جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گروه دانش- حمید ضیایی پرور: بعد از سال‌ها و ماه‌ها تشنگی موبایل‌بازان عزیز ایرانی، بالاخره چشم آنها به جمال اینترنت موبایلی یا همان GPRS روشن شد

سرویس GPRS تلفن همراه اکنون به سرویسی پایه برای ارائه‌ خدمات مهمی بر بستر تلفن همراه در جهان تبدیل شده است؛

طبق وعده‌های مسئولان شرکت ارتباطات سیار قرار بود ارائه‌ این سرویس تا آخر اسفندماه ‌‌٨٦ انجام شود که این وعده چندین بار به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام از یکشنبه 12 آبان ماه 87، این سرویس برای مشترکان  تهرانی همراه اول، از طریق ثبت نام در وب‌سایت این شرکت فعال شده است.

بگذریم از درد سرهای ثبت نام و بالا نیامدن وب‌سایت همراه اول در روزهای اول ثبت‌نام. همچنین بگذریم از سرعت اندک و لاک پشتی این نوع اینترنت موبایلی؛

ولی به هر حال، حالا کاربران تلفن همراه قادرند از طریق گوشی تلفن همراه خود به شبکه جهانی اینترنت متصل شوند، وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را ببینند، ای‌میل‌های خود را چک کنند، فایل دریافت و ارسال کنند، احتمالا وبلاگ یا وب‌سایت خود را به روز نمایند و هزار تا کار دیگر که گره از مشکلات روزمره زندگی شان بگشاید. فقط می‌ماند یک مشکل کوچک و ساده و البته آشنا: تعرفه GPRS.

یک تعرفه و 2 اطلاعیه

اینکه 2 شرکت «ارتباطات سیار» و «مخابرات ایران» در یک دوره زمانی کوتاه 2 اطلاعیه ضد‌و نقیض صادر کنند البته چیز چندان مهمی نیست. مهم این است که فعلا GPRS راه افتاده است.

صدای تعرفه‌های گران اینترنت موبایلی بعدا (2 ماه دیگر با اولین قبض موبایل) در می‌آید درست مانند همان سازی‌ که بعدا صدایش درآمد.

اولین خبرها درباره تعرفه GPRS همراه اول به نقل از اطلاعیه روابط عمومی شرکت مخابرات ایران حکایت از این داشت که: «جلسه‌ مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار با حضور وفا غفاریان، رئیس مجمع، صابر فیضی، محمد کرم‌پور و ناصر یوسف‌پور از اعضای مجمع تشکیل شد و در زمینه‌ تعرفه‌ استفاده از خدمات GPRS و MMS پس از بحث و تبادل‌نظر با اعمال تعرفه‌های مربوط تا سقف‌های تعیین شده به این شرح موافقت شد: هزینه‌ ثابت ماهانه ارسال و دریافت خدمات عمومی بسته‌های رادیویی GPRS تا سقف
 5 هزار کیلوبایت در هر ماه50 هزار ریال محاسبه شده است.

همچنین هزینه‌ هر کیلوبایت، مازاد بر 5 هزار کیلوبایت در ماه، مبلغ 9 ریال است. این مصوبه در اجرای بند (ج) ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از تایید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قابل اجرا است»؛

اما بلافاصله شرکت مخابرات ایران اطلاعیه دیگری صادر کرد و در آن تصریح کرد: «تعرفه این سرویس در ساعات پیک 8/14 ریال در روز و 4 ریال در شب برای هر کیلو بایت است».

خبرگزاری فارس که هر 2  اطلاعیه را منتشر کرده در پایان اخبار خود تصریح کرده بود:
« بدین ترتیب اطلاعیه قبلی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اصلاح می‌شود.»

حالا مانده است این سؤالات که تعرفه GPRS چه ربطی به شرکت مخابرات دارد؟ پس شرکت ارتباطات سیار چکاره است؟ چرا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار چنین مصوبه‌ای را تصویب کرده است؟ آیا به صرف اطلاعیه روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، مصوبه مذکور ابطال می‌شود؟ یا این مصوبه‌ای است که فعلا در آب‌نمک خوابانده شده تا بعدا درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؟ تفاوت بین این مصوبه با مصوبه جدید مخابرات برای تعرفه GPRS چیست؟ آیا مصوبه مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار برای مشترکان به صرفه‌تر از تعرفه جدید نیست؟ اینها سؤالاتی است که پاسخ به آنها را آینده مشخص خواهد کرد.

یاهو 600 تومان

یک حساب و کتاب ساده با احتساب تعرفه‌های اعلام شده ما را به این نتیجه می‌رساند که که مثلا :  بازدید فقط صفحه اول وب‌سایت یاهو که حدود 400کیلو بایت حجم دارد چیزی حدود 600 تومان ناقابل آب می‌خورد، اگر بخواهید در هر نوبت 5 تا وب‌سایت خبری را ببینید و از هر کدام فقط 2 تا خبر را چک کنید یا یک ای‌میل با حجم 500 کیلو‌بایت بفرستید، سرجمع با حدود 6 مگا بایت دریافت و ارسال، به عبارتی جمعا حساب شما می‌شود یک چیزی توی مایه‌های 10 هزار تومان برای هر نوبت اتصال به اینترنت ! این را ضرب در روزهای ماه کنید تا حساب کار دستتان بیاید!

ارزان می‌شود اما بعدا

اما موضوع گرانی تعرفه GPRS بیش از هر گروهی، خبرنگاران را حساس کرده است شاید به همین دلیل بود که در نشست خبری که با حضور مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، معاونان و مدیران این شرکت برگزار شد وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، از احتمال کاهش تعرفه GPRS خبر داد و گفت: ما حدود 7 میلیون مشترک در تهران داریم و سرویس GPRS را به مرور در استان‌های دیگر هم انتشار خواهیم داد و در مراحل بعدی نیز این نرخ بررسی خواهد شد.

در زمینه‌ استفاده از سرویس GPRS اولویتی را برای مشترکان داشتیم تا کسانی که با اینترنت کار می‌کنند و به این حوزه آشنا هستند در اولویت قرار بگیرند و پس از آن بقیه مشترکان بتوانند استفاده کنند و قطعا سایر شیوه‌های ثبت‌نامی و کاهش نرخ در مراحل بعدی انجام خواهد

کیفیت GPRS همراه اول

این فقط قیمت اینترنت موبایلی نیست که صدای مشترکان گرامی را در آورده است، بازنشدن برخی وب‌سایت‌ها، نداشتن خروجی مناسب موبایل توسط اغلب وب‌سایت‌های ایرانی، سرعت پایین اینترنت موبایلی و قطع و وصل شدن مرتب آن از دیگر مشکلاتی است که کاربران با آن دست به گریبان هستند.

شرکت ارتباطات سیار این یک قلم را قبول کرده و در اطلاعیه‌ای اذعان نموده که «سرعت اینترنت محدود بوده و همراه با توسعه آینده‌ شبکه به نسل بعد سرویس دیتا EDGE که دارای سرعت بالاتر در اینترنت است به مشترکان ارائه خواهد شد.

سرعت فعلی برای استفاده از GPRS همراه اول در مرحله اول حداکثر 50 کیلو بیت بر ثانیه است که در مرحله دوم و با ورود به نسل EDGE سرعت آن افزایش می‌یابد. این سرویس حداکثر تا یک ماه دیگر نیز 24 ساعته خواهد شد.

تعرفه این سرویس برای مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول متفاوت است.». از نظر موضوع نام آشنای «فیلترینگ» نیز باید گفت طبق گفته مسئولان مربوطه «سایت‌های مسدودی و فیلتر در اینترنت معمولی، در سرویس GPRS تلفن همراه نیز مسدود خواهد بود» لذا می‌توان گفت عدالت در فیلترینگ رعایت خواهد شد.

همراه دوم بی‌کرشمه

بر خلاف اپراتور اول که سرویس GPRS خود را با ناز و کرشمه راه‌اندازی کرده و بهای سنگینی بابت آن از مشترکان مطالبه می‌کند اپراتور دوم تلفن همراه در ایران مدت‌هاست که این سرویس را به مشترکان خود با بهایی اندک ارائه می‌دهد. GPRS ایرانسل از روز شنبه
5 اسفند 85 رسما افتتاح شده است.

آرش کریم بیگی مدیر روابط عمومی ایرانسل به همشهری می‌گوید: تعرفه GPRS ایرانسل 2 ریال برای سیم‌کارت‌های پیام رسان و طرح‌های تشویقی‌ و 5 ریال برای بقیه سیم‌کارت‌های ایرانسل به ازای هر کیلو بایت اطلاعات است.

به گفته وی امکان دریافت خدمات GPRS در تمام نقاط تحت پوشش ایرانسل فراهم شده و در شهرها از طریق EDGE تا 115 کیلو بیت در ثانیه امکان اتصال وجود دارد و فعال‌سازی‌ این سرویس نیازی به ثبت نام نداشته و به‌طور پیش فرض در تعهد ایرانسل قرار دارد.

با این اوصاف باز هم گلی به جمال ایرانسل که همه چیز را شفاف و صریح به مشترکان گرامی گفته است.

شاید تنها توصیف برای گرانی GPRS همراه اول، مقایسه آن با موبایل‌های بالای یک میلیون تومانی سال‌های اول دهه 70 در ایران باشد.

به هر حال میوه نوبرانه گران است. ارزان می‌خواهید صبر کنید تا فصل میوه‌چینی فرابرسد

کد خبر 67688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز