گروه بورس: سال پیش وقتی سازمان خصوصی‌سازی‌ کارنامه وزارتخانه‌های دولت در اجرای بند ج اصل 44 را منتشر کرد

وزارت نیرو به لطف فروش مپنا و16 شرکت دیگر زیرمجموعه ساتکاپ در کنار وزارت صنایع ومعادن در صدر فهرست پرکارترین‌ها ایستاد و از متولی واگذاری‌ها نمره قبولی گرفت اما در ادامه این روند متوقف شد و انتظارها برای فروش دیگر شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه به سر نرسید؛ هرچند که معاون وقت وزیردرامور برق، آذرماه سال گذشته از تدوین اساسنامه 10 نیروگاه خبر داده و وعده کرده بودکه پس ازتایید شورای نگهبان وکالت فروش سهام این شرکت‌های مستقل به ارزش 2 هزار میلیارد ریال را به نام سازمان خصوصی‌سازی‌ صادر خواهد کرد.

البته این هم اخبار خوشی نبود که احمدیان پاییز سال گذشته اعلام کرده بود؛ او امید داشت در آینده نزدیک 39 شرکت توزیع برق استانی هم به بخش خصوصی واگذار شود.

احمدیان عقیده داشت: خصوصی‌سازی در وزارت نیرو با سرعت خوبی در حال پیشروی است، ضمن اینکه اساسا واگذاری با پیچیدگی‌های کمتری مواجه است.

در مجموع اینکه وزارت نیرو در آن روزها امیدوار بود در فرصت باقیمانده تا پایان سال اصلاحیه مورد نظر شورای نگهبان اعمال وپس ازتایید اساسنامه جدید در این شورا وکالتنامه واگذاری صادر شود.

معاون وزیر نیرو، 10 اولویت واگذاری را نیروگاه‌های حرارتی بیستون، سهند، آبادان، سنندج، کرمان، شیروان، دماوند، خلیج فارس و نیروگاه‌های بادی بینالود و منجیل اعلام و پیش‌بینی کرد که واگذاری سهام این تعداد نیروگاه اوایل سال 87 آغاز شود. اما نیمه اول امسال نه خبری از واگذاری نیروگاه‌ها شد نه سایر شرکت‌های زیرمجموعه‌های وزارت نیرو.

همین تاخیرها هم باعث شد احمدیان تابستان 87 اعلام کند که به‌دلیل فرایند طولانی پذیرش نیروگاه‌ها در بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌دنبال اخذ مجوزهای لازم برای واگذاری این شرکت‌ها از طریق مزایده است.

این در حالی است که وعده حمید چیت چیان، قائم مقام وزارت نیرو درخصوص واگذاری شرکت‌های مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تمامی شرکت‌هایی که دولت در آنها سهمی داشته هم تا امروز در اندازه برنامه باقی مانده وخبری از اجرا نیست.

به هر حال این وزارتخانه همچنان امیدوار است که روند واگذاری به بخش خصوصی دوباره سرعت بگیرد.

کیومرث حیدری، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و بازار رقابت آب و برق وزارت نیرو در این خصوص به ایسنا گفت: وزارت نیرو مکلف است، 80‌درصد از ظرفیت‌های عرضه برق کشور را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد؛ البته واگذاری صددردرصد سهام هم امکان‌پذیر است.

دبیر شورای خصوصی‌سازی وزارت نیرو درباره واگذاری زیرمجموعه ساتکاپ، اظهار داشت: این مجموعه از گذشته در مسیر واگذاری‌ها قرار داشته و در حال حاضر کمتر از10‌شرکت زیرمجموعه ساتکاپ باقی مانده‌اند که به احتمال زیاد در سال‌جاری واگذار می‌شوند.

حیدری بیان داشت: این شبکه‌ها توسط شرکت‌های بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری می‌رسند که 11‌مورد از این شرکت‌ها برای واگذاری به دولت پیشنهاد شده‌اند که هفته گذشته، قیمت پایه 3 شرکت برای مزایده تصویب شد و مابقی در جلسات آینده هیات عالی و واگذاری ارزیابی و بررسی خواهند شد.

همچنین 3 شرکت بهره‌برداری از نیروگاه‌های برقابی نیز برای واگذاری به تصویب هیات عالی واگذاری و تایید دولت رسیده‌اند. 

کد خبر 67708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز