گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود، با ورود به بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، صاحب منصبانی را که می توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، مشخص کرد

براساس مصوبه دیروز مجلس، یک بند و 2تبصره به ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری الحاق شد که بر اساس آن  نامزدهای انتخاب ریاست جمهوری، باید سابقه تصدی حداقل یکی از مناصب مهم را داشته باشند.

این مناصب مهم عبارتند از: رئیس جمهوری و معاونین وی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منصوب مقام معظم رهبری در نهادها و استان‌ها، رئیس قوه قضائیه، معاونان و رؤسای دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضائی نیروهای مسلح و دادستان کل کشور، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر آن و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر آن، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان، وزرا، امرا و سرداران، فرماندهان عالی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان صدا و سیما، رؤسای سازمان‌ها و نهادهای کشور، سفرا، استانداران و شهرداران کلانشهرها، مدرسین سطوح عالی حوزه‌های علمیه و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با مدارک علمی استادیاری و بالاتر، رؤسا، دبیران کل و قائم مقام آنان، دبیران سیاسی احزاب و جمعیت‌های سیاسی رسمی در سطح ملی، مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌های کثیرالانتشار، حقوقدانان و وکلای پایه یک با 10 سال سابقه کار و بالاخره مدیران غیردولتی در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی در سطوح ملی.

در حالی که کمیسیون امنیت ملی در جزئیات این طرح پیشنهاد داده بود که مشاوران رؤسای 2قوه مجریه و قضائیه برای انتخابات ریاست جمهوری می توانند نامزد شوند، مجلس دیروز تصویب کرد که مشاوران  رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه نمی‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

همچنین سرپرستان وزارتخانه‌ها و معاونان آنها و معاونان سازمان صدا و سیما نیز با تصویب نمایندگان از ثبت نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری منع شدند.

از سوی دیگر در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان با 151 رای مصوب کردند علاوه بر شرایط ذکر شده، شرط تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر  یا معادل حوزوی آن را برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لحاظ شود.

یک فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، 26شهریور و کلیات آن 12 آبان‌ماه به تصویب رسیده بود.

سؤال کواکبیان از وزیر خارجه

وزیر امور خارجه دیروز برای پاسخ به سؤال مصطفی کواکبیان به مجلس رفت. منوچهر متکی نتوانست نماینده سمنان را قانع کند و سؤال به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

بنا به گفته مصطفی کواکبیان 12 نماینده مجلس اردن همراه با نایب رئیس مجلس این کشور در جلسه‌ای در انگلیس که مربوط به منافقین بوده شرکت و بیانه ای صادر کردند.

سؤال نماینده سمنان از وزیر خارجه در این باره بود که  دیپلماسی ما کجاست که چنین اقداماتی صورت می گیرد؟

متکی در پاسخ به سؤال کواکبیان خاطر نشان کرد: ساعاتی پس از اطلاع از این اقدام، وزارت خارجه، سفیر اردن را به وزارت خارجه احضار کرد و ضمن اعلام اعتراض شدید خواستار پاسخ دولت اردن به این مسئله شد.

به فاصله کوتاهی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امان به وزارت خارجه اردن دعوت شد و در آنجا اعلام شد دولت اردن گروه منافقین را یک گروه تروریستی می داند و به لحاظ رسمی هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند، اقدام نماینده مجلس آنها هم اقدامی شخصی بوده که مورد تایید دولت نیست.

گفتنی است، محل جلسه نمایندگان اردن در پاریس بوده که کواکبیان در سؤال خود به اشتباه، محل جلسه را لندن ذکر کرده بود.

طرح تحقیق و تفحص از سفرهای استانی

مخبر فراکسیون اقلیت از ارائه طرح تحقیق و تفحص از سفرهای استانی دولت در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خبر داد. داریوش قنبری توضیح داد: این طرح در 3 محور به امضای 12 نماینده مجلس رسیده است.

از سوی دیگر، حسین سبحانی نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با مهر از بازید اعضای این کمیسیون از تاسیسات اتمی UCF اصفهان در یکشنبه آینده خبر داد.

همچنین حمید رضا حاجی بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز اعلام کرد که هیچ استیضاح جدیدی در هیات رئیسه مجلس مطرح نیست

کد خبر 67614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز