برای متقاعد کردن ما می‌آیند. متأسفیم، نباید به خودشان زحمت بدهند».

کد خبر 677143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha