اگر همه چیز طبق برنامه‌ها پیش برود، پنجمین پرواز فضایی سرنشین‌دار شرکت بلو اورجین (Blue Origin)، هفته آینده انجام خواهد شد.

بلو اوریجین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، شرکت هوافضای جف بزوس اعلام کرده که روز ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) را برای پرتاب NS-21 هدف‌گذاری کرده است. در این پرتاب برنامه‌ریزی‌شده، قرار است دومین گروه انسانی پروازی با فضاپیمای زیرمداری «نیو شپرد» (New Shepard) عملیاتی شود.

«نیو شپرد» یک ترکیب موشک-کپسول قابل استفاده مجدد است که برای حمل  انسان‌ و آزمایش‌های علمی به مقصد فضای زیرمداری طراحی شده است.

 مسافران این وسیله نقلیه خودکار می‌توانند زمین را در پهنای تاریکی مطلق فضا به تماشا بنشینند. انسان‌ها در این پروازها که در مجموع ۱۰ تا ۱۲ دقیقه از بلند شدن تا اتصال کپسول طول می‌کشد، چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه خواهند داشت.

NS-21، شش نفر را در یک سفر کوتاه به مقصد مورد نظر حمل خواهد کرد. این افراد عبارتند از: ایوان دیک، کاتیا اچازارتا، هامیش هاردینگ، ویکتور کوریا هسپانها، جیسون رابینسون و ویکتور وسکوو.

ماموریت هفته آینده NS-21 با خودش اولین‌های زیادی را هم حمل می‌کند؛ به‌عنوان مثال، اچازارتا اولین فرد مکزیکی تباری است که به فضا می رود و دیک اولین کسی است که دومین بار با بلو اورجین به فضا پرواز می کند. او یک بار پیش‌تر  در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آذر ۱۴۰۰) پرواز کرده بود.

شرکت جف بزوس در عرصه تجارت گردشگری فضایی زیرمداری در وضعیت انحصاری نیست و  یک رقیب هم دارد؛ ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) که زیرمجموعه گروه ویرجین ریچارد برانسون، سرمایه‌دار بریتانیایی است.

ویرجین فضا

هواپیمای فضایی ویرجین گالاکتیک با نام VSS Unity دارای یک فضاپیمای چهار نفره است، اما همچنان به طور کامل عملیاتی نشده است. ویرجین گلکتیک قصد دارد پروازهای تجاری انسانی خود را در اوایل سال آینده، پس از اتمام کار تعمیر و نگهداری و بهبود هواپیمای حامل یونیتی آغاز کند.

کد خبر 676320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha