بهره‌برداری‌های سینمایی و تلویزیونی از مجموعه تاریخی «کاخ گلستان» زیر نظر متخصص‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی و ابینه تاریخی، صورت گرفته و می‌گیرد.

گلستان

همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: «جبار اوج»، معاون اجرایی مجموعه میراث تاریخی و جهانی «کاخ گلستان» درباره شرایط تهیه و تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در کاخ گلستان می‌گوید: «در بنای تاریخی و سلطنتی ۴۰۰ ساله و ۵ هکتاری کاخ گلستان، تاکنون ۳ فیلم‌سینمایی و تلویزیونی تهیه و تولید شده است که همگی زیر نظر مستقیم و ارزیابی فنیِ متخصص‌ترین کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی بوده‌اند. همچنان که در مدت زمان تهیه و تولید این آثار سینمایی و تلویزیونی، آسیب یا تخریبی به مجوعه کاخ گلستان وارد نشده است.»

اوج می‌افزاید: «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به طور میانگین سالانه ۳ میلیارد تومان بودجه مرمتی نیز به این مجموعه تاریخی و هویتی اختصاص می‌دهد که البته این میزان از بودجه و اعتبار برای حفاظت استاندارد و منطبق با مولفه‌های بین‌المللی کافی نیست.از سویی دیگر تعداد نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای نیز محدود است. این ۲ عامل را می‌توان به عنوان مهمترین و بزرگترین مشکلات عرصه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی معرفی کرد.»

بهره‌برداری‌های سینمایی و تلویزیونی از کاخ سلطنتی؛ بدون آسیب و تخریب | بودجه۳ میلیارد تومانی، برای مرمت کافی نیست

با این حال، «مرمت» مجموعه کاخ گلستان با توجه به قدمت و وسعت بنا به طور مستمر و دائم اجرا می‌شود. معاون اجرایی مجموعه میراث تاریخی و جهانی گلستان با تاکید بر این موضوع، ادامه می‌دهد: «محوطه‌های باز و در معرض ترددهای مستقیمِ بازدیدکنندگان و گردشگران، بیشترین میزان آسیب و تخریب را متحمل می‌شوند که همواره از سوی مدیران و کارشناسان مربوطه سعی در رفع آنها بوده است. به عنوان مثال در حال حاضر بخش‌های «اورسی» کاخ گلستان در دست مرمت است که در مراحل بعدی، طرح مرمتِ گچ‌کاری‌ و آینه‌کاری قسمت‌هایی از دیواره‌ها و سقف تعدادی از تالارهای اصلی کاخ اجرا خواهد شد.»

اوجدر پایان، خاطر نشان می‌کند: «پایش، کنترل، نظارت و طرح مرمت توسط کارشناسان داخلی و عملیات اجرایی آنها توسط شرکت‌ها و کارشناسان خارجی انجام می‌شود.»

بهره‌برداری‌های سینمایی و تلویزیونی از کاخ سلطنتی؛ بدون آسیب و تخریب | بودجه۳ میلیارد تومانی، برای مرمت کافی نیست
جبار اوج، معاون اجرایی مجموعه کاخ گلستان

مجموعه تاریخی کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ واقع شده است که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت به شمار می‌آید.

بهره‌برداری‌های سینمایی و تلویزیونی از کاخ سلطنتی؛ بدون آسیب و تخریب | بودجه۳ میلیارد تومانی، برای مرمت کافی نیست

کد خبر 676246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    من عاشق مباحث تاريخي ام.ممنون