کشاورزی قمری گام بزرگی به جلو برداشته است، به طوری که دانشمندان از رشد اولین گیاهانی گزارش داده‌اند که در خاک ماه رشد کرده‌اند.

سطح ماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، در حالی که این فرآیند به چیزی دور از یک وعده غذایی خوراکی منجر شد، موفقیت تیم، نقطه عطفی در تلاش برای ایجاد پایگاهی در ماه و انجام ماموریت‌ها در اعماق فضا است و بینش مفیدی را در مورد آرایش و قابلیت زنده ماندن خاک خارجی ارائه می‌دهد.

شاید تعجب‌آور نباشد که با کمبود خاک ماه در روی زمین روبرو هستیم؛ بنابراین انجام این نوع آزمایش‌ها کار ساده‌ای نیست. ما شاهد موفقیت دانشمندان در جوانه زدن محصولات در خاک‌های شبیه‌سازی‌شده قمری که از صحرای آریزونا به دست آمده‌اند، بوده‌ایم و برخی از گروه‌های تحقیقاتی ماژول‌های گلخانه‌ای ساخته‌اند که می‌توانند به ماه پیوند بزنند.

در سال ۲۰۱۹ و در کاوشگر Chang'e-4 چین، اولین دانه‌ها را روی سطح ماه در داخل یک بیوسفر مینیاتوری جوانه زدند، اگرچه آنها کمتر از ۲۴ ساعت بعد مردند.

آخرین پیشرفت در این زمینه توسط آنا لیزا پل و راب فرل از دانشگاه فلوریدا انجام شد که در واقع سه بار جداگانه در طول ۱۱ سال برای انجام آزمایش‌ها، از خاک ماه یا سنگ استفاده کردند. خاک مورد بحث در طول ماموریت‌های آپولو ۱۱، ۱۲ و ۱۷ جمع‌آوری شده بود، بنابراین دارای اهمیت تاریخی زیادی است، اما دانشمندان توانستند ۱۲ گرم از این مواد گرانبها را به امانت از ناسا تهیه تا برای خود باغی کوچک ایجاد کنند.

دانشمندان با استفاده از گلدان‌هایی به اندازه انگشتانه، یک گرم خاک قمری را در هر یک بارگذاری، آن را با محلول غذایی مرطوب کردند و دانه‌های گیاه آرابیدوپسیس کاشتند. به موازات آن، این تیم به‌عنوان آزمایش‌های کنترل، دانه‌های مشابهی را در خاک شبیه‌سازی‌شده ماه، خاک مریخ و خاک‌های محیط‌های شدید روی زمین شبیه‌سازی کردند. باوجود شک و تردیدهای قبلی، دانشمندان با شگفتی خوشایند دریافتند که تقریبا در تمام خاک‌های ماه، گیاهان جوانه زده را تولید کرده‌اند.

رشد گیاهانی که در خاک ماه پرورش یافته‌اند کندتر بوده و بسیاری از آنها نشانه‌هایی از استرس را داشتند که نشان‌دهنده انواع بیان ژنی است که دانشمندان انتظار داشتند در گیاهانی که در معرض نمک، فلزات و گونه‌های فعال اکسیژن قرار دارند، مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید:

یکی از نکات جالب این بود که گیاهانی که در خاک ماه بالغ‌تر رشد می‌کردند (خاکی که در معرض باد کیهانی بیشتری قرار داشت) نشانه‌های استرس بیشتری را دیدند؛ در حالی که خاک کمتر بالغ باعث می‌شد که گیاهان سواری نرم‌تری داشته باشند. به‌عنوان بخشی از مطالعات بعدی، دانشمندان اکنون به تحقیق در مورد رابطه بین سلامت گیاه و ترکیب خاک، همراه با تاثیراتی که گیاهان می‌توانند بر خود خاک داشته باشند، ادامه خواهند داد.

استفان الاردو، نویسنده این مطالعه، گفت: «ماه مکانی بسیار بسیار خشک است. آیا افزودن آب باعث می‌شود کانی‌شناسی برای گیاهان مهمان‌نوازتر شود؟»

کد خبر 676084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha