جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: وضعیت ارتباط رسانه‌ها و کاربران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، دقیقاً مصداق یک خاطره حزن انگیز و در عین حال پندآموز تاریخی است

در تاریخ نقل است که در دوره سلطنت آقا محمدخان قاجار برای ایجاد روابط سیاسی و تجاری یک هیأت فرانسوی از راه استانبول به تهران آمد.

سپس در سال 1215 یک تاجر ارمنی حامل مکاتبات رسمی از طرف امپراتوری فرانسه با کمک روسو کنسول آن دولت در بغداد وارد ایران شد.

ولی چون در تهران کسی نتوانست این نامه‌ها را بخواند! اقدام روسو بی‌نتیجه ماند.

حال اگر شما دنبال‌کننده روابط بین کاربران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشید به وضوح به چنین مشکلی پی می‌برید.

مثل اینکه همچنان اعلامیه‌های زیبا و دلنشین این وزارت مبنی بر افزایش پهنای باند ادامه دارد و با تناقضات بسیاری این موضوع از سوی مسئولان هر از گاهی اعلام می‌شود.

گروه دانش روزنامه همشهری برای احقاق حقوق شهروندان در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش‌های بسیاری داشته است و سرانجام این تلاش‌ها، به 2جوابیه از سوی وزارت ارتباطات ختم شد که در هر 2جوابیه آمده بود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ مشکلی در ارائه پهنای باند ندارد و حتی بیش از میزان درخواست ISPهاست (در ملاقاتی که با مسئولان آن وزارتخانه محترم در روزنامه همشهری داشتیم هم بر این مسئله تأکید شد) که بیش از 70 درصد پهنای باند موجود در کشور بی‌استفاده است و متقاضی ندارد.

این مسائل یادتان باشد، حالا به این خبر که 2 روز پیش منتشر شد هم دقت کنید.

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت‌ از 3 برابر شدن ظرفیت انتقال کشور با اجرای برنامه 5 ساله‌ چهارم خبر داد.

غلامرضا کشت‌گر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مناقصه‌ برنامه‌ 5 ساله‌ چهارم برگزار و برنده‌ آن مشخص شده است و قرارداد مربوطه در حال مبادله است.

وی با بیان اینکه از 4ماه دیگر نصب تجهیزات این طرح آغاز می‌شود، تصریح کرد: با اجرای کامل این برنامه می‌توانیم پاسخگوی تمام نیازهای اپراتورهای خصوصی، استان‌ها، موبایل، شرکت‌ها و یا هر ارگان و سازمان در زمینه پهنای باند باشیم و به هر میزانی که آنها درخواست داشته باشند، پاسخ خواهیم داد.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت‌ در پایان خاطر نشان کرد: این طرح به‌صورت یکپارچه است و بهره‌برداری کامل آن از اواخر سال 88 آغاز می‌شود. اگر در مملکت ما پهنای باند بیش از تقاضای کاربران وجود دارد، پس چرا 3 برابرش می‌کنیم.

ولی با نگاهی عمیق‌تر متوجه می‌شویم که این تناقض نامیمون نیز به‌دلیل نداشتن برنامه‌ریزی‌های مسئولان وزارت است و مثل اینکه اصلاً نمی‌دانند در این مملکت چه می‌گذرد. مشکلات کاربران ما که یکی دوتا نیست.

اولاً در بسیاری مناطق (به‌دلیل آینده نگری مسئولان!)، کاربران نمی‌توانند از خدمات اینترنت پرسرعت (ADSL) بهره‌مند شوند.

دوم، اگر هم بتوانند، به‌دلیل قیمت بالای خدمات نمی‌توانند در سبد خانوارشان قرار دهند و درصورتی که هر دوی این شرایط را بگذرانند با سدی به نام محدودیت سرعت اینترنت 128 کیلوبیتی می‌رسند که از این خان سومی هیچگونه نمی‌توانند گذر کنند.

حال در این شرایط، ظرفیت انتقال داده 3 برابر می‌شود. پس باز هم هیچ تفاوتی با گذشته نخواهیم داشت و بهتر است مشکل را ریشه یابی کنیم بعد عزم‌مان را برای حلش جزم کنیم

کد خبر 67690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز