«آژانس بین‌المللی انرژی» (IEA) می‌گوید درآمدهای نفتی روسیه در امسال حتی با وجود تحریم‌های به دنبال جنگ در اوکراین تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

oil

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ بر اساس گزارش بازار ماهانه این آژانس مستقر در پاریس، مسکو در سال ۲۰۲۲ هر ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار از مجموع فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی که معادل حدود ۸ میلیون بشکه در روز است، به دست آورده است.

صادرات نفت روسیه با وجود نزدیک شدن اتحادیه اروپا به ممنوعیت واردات آن و وعده شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفتی مانند شل و توتال به توقف خرید آن همچنان ادامه دارد. آسیا مشتری اصلی نفت روسیه باقی مانده است و چین و هند محموله‌هایی را که در اروپا خواستار ندارد، می‌خرند.

IEA که به اقتصادهای بزرگ مشاوره می‌دهد، در این گزارش چشم‌اندازش برای بازارهای نفتی دنیا را عمدتا بدون تغییر نگه‌داشته است. بر اساس این گزارش، بازارهای جهانی سوخت همچنان رقابتی هستند و ممکن است در ماه‌های آینده با پایان یافتن قرنطینه‌های فعلی کرونا در چین و بالا رفتن دوباره تقاضا فشار بیشتری را تحمل کنند. همچنین به گفته این آژانس، کاهش عرضه فراورده‌های سوختی تصفیه‌شده روسیه مانند گازوئیل، نفت کوره و نفتا رقابت را در بازارها تشدید کرده است.

اما مسکو با وجود همه این آشفتگی‌ها در مقایسه با چهار ماه اول سال ۲۰۲۱ همچنان از وضعیت خوب مالی بهره برده است. با وجود محکومیت عمومی کرملین بوسیله اتحادیه اروپا، درآمد صادراتی نفت روسیه در امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در ماه آوریل همچنان بزرگترین بازار صادرات نفت روسیه بوده است. البته نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که بنیه روسیه شروع به کاهش کرده است.

میزان عرضه نفت روسیه در ماه گذشته یک میلیون بشکه کاهش یافته است و بر اساس تخمین این آژانس، این میزان کاهش ممکن است در نیمه دوم سال سه برابر شود. تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضد شرکت‌های دولتی مانند شرکت عظیم «روس‌نفت»» از ۱۵ مه شروع می‌شود و این اتحادیه دارد به سوی ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه حرکت می‌کند.

IEA در گزارشش می‌گوید اگر تحریم‌های جدید مورد توافق قرار گیرد، باعث شتاب بخشیدن به تغییر مسیر جریان دادوستد نفت می‌شود که از هم اکنون شروع شده است و شرکت‌های نفتی روسیه مجبور خواهند شد چاه‌های بیشتری را ببندند.

کد خبر 676052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha